قدیمی‌ترین مرز غربی کشور قدمگاه زائران حسینی


قدیمی‌ترین مرز غربی کشور قدمگاه زائران حسینی

مرز خسروی به عنوان قدیمی ترین مرز زمینی در غرب کشور، تا ۲۰ شهریورماه قدمگاه بیش از ۲۰۰ هزار زائر حسینی بوده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: مرز خسروی یکی از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی غربی ایران است که در شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه واقع شده و ارتباط زمینی ایران و بخش عربی عراق توسط این مرز برقرار است. شهرستان قصرشیرین با داشتن ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی است که مرز رسمی پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و مرز خسروی با حوزه عربی کشور عراق هم‌مرز است.

مرز خسروی از دیرباز مسیر عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بوده و اصالت مسیر کربلا به این مرز متعلق است همچنین به دلیل کوتاهی مسافت با عتبات عالیات سبب شده این مرز از دیرباز مورد توجه زائران ایرانی برای تردد به کشور عراق قرار گیرد و در همین راستا شیعیان عراقی نیز از دیرباز این مرز را برای ورود به کشور و زیارت امام هشتم انتخاب می‌کردند.

با اعلام ستاد ملی کرونا در خصوص کاهش فوتی‌های ویروس کرونا مرز خسروی پس از بسته بودن طولانی مدت برای بازگشایی در ایام اربعین مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان استانی و کشوری با رایزنی‌های بسیار با مسئولان عراقی برای هماهنگی در تأمین امکانات مورد نیاز زائران برای آماده سازی زیرساخت‌های مرزی دست به کار شدند و بالاخره این مرز با اعلام رسمی استاندار کرمانشاه در تاریخ ۲۳ مردادماه به طور رسمی بازگشایی شد و نخستین کاروان به عتبات عالیات اعزام شد.

دروازه کربلا و نجف پس از بازگشایی ۱۵ روزه مرز خسروی به عنوان قدیمی‌ترین قدمگاه زائران حسینی (ع) شاهد استقبالی بیش از ۲۰۰ هزار نفری از عاشقانی بوده که بر حسب ارادت قلبی خود پای در مسیر عشق اباعبدالله الحسین (ع) گذاشته و حال و هوای این شهر را با نسیمی از سرزمین کربلا آغشته کرده‌اند.

قدیمی‌ترین مرز غربی کشور قدمگاه زائران حسینی

خبرنگار خبرگزاری مهر استان کرمانشاه کیفیت امکانات مرز خسروی و نحوه میزبانی استان کرمانشاه را از روز نخست تا به امروز مورد بررسی قرار داده و به همین منظور ابتدا به سراغ اعضای ستاد اربعین استانی رفته است.

۲۵ هزار زائر از مرز بین المللی خسروی بازگشته‌اند

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به میزان تردد زائران، اظهار کرد: از روز نخست بازگشایی مرز خسروی تا امروز دوشنبه ۲۱ شهریور ماه بیش از ۲۲۰ هزار نفر از طریق مرز خسروی به کشور عراق سفر کرده که حدود ۲۵ هزار نفر نیز از همین مسیر به کشور بازگشته‌اند.

وی به اقدامات انجام شده برای همکاری و هماهنگی لازم در ایام اربعین، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم در حال حاضر شرایط خوبی برای تردد زوار مهیا شده به طوری که تا روز اربعین مشکلی برای خروج و ورود بالای زائران از مرز بین المللی خسروی وجود نخواهد داشت.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: خروج زائران از ساعت پنج صبح تا ۱۸ با امنیت کامل امکان پذیر بوده و موکب‌ها به میزان لازم در این مرز با ارائه خدمات مورد نیاز بر پا هستند.

امیری مقدم با اشاره عدم مشکل در ارائه خدمت در ایران و عراق، بیان کرد: با نزدیک شدن به روز اربعین تعداد زیادی از زائران در حال بازگشت به کشور هستند که هماهنگی‌های لازم برای خروج و ورود آنها صورت گرفته و در بحث حمل و نقل، امکانات رفاهی و تغذیه این زائران هم در مرز خسروی و هم مرز منذریه همگی پای کار هستند.

بازگشت زائران به صورت شبانه روزی از طریق مرز خسروی امکان پذیر است

وی ادامه داد: اتوبوس و وسایل نقلیه به میزان کافی برای انتقال زائران از شهرستان قصرشیرین تا مرز خسروی مستقر بوده و آماده خدمت‌رسانی هستند.

قدیمی‌ترین مرز غربی کشور قدمگاه زائران حسینی

استاندار کرمانشاه هماهنگی خوب دستگاه‌های اجرایی را عامل اصلی موفقیت در روند میزبانی کرمانشاه دانست و خاطرنشان نشان کرد: تمام تلاش و خدمت‌گزاری دستگاه‌ها برای ترددی همراه با امنیت و سلامت برای زائران به صورت جهادی و به عشق امام حسین (ع) صورت گرفته است.

