اختصاص اعتبار 1480 میلیارد ریالی به منابع طبیعی کرمانشاه


اختصاص اعتبار 1480 میلیارد ریالی به منابع طبیعی کرمانشاه

کرمانشاه- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در دوره یکساله دولت سیزدهم با اعتبار یک هزار و ۴۸۰میلیارد ریالی اقدامات بسیاری در راستای حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی انجام داده است.

ان‌شاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در دوره خدمت یک ساله دولت سیزدهم با اعتباری معادل یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی اقدامات قابل توجهی را در راستای حفظ احیا توسعه و بهره‌برداری از یک میلیون و ۶۱۶ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی برداشته است.

وی افزود: از سری اقدامات انجام شده در منابع طبیعی استان کرمانشاه در دوره خدمت یک ساله دولت سیزدهم می‌توان به نگهداری از مناطق احیای طرح صیانت از جنگل‌ها به مساحت سه هزار و ۵۰۰ هکتار، اجرای طرح توسعه زراعت چوب در مساحت ۲۵۰ هکتار و احیا و غنی‌سازی جنگل با بذر در مساحت ۴۸۶ هکتار اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: شناسایی ذخیره‌گاه‌های جنگلی در مساحت یازده هزار هکتار، تولید نهال با گونه‌های جنگلی با تعداد ۴۰۰ هزار اصله، استحصال چوب مورد نیاز صنایع به میزان سه هزار و ۲۰۰ متر مکعب و اجرای عملیات احیای مراتع برای بهبود اصلاح و توسعه پوشش گیاهی و گیاهان دارویی در مساحتی بالغ بر ۶۲ هزار هکتار از دیگر اقدامات منابع طبیعی در دوره یکساله دولت سیزدهم بوده است.

کولانی ادامه داد: مراقبت، احیا و قرق رویشگاه‌های طبیعی به شکل مشارکتی با مردم در مساحت سه هزار و ۶۵۱ هکتار، اجرای عملیات کاداستر اراضی ملی و دولتی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار با رشد هفت برابری، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری شامل احداث بندهای گابیونی، سنگی، ملاتی، خاکی و بتنی در سطح ۲۱ هزار و ۷۹۰ هکتار از دیگر اقدامات مثبت منابع طبیعی استان کرمانشاه است.

وی اقدامات منابع طبیعی استان کرمانشاه را در حوزه حفظ و احیای جنگل مثبت ارزیابی و بیان کرد: نصب ۱۷ دستگاه آبگرمکن خورشیدی بر بام خانه‌های روستایی حاشیه جنگل با هدف کاهش تخریب درختان جنگلی، مبارزه با آفات و بیماری‌های درختان جنگلی در ۱۷۰ هکتار، آموزش مجریان و بهره‌برداران به تعداد هشت هزار و ۶۵۷ نفر روز که تعداد سه هزار و ۴۲۶ نفر روز ویژه آشنایی با عملیات پیشگیری و اطفا حریق بوده نیز از جمله عملیات مربوط به حفاظت جنگل‌های استان کرمانشاه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: جذب و ساماندهی پنج هزار و۸۷۰ نفر همیار طبیعت، انعقاد قرارداد با ۴۵ تشکل مردم‌نهاد با موضوع گشت، شناسایی و اطفا حریق در مناطق بحرانی، مرمت پاسگاه‌های حفاظتی و تجهیز پاسگاه‌ها به ۱۶ دستگاه دمنده و ۸۰ سری وسایل اطفا حریق انفرادی از جمله اقداماتی است که در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی از آتش‌سوزی انجام شده است.

وی با اشاره به اثر جذب مردم در حفظ منابع طبیعی، بیان کرد: راه‌اندازی هفت سامانه پاسخگویی ویژه ادارات فنی برای تسریع در ارتباطات مردمی، راه‌اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی با ۱۲ هزار نفر عضو به عنوان سیزدهمین صندوق حمایتی منابع طبیعی کشور، پیگیری ۳۸۴ پرونده تشکیل شده در محاکم قضائی و خلع ید از ۲۷۴ هکتار عرصه تخریبی انجام شده که مربوط به تعامل منابع طبیعی استان کرمانشاه با طبیعت‌دوستان و مقابله با سودجویان است.

کولانی به تأمین اراضی مورد نیاز ادارات به شکل قانونی اشاره و گفت: تأمین اراضی مورد نیاز ادارات، ارگان‌ها، بنیاد مسکن و نیروهای مسلح پس از طی مراحل قانونی به مساحت ۲ هزار و ۷۸۴ هکتار به عنوان احاله مدیریت مراتع و جنگل‌کاری مشارکتی که صد و ۱۲ هکتار از اراضی آن واگذار شده، انجام شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


برگزاری همایش بین‌المللی هورامان شکوفایی و بالندگی این منطقه را به دنبال دارد