سخنرانی های تد؛ راز خوشحالی برای کار بهتر | فیلم


سخنرانی های تد؛ راز خوشحالی برای کار بهتر | فیلم

سخنران : شان آکر ما اعتقاد داریم که برای شاد بودن باید کار کنیم، اما آیا عکس اون صدق می کنه؟ در این سخنرانی پر شور و جالب از سخنرانی های تد در “بلومینگتن” (TEDxBloomington)، “شان آکر” روانشناس، اظهار می کند...

سخنران : شان آکر

ما اعتقاد داریم که برای شاد بودن باید کار کنیم، اما آیا عکس اون صدق می کنه؟ در این سخنرانی پر شور و جالب از سخنرانی های تد در “بلومینگتن” (TEDxBloomington)، “شان آکر” روانشناس، اظهار می کند که این در حقیقت شادمانی است که مسبب تولید می شه.

موضوع سخنرانی (قسمتی از متن فیلم)

مشکل اینه که این فرمول به دو دلیل از لحاظ علمی ناقص و خلاف جهت است. اولا” ، هر وقت مغزتان با موفقیتی روبرو می شه، شما قبلش تیر دروازه را عقب تر بردید (شرایط تجلی موفقیت را تغییر داده اید). شما نمره های خوبی گرفتید، حالا نمره های بهتری می خواهید، شما در مدرسۀ خوبی بودید و بعدش پذیرش در مدرسۀ بهتری می خواهید، شما شغل خوبی داشتید ولی حالا می بایست شغل بهتری داشته باشید، شما به هدف زدید، ما نقطۀ هدفتان را تغییر خواهیم داد. و اگر خوشبختی، نقطۀ مخالف موفقیت است، مغز شما هیچگاه به اون نمی رسه. آنچه ما انجام دادیم اینه که در قالب یه جامعه، خوشبختی را به آنسوی افق شناختی سوق دادیم.
آنچه ما انجام دادیم اینه که در قالب یه جامعه، خوشبختی را به آنسوی افق شناختی سوق دادیم. دلیلش اینه که فکر می کنیم ابتدا باید موفق باشیم تا بعدش خوشبخت تر بشیم. دلیلش اینه که فکر می کنیم ابتدا باید موفق باشیم تا بعدش خوشبخت تر بشیم.
اما مشکل اصلی اینه که مغز ما در جهت عکس عمل می کند. اگر شما قادر باشید میزان مثبت گرایی یک فرد را در حال حاضر افزایش دهید، اونوقت مغز آنها چیزی را تجربه می کند که ما آنرا مزیت خوشبختی می نامیم، یعنی مغز شما در حالت مثبت، عملکرد فوق العاده بهتری داره در مقایسه با زمانیکه در حالت منفی، خنثی یا تحت استرس است. آگاهی شما، خلاقیت و میزان انرژی شما افزایش می یابد. آنچه ما در حقیقت دریافتیم اینه که تک تک پیامدهای تجارت بهبود می یابد.

مغز شما در حالت مثبت، ۳۱ درصد پربار تر است نسبت به حالت منفی، خنثی یا تحت فشار. میزان فروش شما ۳۷ درصد بیشتر است. پزشکان در حالت مثبت، ۱۹ درصد سریعتر و دقیق تر درارائۀ تشخیص درست هستند، پزشکان در حالت مثبت، ۱۹ درصد سریعتر و دقیق تر درارائۀ تشخیص درست هستند، تا وقتی که در حالت منفی، خنثی یا تحت فشار هستند. این بدان معنی است که ما می تونیم فرمول را بر عکس کنیم. اگه بتونیم راهی پیدا کنیم که در زمان حال مثبت باشیم، اونوقت مغزمان عملکرد موفق تری هم خواهد داشت چون قادریم که سخت تر، سریعتر، وهوشمندانه تر کار کنیم.

آنچه لازمه قادر به انجامش باشیم اینه که این فرمول را معکوس کنیم بدین ترتیب آنچه مغزمان عملا” قادر به انجامش است را می بینیم. چون دوپامین، که در هنگام مثبت بودن در سیستم بدنی شما جریان دارد، دو عملکرد دارد. چون دوپامین، که در هنگام مثبت بودن در سیستم بدنی شما جریان دارد، دو عملکرد دارد. نه تنها شما را خوشحال تر می کند، بلکه تمام مراکز یادگیری در مغز شما را فعال می کند و باعث می شه به گونه ای متفاوت با دنیا سازگار باشید.

باعث بشه که افکارمان روی یک عملکرد تمرکز کند. و درنهایت، اعمال نیک بدون هدف به اعمال نیک هدف داری تبدیل شوند. ما از مردم می خواهیم که وقتی ایمیل خود را باز می کنند، یک ایمیل مثبت در ستایش یا قدردانی از کسی در شبکۀ پشتیبانی اجتماعی خودشان بنویسند. یک ایمیل مثبت در ستایش یا قدردانی از کسی در شبکۀ پشتیبانی اجتماعی خودشان بنویسند.

و با انجام این کارها و با تعلیم دادن افکارتان همانطور که بدنمان را تعلیم می دهیم، دریافتیم که قادریم فرمول خوشبختی و موفقیت را معکوس کنیم، و با انجام اینکار، نه تنها امواج ریزمثبت بلکه یه دگرگونی حقیقی پدید می آوریم.

….

(۱۳)


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم/ ارجاع تحقیق و تفحص مجلس از شستا به قوه قضائیه