امیری مقدم عنوان کرد: بازگشت زائران از عتبات عالیات به صورت شبانه روزی بوده که مرز خسروی آمادگی کامل برای بازگشت را خواهد داشت.

روند تردد زائران روان و به حالت عادی برگشته است

محمد پور هاشمی دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از روز گذشته محورهای تردد به سمت مرز خسروی بازگشایی شده و روند ورود و خروج زائران طبق روال قبل در حال انجام است.

وی با اشاره به روان بودن تردد در مرز خسروی، افزود: در روز گذشته حدود ۴۰ هزار زائر از طریق مرز خسروی به سمت کشور عراق راهی شدند که با توجه به تراکم بالای جمعیت زائران در کشور عراق و پاسخگو نبودن زیرساخت‌های آن برای ارائه خدمات به زائران توصیه می‌شود که زوار حدالامکان از تردد بپرهیزند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه تصریح کرد: طی روز گذشته پنج هزار و ۷۰۰ نفر از کشور عراق به سمت مرز خسروی بازگشته و این روند در روزهای آینده با افزایش بیشتری ادامه خواهد داشت.

قدیمی‌ترین مرز غربی کشور قدمگاه زائران حسینی

پورهاشمی با تاکید بر مدیریت سفر برای بازگشت سریع‌تر زوار به سوی کشور ایران، گفت: از تمامی زائران تقاضا می‌شود که با برنامه ریزی سفر خودرو مدیریت کرده و پس از انجام آداب زیارت به منظور جلوگیری از مشکلات حمل و نقلی و ازدحام جمعیت در پایانه مرزی به سمت مرزهای کشور ایران حرکت کنند.

وی مطرح کرد: در حال حاضر شرایط برای پذیرایی زائران به هر میزان که زائران تردد داشته باشند فراهم است و روزانه بیش از ۴۰ هزار پرس غذا در موکب‌های مرز خسروی آماده توزیع می‌شود.

فعالیت ۲۲۵ موکب کرمانشاهی در داخل و خارج از ایران

بهمن صحرایی رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان کرمانشاه در گفتگو با مهر اظهار کرد: موکب‌هایی که در استان کرمانشاه به منظور اسکان و ارائه خدمات بر پا شده‌اند روزانه ۱۰۰ هزار نفر را در سه وعده پذیرایی می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر پذیرایی از ۱۰۰ هزار نفر به طور کامل از سایر زائرانی که به طور موقت و برای مدت کمی به موکب‌ها مراجعه می‌کنند با چای و شربت و میان وعده مورد پذیرایی قرار می‌گیرند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۱۹۵ در استان کرمانشاه، تصریح کرد: این تعداد موکب در امر اسکان و پذیرایی فعال بوده و همچنین سه موکب کرمانشاهی نیز در پایانه مرزی خسروی و منذریه درحال فعالیت هستند.

فعالیت موکب‌های کرمانشاه تا ۳۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت

صحرایی با بیان اینکه موکب‌های کرمانشاه در مسیر عراق نیز برپا شده‌اند، تاکید کرد: ۳۰ موکب کرمانشاهی دیگر در مسیر نجف کربلا مستقر شده و در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند که به دلیل کمک خیرین تاکنون کمبودی در پذیرایی هیچ‌یک از موکب‌ها پیش نیامده است.

وی عنوان کرد: بیش از بیش از ۵۰ درصد ظرفیت موکب‌های استان کرمانشاه برای خدمت رسانی به زائران در مسیر بازگشت شده که تا ۳۰ شهریور ماه در مسیر برگشته زوار همچنان بر پا خواهند بود.

قدیمی‌ترین مرز غربی کشور قدمگاه زائران حسینی

پیش بینی افزایش تردد زائران در مسیر بازگشت به مرز خسروی

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز دز گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره رفع ازدحام جمعیت در مرز خسروی، اظهار کرد: در روزهای آینده شاهد تردد بالایی از زائرانی که به سمت مرزها بازمی‌گردند رو به رو خواهیم بیابید.

وی افزود: فعالیت ۲۴ ساعته مرز خسروی برای تردد زائران از سوی دولت عراق با مخالفت رو به شد و ساعت عبور زائران مانند قبل از ساعت پنج صبح تا ۱۸ عصر است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی برای اسکان و یا ارائه خدمات به زوار وجود ندارد، تصریح کرد: هم‌اکنون ترافیک به سمت مرز روان بوده و مشکلی برای تردد زائران دیده نمی‌شود.

