خدمت‌رسانی در مسیر استان سمنان تا دیار عاشقی/ همه پای کار آمدند


خدمت‌رسانی در مسیر استان سمنان تا دیار عاشقی/ همه پای کار آمدند

سمنان- موکب‌های اربعین حسینی استان سمنان راهی کربلا و مرز مهران شدند تا خدمت رسانی به زائران اربعین و حاضران در پیاده روی معنوی این ایام را جهادی، خودجوش و مردمی آغاز کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اربعین حسینی (ع) نزدیک است و افراد زیادی از استان سمنان عزم خود را برای سفر به کربلا جزم کردند. آنطور که مسئولان می‌گویند پیش بینی امسال برای زائران استان ۵۰ هزار نفر خواهد بود که در قیاس با جمعیت ۷۰۳ هزار نفری استان، نسبتاً جمعیت قابل توجهی محسوب می‌شود، صحنه‌هایی که یادآور تدارکات جبهه‌های جنگ تحمیلی در اوایل دهه ۶۰ است.

در طرفی دیگر از استان افرادی شوق زیارت کربلا را در سردارند اما بر اساس شرایطی نتوانستند در پیاده روی جهانی شرکت کنند. آنها هم آستین‌های خود را بالا زده و برای خدمت رسانی زائران اباعبدالله (ع) کمک‌ها را جمع آوری و برای ارسال به کربلا آن را بسته بندی می‌کنند.

برگزاری باشکوه پیاده روی اربعین، برنامه‌ریزی دقیق و منظمی می‌طلبد که با تلاش مردم و مسئولان میسر می‌شود مردم «بسم الله» شروع کار را گفتند و به میدان آمدند، خیلی از آنها در این طرف مشغول ارسال کمک‌ها به موکب ها هستند و خیلی‌های دیگر حاضر شدند تا با نام خادم به زائران خدمت کنند. اتوبوس اتوبوس خادمان موکب ها و کامیون کامیون نیازهای مواکب از استان سمنان راهی کربلا می‌شود. اینجا تدارکات به خوبی کنار هم چیده شده است.

تلاش مسئولان و مردم برای برگزاری پیاده روی اربعین

مسئول اربعین ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی موکب‌های اربعین سال جاری، گفت: ۴۱ موکب برای خدمت رسانی زائران اربعین اعلام آمادگی کردند که دو موکب در استان سمنان برپا خواهد شد.

مهدی کاشفی با بیان اینکه پنج موکب استان سمنان در مرز مهران مستقر و ۳۴ موکب در کشور عراق برپا خواهد شد تا بهترین خدمات به زائران اربعین حسینی ارائه شود، ابراز کرد: یکی از این موکب ها، موکب بهداشت و درمان خواهد بود.

وی با بیان اینکه این موکب ها، بر اساس نوع خدمات و محل استقرار به طور میانگین بین ۸۰ الی ۱۵۰ نفر خادم خواهند داشت، ابراز کرد: تمام هماهنگی‌ها برای اعزام موکب ها و خادمان آنها صورت گرفته و همراهی خوبی بین دستگاه‌های ذی‌ربط وجود دارد.

خدمت‌رسانی در مسیر استان سمنان تا دیار عاشقی/ همه پای کار آمدند

نحوه استقرار موکب ها و اعزام خادمان

مسئول اربعین ستاد بازسازی عتبات استان سمنان با بیان اینکه خادمان موکب‌های استان به وسیله هشت دستگاه اتوبوس از مرز مهران به سمت کربلا حرکت کردند، افزود: ۱۱۰ کامیون اقلام و تجهیزات موکب‌ها را از استان سمنان به مقصد عراق حمل کردند تا مورد استفاده قرار گیرند.

کاشفی با بیان اینکه ۵۰ درصد از امکانات موکب ها با توجه به شرایط عراق در روزهای اول فرستاده شد و سایر امکانات نیز در روزهای بعدی برای موکب ها ارسال شد، ابراز کرد: چهار موکب استان سمنان مستقر در مرز مهران برای بازگشت زائران نیز خدمات ارائه خواهند کرد تا بتوانیم در آن برهه زمانی هم به زائران کمک کنیم.

وی، افزود: ما با گذشت اربعین با موج بازگشت زائران اباعبدالله روبرو خواهیم بود که از ۲۶ شهریور ماه شروع می‌شود، برای همین برنامه‌ریزی شده تا چهار موکب استان سمنان در مرز مهران به پنج هزار زائر در دو حوزه اسکان و تغذیه و میان وعده خدمات‌رسانی می‌کنند.

کامیون داران برای خدمت رسانی زائران به میدان آمدند

تلاش کامیون داران برای ارسال محموله‌ها از استان سمنان به کربلا را نباید نادیده گرفت چرا که این صنف اگر نبودند ارسال کمک‌ها به عراق با مشکل روبرو می‌شد. کامیون دارانی که دشواری راه را به جان می‌خرند و ساعت‌ها رانندگی می‌کنند تا کمک‌های اربعین به کربلا برسد.

