آغاز کشت دانه روغنی کلزا در مناطق سردسیری کرمانشاه


آغاز کشت دانه روغنی کلزا در مناطق سردسیری کرمانشاه

کرمانشاه- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز کشت دانه روغنی کلزا در مناطق سردسیری این استان خبر داد.

سید افشین صفوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کشت دانه روغنی کلزا در مناطق سردسیری استان کرمانشاه از پانزدهم شهریورماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد و کشاورزان مناطق معتدل و سرد هر چه سریع‌تر به مراکز جهاد کشاورزی دهستان مراجعه کرده و با انعقاد قرارداد حواله بذر و کود شیمیایی خود را دریافت کنند.

وی افزود: از روز چهارشنبه کود شیمیایی مورد نیاز به کشاورزان مناطق معتدل و سرد ارائه و توصیه می‌شود کشاورزان از فروشگاه‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام کنند و کلزاکاران مناطق معتدل نیز تا پنجم مهرماه فرصت دارند مزرعه خود را کشت کرده و بذر و کود مناطق گرمسیر نیز به زودی در دسترس آنها قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: کشاورزانی که بذر هیبرید نیاز داشته باشند از طریق جهاد کشاورزی تأمین می‌شود و در شهرستان کنگاور نیز برخی از کشاورزان تمایل به بذرهای آزاد گرده‌افشان دارند که جهاد کشاورزی آن را نیز تدارک دیده است.

صفوی خاطرنشان کرد: قرار است در سال جاری کارخانه روغن نباتی در استان کرمانشاه در قالب کشت قراردادی به کمک کلزاکاران آمده و از تأمین نهاده تا خرید محصول را انجام دهد، شرکت خریدار نهاده‌ها را به شکل علی الحساب و بدون دریافت پول در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و مبلغ نهادها که کود شیمیایی نیز جزو آن است در پایان برداشت محصول از قیمت محصول کسر می‌شود.

وی گفت: تاکنون ۲ هزار هکتار از مزارع آبی استان کرمانشاه برای کشت کلزا در نظر گرفته شده و بر اساس پیش‌بینی کارشناسان این میزان تا ۱۱ هزار هکتار نیز افزایش می‌یابد و در سال گذشته نیز حدود چهار هزار و ۲۵۰ تن کلزا از کشاورزان استان کرمانشاه خریداری شده است.


منتخب امروز


تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