حیدری به مردم توصیه کرد: بر اساس تصمیمات ستاد اربعین تردد زائران بررسی و کنترل می‌شود و با توجه به اطلاعیه‌های مکرر این ستاد مبنی بر عدم مراجعه مردم به مرز از مردم تقاضا داریم دیگر به سمت مرزها خصوصاً مرز خسروی مراجعه نکنند.

وی از روند افزایشی بازگشت زوار از مرز خسروی هم خبر داد و عنوان کرد: احتمالاً طی روزهای آینده با موج برگشت زوار مواجه باشیم اما همه ظرفیت‌ها و امکانات را برای موج برگشت زوار متمرکز خواهیم کرد.

مشکلی برای تأمین امنیت زائران وجود ندارد

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز که در قرارگاه اربعین مرزبانی استان کرمانشاه حضور یافته بود، اظهار کرد: خدمتگذاری به زائران امام حسین (ع) توفیق و افتخاری بزرگ است که بخش اعظمی از آن نصیب پلیس شده است.

سردار حسین اشتری ادامه داد: در حال حاضر مقداری ازدحام جمعیت وجود دارد چرا که هنوز زائرانی هستند که در حال عزیمت به کربلای معلی بوده و از سویی هم موج بازگشت زائران مشرف شده به عتبات عالیات آغاز شده است.

وی با تاکید بر مهم بودن بحث سلامت زائران، یادآوری کرد: طی دو سه روز آینده موج بازگشت زائران به اوج خود خواهد رسید که لازم است در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده و شرایطی فراهم شود تا زوار به سلامت بتوانند بازگردند.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی تصریح کرد: مدیریت بازگشت زائران از کربلای معلی موضوع بسیار مهمی است که حتماً باید به آن توجه کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های شبانه روزی مأموران انتظامی و امنیتی مشکلی از نظر تأمین امنیت زائران نداشتیم و تلاش می‌کنیم همین امنیت مطلوب و پایدار را تا پایان مأموریت اربعین تداوم ببخشیم.

کاهش ۱۷ درصدی تردد زائران در محورهای مواصلاتی کرمانشاه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با افزایش مراجعه زائران به پایانه مرزی خسروی برای عزیمت به کشور عراق طی شبانه روز گذشته ۴۰ هزار و ۶۸۵ زائر از مرز خسروی عبور کردند.

فریبرز کرمی افزود: همچنین مرز خسروی میزبان زائرانی است که این مرز را برای بازگشت انتخاب انتخاب کرده‌اند و طی ۲۴ ساعت گذشته پنج هزار و ۷۹۸ زائر از این مرز به کشور بازگشته‌اند.

وی با اشاره به جابه‌جایی زوار با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی وارد استان کرمانشاه شده و هفت هزار نفر کرمانشاه را به مقصد مورد نظر خود ترک کرده‌اند.

کرمی‌بیان کرد: همچنین نسبت به روز گذشته تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه ۱۷ درصد کاهش یافته است.

فعالیت ۸۰۰ نیروی امدادی هلال احمر کرمانشاه از ابتدای ایام اربعین

سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۸۰۰ نیروی امدادی جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از روزهای ابتدایی ایام اربعین در مرز خسروی به زائرین اربعین حسینی خدمت‌رسانی کردند.

محمدباقر محمدی افزود: تمامی عوامل امدادی جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از تمام ۱۶ پایگاه هلال احمر استان به شکل شیفت‌بندی عملیات امدادرسانی اربعین را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: بیشتر از ۴۰ هزار نفر تاکنون در چهار اردوگاه اسکان اضطراری داده شدند و ۷۰۰ مصدوم با همکاری سایر دستگاه‌ها جابه‌جا شدند.

قدیمی‌ترین مرز غربی کشور قدمگاه زائران حسینی

محمدی به انجام عملیات برون‌مرزی در عراق اشاره و بیان کرد: در منذریه عراق نیز برای اسکان اضطراری و امداد مصدومین و مجروحین اقدامات لازم انجام شده است.

وی عنوان کرد: تا زمانی که مردم از مرز خسروی استفاده کنند با همراهی سایر دستگاه‌های مربوطه در مرز با تمام توان در خدمت مردم هستیم.

خدمت‌رسانی به زائران در حال انجام است

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پایانه مرز خسروی نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی استان کرمانشاه در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

هومن رفیعی افزود: در پایانه مرز خسروی ۱۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، اتاق سرد، درمانگاه و تیم‌های پیاده بین مردم حضور داشته و در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند.

وی تصریح کرد: در مواقع لزوم برای زائران در مرز خسروی سرم‌تراپی انجام می‌شود و افرادی که به دلیل گرمازدگی دچار ضعف و بی‌حالی شده‌اند در حال مداوا هستند.

رفیعی با اشاره به شرایط مرز خسروی خاطرنشان کرد: مشکل خاصی وجود ندارد و اقدامات لازم در حال انجام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!