حسن همتی راننده یکی از کامیون‌ها درباره عشق به کار جابجایی تجهیزات مورد نیاز موکب‌های اربعین حسینی و حضور در این بزم خدمت رسانی، به خبرنگار مهر، می‌گوید: «از همدان به شوق اباعبدالله (ع) تا استان سمنان رانندگی کرده که کمک‌ها را به کربلا (نجف اشرف) تحویل دهد» حسن حالا شاید مرز مهران را هم رد کرده باشد…

کامیون داران و اتوبوس داران امسال بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی، حضور مؤثری داشتند و توانستند خدمت رسانی را به منصه بروز و ظهور برساند این را مسئولان ستاد اربعین و بازسازی عتبات استان تائید می‌کنند.

نحوه اعزام تجهیزات مواکب

مسئولان اما توضیحات بهتری در ارتباط با اعزام موکب ها و تجهیزات می‌دهند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان با اشاره به جمع آوری محموله‌ها، به خبرنگار مهر، گفت: محموله‌های مورد نیاز موکب‌های اربعین حسینی از جمله محصولات غذایی، دارو، تجهیزات برپایی مواکب و دیگر اقلام اساسی اربعین از استان سمنان بارگیری شده است.

احسان منصور کیایی با تقدیر از حرکت داوطلبانه کامیون داران در خدمت رسانی به زوار امام حسین (ع)، اظهار داشت: در این ایام شاهد دو حماسه هستیم؛ حماسه اول حضور میلیونی عاشقان حضرت امام حسین (ع) در مسیر زیارت است و حماسه دوم ایثار، گذشت و خدمات خالصانه عوامل اجرایی به زائران اربعین است که این خدمت را توفیق الهی می‌دانند و امسال به خوبی پای کار هستند.

وی با یادآوری خدمت به زائران اباعبدالله، تصریح کرد: با هماهنگی‌های لازم بین تمام ارگان‌ها و تلاش خالصانه ناوگان حمل و نقل عمومی در سال جاری امیدواریم ما نیز بتوانیم خدمتگزار خوبی برای زائران امام حسین (ع) باشیم.

خدمت‌رسانی در مسیر استان سمنان تا دیار عاشقی/ همه پای کار آمدند

شرایط بعد از ۲ سال مهیا شد

به تلاش مسئولان برای برگزاری پیاده روی اربعین اشاره شد، در همین ارتباط معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان، می‌گوید: لازم است با اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم ضمن ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط تلاش کنیم تا مأموریت‌های محوله به شکل مطلوب به انجام رسد.‌

احمد ریواده با بیان اینکه امسال و بعد از دو سال شرایط کرونایی، شرایط سفر زائران حسینی در اربعین فراهم شده است، ابراز داشت: ستاد اربعین استان سمنان با الهام از رویکرد ستاد مرکزی و سیاست‌های ابلاغیه، توجه به بُعد مردمی مراسم اربعین حسینی را در دستور کار قرار داده است.

وی همچنین خواستار تکمیل سه دز واکسیناسیون از سوی زائران و دریافت دز چهارم واکسن کرونا شد و گفت: رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها از جمله مهمترین توصیه‌های ما به مردم است.

سلامت محور اصلی اربعین

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به اینکه سلامت محور اصلی اربعین است، اعلام کرد: در سال جاری هر چند بیماری کرونا فروکش کرده اما رعایت نکات بهداشتی ضرورت دارد زیرا عادی انگاری نباید صورت گیرد.

احمد ریواده گفت: ۲۸ هزار نفر بر اساس آخرین آمار در سامانه سماح ثبت نام و پیش بینی می‌شود قریب به ۵۰ هزار دوست‌دار اباعبدالله (ع) در پیاده روی شرکت کنند.

رسانه‌ها هم راهی شدند

علی مهرزاد مدیر اجرایی موکب رسانه‌ای فجر استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از اعزام موکب رسانه‌ای های استان هم خبر داد و گفت: خبرنگاران روز گذشته، یعنی دوشنبه راهی کربلا شدند تا مراسم پیاده روی اربعین حسینی را پوشش دهند.

وی افزود: علاوه بر پوشش رسانه‌ای پیاده روی اربعین در شبکه‌های داخلی و برون مرزی، ویژه برنامه‌های مرتبط با اربعین نیز توسط موکب رسانه‌ای فجر استان سمنان اجرا خواهد شد.

پیاده روی اربعین یکی از پیاده روی های بزرگ جهان اسلام است که پیام‌های زیادی را به گوش عالم می‌رساند. زائران اربعین کیلومترها راه را پیموده و سختی‌های راه را به جان می‌خرند. پاهایشان با اینکه تاول می‌زند و آفتاب سوزان صحرای کربلا تا آخرین لحظه با آنها همراهی می‌کند دست از رسیدن به معشوق خود نمی‌کشند. شایان مصلح شاعر در این زمینه اینگونه می‌سراید:

به کربلا رفتن آن قَدَر فضیلت دارد؛ که در مسیر زیارت رواست مُردن زائِر

رواست طِیِّ طَریق آن‌چنان که تاوَل پایم؛ کُنَد غم اُسرا را به ذهن من مُتِبادِر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