پتنت جدید اپل دستکش هوشمندی را برای تسهیل تایپ کردن با آیپد نشان می‌دهد


پتنت جدید اپل دستکش هوشمندی را برای تسهیل تایپ کردن با آیپد نشان می‌دهد

اپل برای نوشتن روی دستگاه‌هایی که فضای لمسی کمی برای نوشتن دراختیار کاربر می‌گذارند، مانند صفحه‌کلید مک بوک پرو، پتنتی ثبت کرده که با تغییر میزانِ فشار، نوشتن را آسان‌تر می‌کند.

نوشتن و تایپ کردن روی صفحه‌نمایش‌های لمسی، در حال حاضر یکی از کاربرد‌های رایج این صفحات است و تقریباً همه به این نوع استفاده از نمایشگر‌ها عادت کرده‌اند؛ بااین‌حال کیبورد‌های لمسی مبتنی بر نرم‌افزارِ موجود در این صفحه‌نمایش‌ها از برخی مزایای صفحه‌کلید‌های معمولی با کلیدهای مکانیکی برخوردار نیستند.

سطح صاف نمیشگر‌های لمسی برخلاف تجربه‌ای که نوشتن هنگام تایپ با صفحه‌کلید مکانیکی برای کاربر رقم می‌زند، هیچ‌گونه مقاومت تدریجی دربرابر فشار انگشت ندارد. اپل بر این باور است که این حس مصنوعیِ نوشتن با نمایشگرهای لمسی و ناگهان جدا شدن انگشتان بعد از تماس با سطح نمایشگر، می‌تواند باعث خستگی و ضعف انگشتان شود و نوشتن طولانی‌مدت روی صفحه‌نمایش تبلت یا گوشی را به امری آزار‌دهنده برای کاربر تبدیل کند.

به گزارش Appleinsider، پتنت جدید اپل قصد دارد با استفاده از آناتومی بدن (در این مورد انگشتان) انسان، تجربه‌ی ناخوشایند نوشتن روی صفحات لمسی و مشکلات ناشی از آن‌ را از بین ببرد. اپل، پتنت جدید خود را با عبارت «سیستم‌هایی برای اصلاح حس انگشت هنگام فشار دادن انگشت‌ها روی صفحات لمسی» معرفی کرد و طبق آن در نظر دارد با افزایش اثر بالشتکی که توسط پدهای درون دستکش به انگشت کاربر وارد می‌شود، تأثیر ضربه زدن روی صفحه‌نمایش را به تجربه‌ای روان‌تر برای کاربر تبدیل کند.

پتنت جدید اپل دستکش هوشمندی را برای تسهیل تایپ کردن با آیپد نشان می‌دهد

سیستم جدید دستکش هوشمند اپل روی هر انگشت کاربر را با دستگاهی می‌پوشاند؛ این دستگاه روی ناخن را پوشانده، دو طرفِ چپ و راست انگشت را در بر می‌گیرد و نوک انگشت را آزاد می‌گذارد. سیستمی که اپل معرفی می‌کند به کمک چندین محرک‌، شکل دستگاه را بسته به نیاز تغییر داده و آن را باریک‌تر و پهن‌تر می‌کند. در واقع این سیستم با فشار آوردن به آرامی به دو طرف انگشت، شکل آن را تغییر داده و باعث می‌شود ضربه‌ی بیشتر و در عین حال نرم‌تر و روان‌تری به نمایشگر وارد شود.

طرح پیشنهادی اپل فعلاً در حد پتنت است، اما به نظر می‌رسد که این بالشتک‌های اضافی روی کاغذ و در تئوری، تایپ و نوشتن طولانی‌‌مدت با صفحات لمسی را به فرایندی آسان‌تر و راحت‌تر تبدیل خواهند کرد. این سیستم به جای فشار مداوم به انگشتان و ایجاد ناراحتی برای کاربر، تنها زمانی به انگشتان فشار وارد می‌کند که در مجاورت سطح نمایشگر قرار گرفته باشد و علاوه بر تعیین میزان شدت ضربه، به کاربر هشدار می‌دهد انگشتانش در حال تماس با سطحی تعاملی است.

اپل همچنین ادعا می‌کند که این دستگاه‌ها می‌توانند با استفاده از نیروهای مغناطیسی تا حدی فشار برعکس هم ایجاد کنند، به صورتی که کاربر هنگام بلند کردن انگشتانش از روی صفحه، تجربه‌ای مشابه با نحوه‌ی برخورد کلیدهای کیبورد را تجربه کند؛ این فشارِ برعکس حتی ممکن است بتواند انگشتان کاربر را به جهتی مناسب برای تایپ حروف بعدی هدایت کند.

پتنت جدید اپل دستکش هوشمندی را برای تسهیل تایپ کردن با آیپد نشان می‌دهد

دیگر عناصر موجود در این سیستم نیز به استفاده از محرک‌ها برای فراهم کردن قابلیت تغییر ارتفاع سطح قابل‌تنظیم و پویا کمک می‌کند.

اپل تا به حال، پتنت‌های متعددی را مرتبط با حوزه‌های مورد علاقه‌ی خود برای فعالیت، ثبت کرده است، بااین‌حال نمی‌توان تضمین کرد که تمام این پتنت‌ها و ایده‌ها در آینده محقق شده و به مرحله‌ی تولید انبوه برسند.

درواقع این اولین باری نیست که اهالی کوپرتینو استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر انگشت را برای تغییر نحوه‌ی تعامل کاربران با دستگاه‌ها پیشنهاد کرده است؛ برای مثال، این شرکت در سال ۲۰۱۹ درخواستی برای ثبت اختراع حلقه‌هایی در نوک انگشتان یا دستکش‌هایی با حس لامسه ارائه داده بود که طبق آن قصد داشت در فعالیت‌های مرتبط با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، حس واقعی برداشتن یک شی مجازی یا فشار دادن دکمه‌ای که وجود ندارد را برای کاربر تداعی کند.

یکی دیگر از پتنت‌های اپل، «دستگاه‌های مبتنی بر پارچه با سنجش نیرو» بود که حس فشار واقعی را با استفاده از حسگرهای تعبیه‌شده در پارچه القا می‌کرد. این پنتنت می‌توانست در هر گجت پارچه‌ای مانند هدبند، استفاده شود، اما همین مفهوم است که به خوبی نشان می‌دهد چگونه می‌توان حسگرها را در یک دستکش هوشمند استفاده کرد.

پتنت دستکش هوشمند اپل می‌تواند به محقق شدن یکی دیگر از ایده‌هایی که اپل در نظر دارد، یعنی جایگزینی صفحه‌‌کلید مک بوک با صفحه‌شیشه‌ای یکپارچه، کمک کند. در واقع می‌توان گفت که ایجاد حس در لوازم جانبی مانند دستکش هوشمند، در نهایت باعث خواهد شد تا اپل به ایجاد صفحه‌کلید ثانویه‌ی مبتنی بر نمایشگر در مک بوک یک قدم نزدیک‌تر شده و محصولات باریک‌تری تولید کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