اتمام 90 درصد کارهای ثبت جهانی هگمتانه/ ارزیابان به همدان می آیند


اتمام 90 درصد کارهای ثبت جهانی هگمتانه/ ارزیابان به همدان می آیند

همدان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه ارزیابان یونسکو سال آینده از محدوده هگمتانه بازدید خواهند کرد، گفت: ۹۰ درصد کارهای ثبت جهانی تمام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مالمیر پنجشنبه در جلسه هم‌اندیشی کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان که با موضوع هم اندیشی و بررسی پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان، گفت: یکی از مهمترین اثرات این پرونده پیش از ثبت، این است که مشکلات و موانع محدوده شناسایی و اصلاح نابسامانی‌ها انجام می‌شود بنابراین هم‌افزایی صورت می‌گیرد و می‌شود راه چند دهه را در مدت زمان کوتاهی طی کرد.

وی با بیان به اینکه وقتی اثری ثبت جهانی شود الزاماتی به آن وارد است که باید آنها را رعایت کرد، افزود: برای تبلیغات جذب گردشگر خارجی نیازمند نقاط نورانی هستیم که ثبت جهانی همین نقطه نورانی است، به عبارتی ثبت جهانی در انتخاب مقصد گردشگران خارجی اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه اگر بخواهیم بازار نوظهور گردشگری غرب کشور راه بیفتد باید آثاری را در فهرست جهانی به ثبت برسانیم، اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان پروژه خاصی است، این پرونده ترکیب یک محوطه تاریخی، بازار و بافت است و می‌تواند تلفیقی از ثبت جهانی استان‌هایی مثل خوزستان، یزد و اصفهان تلقی شود.

مالمیر با اشاره به اینکه وقتی پروژه به نتیجه برسد نقطه عطفی در توجه به بافت‌ها در کشور اتفاق می‌افتد و راه را برای دیگر نقاط کور باز می‌کند، اضافه کرد: سال‌هاست از وزارتخانه مطالبه می‌کنیم چرا کهن‌ترین پایتخت ایران یک اثر ثبت جهانی ندارد و معتقدیم درباره ثبت جهانی به همدان اجحاف شده است.

به گفته این مقام مسئول، هیچ زمانی به اندازه امروز وفاق برای ثبت جهانی پرونده نبوده و هیچ‌گاه هم این پرونده اولویت وزارتخانه نبود، بنابراین اینکه وفاقی در استان و وزارتخانه ایجاد شده و فرصت مغتنمی برای ثبت جهانی است که باید قدر آن را بدانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه ارزیابان یونسکو سال آینده از محدوده هگمتانه بازدید خواهند کرد، گفت: ۹۰ درصد کارهای ثبت جهانی تمام شده است.

مالمیر در ادامه، دو موضوع مشارکت دستگاه‌های اجرایی و پذیرش جامعه محلی را از عوامل مؤثر در تحقق ثبت جهانی پرونده هگمتانه برشمرد و اضافه کرد: عرصه ثبت جهانی دارای فکر و مدیریت است که برای اجرای برنامه‌ها نیازمند ساختار هستیم و آماده شدن محدوده برای ثبت جهانی، مشارکت شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان، جامعه محلی و اصناف را می‌طلبد.

ثبت جهانی مبنای انتخاب مسیر گردشگران خارجی است

مشاور طرح جهانی شدن هگمتانه نیز در این جلسه به تشریح اهمیت نقش گردشگری در همدان و بررسی پرونده ثبت جهانی هگمتانه پرداخت و گفت: اگر محورهای توسعه اقتصادی همدان را نشناسیم و برای آنها برنامه نداشته باشیم در چند سال آینده تمدنمان از بین می‌رود و تمام این اتفاقات از بی‌توجهی به علم است.

صاحب محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، گردشگری سومین صنعت خاص اقتصادی کشور است، مطرح کرد: در گردشگری تاریخی و طبیعی استان همدان می‌توانیم آثار جهانی داشته باشیم و این موضوع باید برنامه آینده ما برای گردشگری باشد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان همدان در زمینه شهرهای ملی و جهانی، بیان کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه، حفظ و صیانت از گردشگری و استفاده از بخش خصوصی آمده و ذکر شده است تا پایان برنامه باید گردشگری خارجی پنج برابر شود.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم استان رشد کند باید سندهای بالادستی را مطالعه کنیم، یادآور شد: تا زمانی که در یونسکو اسمی از همدان نیاید نمی‌توانیم گردشگر خارجی جذب کنیم و تا زمانی که پذیرای گردشگر خارجی نباشیم نمی‌توانیم در اقتصاد تأثیر مثبتی داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه با وجود ثبت جهانی، همدان مسیر و مقصد گردشگران خارجی می‌شود، افزود: محدوده ثبت جهانی باید مسیر مشخص و شاخصی داشته و گسست نداشته باشد که این امر نیازمند هم‌افزایی و مشارکت شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن