داستان های بی تکرار و درام هایی به یادماندنی؛/ بررسی ادوار جام جهانی؛ گلزنی با پای برهنه و جام لاجوردی


داستان های بی تکرار و درام هایی به یادماندنی؛/ بررسی ادوار جام جهانی؛ گلزنی با پای برهنه و جام لاجوردی

جام جهانی 1938 پیش از به صدا در آمدن سوت جنگ جهانی دوم در اروپا، در کشور فرانسه برگزار شد.

به گزارش "ورزش سه"، جام جهانی فوتبال تورنمنتی که پربیننده ترین رقابت در بین سایر رخدادهای ورزشی جهان است، رقابتی که برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال برگزار می‌شود.

مهم ترین رویداد ورزشی جهان پر شده از روایت های گوناگون و زیبا، داستان های بی تکرار و درام های به یاد ماندنی.

در دو بخش ابتدایی این مبحث، به جام های جهانی سال 1930 و 1934 پرداختیم، جام هایی که زیبایی های زیادی را در خود به جا گذاشت.

جام جهانی 1938؛ بار دیگر میزبانی در اختیار اروپایی ها قرار گرفت

سومین دوره مسابقات بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان بود که در فرانسه برگزار شد.
این رقابت ها تحت شعاع جنگ های داخلی و سیاست بود و به همین دلیل از آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی تنها 2 تیم شرکت کردند و همچنین هند شرقی هم نماینده آسیا بود.

با توجه به اینکه فدراسیون جهانی فوتبال تصمیم گرفت تا جام جهانی را برای دومین بار پیاپی در اروپا برگزار کند، اروگوئه و آرژانتین از حضور در کشور فرانسه انصراف دادند و همچنین جنگ های داخلی و سیاست در اسپانیا، این کشور هم موفق به حضور در سومین دوره جام جهانی نشد.

برای نخستین بار در قوانین فیفا اعلام شد که تیم‌های میزبان و قهرمان دوره قبل رقابت‌ها، بدون نیاز به برگزاری مسابقات مقدماتی، می‌توانند در این رقابت‌ها حضور یابند که این قانون اکنون هم اجرایی می شود و بدین ترتیب کشور ایتالیا به عنوان قهرمان جام جهانی 1934 و فرانسه به عنوان میزبان، بطور مستقیم به جام جهانی صعود کردند.

بعد از اعطای امتیاز میزبانی رقابت های سومین دوره جام جهانی به فرانسه، ورزشگاه کلمبس توسعه یافت و ورزشگاه های مارسی و بوردو بازسازی شدند، اما سیاست مانع ازحضور برخی تیم های بزرگ و مدعی در این مسابقات شد.

در نهایت این مسابقات با حضور 15 تیم در 10 ورزشگاه به صورت حذفی برگزار شد و به شکل گروهی نبود، تیم های فرانسه، ایتالیا، نروژ، بلژیک، برزیل، لهستان، چک اسلوواکی، هلند، مجارستان، هند شرقی هلند (اندونزی فعلی)، سوئیس، آلمان، سوئد، کوبا و رومانی در این مسابقات حضور داشتند و تیم اتریش نیز به مرحله اصلی راه یافت، اما انصراف داد(گرچه برخی از بازیکنان این تیم باپیراهن آلمان به میدان رفتند)،اسپانیادرآتش جنگهای داخلی می سوخت و آرژانتین و اروگوئه نیز در این مسابقات شرکت نکردند.

سومین دوره رقابت های جام جهانی به میزبانی فرانسه، در ورزشگاه های مدرن و با استقبال بی نظیر تماشاگران به صورتی موفقیت آمیز برگزار شد، اما یک سال بعد با شروع جنگ جهانی دوم این مسابقات دچار وقفه ای 12 ساله شد.

داستان های بی تکرار و درام هایی به یادماندنی؛/ بررسی ادوار جام جهانی؛ گلزنی با پای برهنه و جام لاجوردی

یک بار دیگر جام جهانی از سوی کشورهای آمریکای جنوبی تحریم شد، چون معتقد بودند نوبت آرژانتین است که میزبان این پیکارها باشد.

برزیل راهی اروپا شد و نشان داد که بزرگترین مدعی این رقابت هاست، این تیم شروع بسیار خوبی داشت و قدرتمندی خود را با غلبه بر لهستان در استراسبورگ، به رخ کشید.

یکی از جذاب ترین بازی های این رقابت ها اختصاص داشت به تقابل دو تیم برزیل و لهستان.

دیداری پرگل، پر هیجان و تماشایی برای علاقه مندان به فوتبال، این بازی 11 گل را به خود دید که 6 گل سهم برزیل و 5 گل سهم لهستان بود، در این مسابقه که به وقت های اضافه کشیده شد، لئونیداس برای برزیلی ها هتریک کرد و 4 گل از 5 گل لهستان را ویلیموفسکی به ثمر رساند. رومئو و پراسیو دیگر گلزنان برزیل در این بازی بودند و گل دیگر لهستان را شرفکه زد تا این بازی یکی از دیدارهای جذاب سومین دوره رقابت های جام جهانی باشد.

اما نکته جالب دیدار دو تیم برزیل و لهستان، گلزنی لئونیداس زننده 3 گل برزیل در این مسابقه با پاهای برهنه بود.

داستان های بی تکرار و درام هایی به یادماندنی؛/ بررسی ادوار جام جهانی؛ گلزنی با پای برهنه و جام لاجوردی

اولین تیم آسیایی تاریخ جام جهانی

در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه برای اولین بار یک تیم آسیایی در جام جهانی فوتبال حاضر شد ولی نکته جذاب این است که تیم هند شرقی هلند که در مسابقات شرکت داشت همان تیم کشور اندونزی است که در آن زمان به عنوان مستعمره هلند و با نام هند شرقی هلند شناخته می‌شد البته از آنجا که این دوره از رقابت‌ها حذفی بود، این تیم با شکست ۶ بر صفر از دور رقابت‌ها حذف شد.

میزبانی که رنگ فینال را ندید

فرانسه میزبان این رقابت ها، در بازی اول مقابل بلژیک به پیروزی رسید. اما در بازی دوم مقابل ایتالیا (قهرمان دوره قبل) ناکام بود و با شکست زمین مسابقه را ترک کرد، و به دلیل تک حذفی بودن بازی‌ها، از دور رقابت‌ها کنار رفت تا اولین میزبان ناکام در ادوار جام جهانی باشد.

پنالتی عجیب، با پیراهن پاره

دیدار ایتالیا و برزیل، علاوه بر گلزنی با پاهای برهنه، این رقابت ها اتفاق عجیب دیگری را به خود دید. در جریان مسابقه ایتالیا و برزیل، دیداری که در ورزشگاه ولودروم در بندر مارسی برگزار شد. ایتالیا با یک گل از برزیل پیش بود که صاحب یک ضربه پنالتی شد.

جوزپه ماتزا پشت ضربه پنالتی قرار گرفت، اما پیش از زدن ضربه با مشکل عجیبی رو به رو شد، کش لباس ماتزا پاره شده و لباسش شروع به لغزیدن به پایین کرد، اما این مساله مانع از زدن پنالتی نشد. ماتزا در حالی که با دست چپ لباسش را چسبیده بود، با دست راست محل توپ را تنظیم کرد و سپس شوتی زد که هیچ راهی جز تسلیم شدن برای دروازه بان برزیل باقی نماند. ایتالیا مسابقه را برد و به فینال رفت تا از قهرمانی خود دفاع کند.

داستان های بی تکرار و درام هایی به یادماندنی؛/ بررسی ادوار جام جهانی؛ گلزنی با پای برهنه و جام لاجوردی

بلیت رنگی

برای اولین بار فرانسوی‌ها در جام 1938 موفق شدند بلیت‌های رنگی را به نام خودشان ثبت کنند و پرچم کشور فرانسه که روی بلیت‌های جام حکاکی شده بود، با سه‌رنگ آبی، قرمز و سفید چاپ شد. هرچند رنگ قرمز روی بلیت، بیشتر از قرمز روی پرچم فرانسه، به نارنجی هلندی‌ها شباهت داشت. در گوشه سمت راست بلیت هم خط سبز افقی‌ای انداخته بودند تا به این صورت از چاپ بلیت‌های تقلبی جلوگیری شود. در سال 1938 چاپ بلیت رنگی و استفاده از رنگ روی کاغذهای چاپی کاری اورجینال بود و قاچاقچی‌ها نمی‌توانستند از تنوع رنگی برای چاپ بلیت‌ها بهره بگیرند.

داستان های بی تکرار و درام هایی به یادماندنی؛/ بررسی ادوار جام جهانی؛ گلزنی با پای برهنه و جام لاجوردی

ایتالیا – مجارستان، جامی که به رنگ لاجوردی درآمد

ایتالیا قهرمان دوره گذشته جام جهانی، برای دفاع از عنوان قهرمانی خود موفق شد به دیدار نهایی جام جهانی 1938 راه پیدا کند، ایتالیای ویتوریو پوزو که در این تورنمنت هم بازیکنان تیمش را وادار به حمایت از سبک فاشیستی می کرد، در بازی فینال رو در روی مجارستان قرار گرفت.

ایتالیا برای رسیدن به این مرحله، تیم های نروژ، فرانسه میزبان و برزیل را از پیش رو برداشت.

این بازی در ورزشگاه المپیک کلمبس پاریس با حضور 45 هزار تماشاگر برگزار شد.

تماشاگران حاضر در ورزشگاه، برای تماشای اولین گل این مسابقه فقط 6 دقیقه صبر کردند، جینو کولاوسی در ششمین دقیقه این دیدار موفق به گلزنی شد، اما خیلی زود این گل توسط مجارها جبران شد، پال تیتکاس گل تساوی بازی را به ثمر رساند.

هیجان در این بازی تمام شدنی نبود و دقیقه 16 سیلویو پیولا گل دوم را هم برای ایتالیا زد تا حساب کار دو بر یک به سود ایتالیا شود.

ولی این پایان ماجرا برای آتزوری نبود، این تیم در 35 امین دقیقه بازی گل سوم را هم زد، جینو کولاوسی دبل کرد تا ایتالیا اختلاف پیروزی را دو برابر کند.

جیورجی ساروسی در دقیقه 70 بازی گل دوم را برای مجارستان به ثمر رساند، تا اختلاف به یک گل برسد. تیر خلاص را در این مسابقه ایتالیا زد، بازهم سیلویو پیولا گلزنی کرد تا مانند کولاوسی دبل کند و برتری 4 بر 2 را به ایتالیایی ها هدیه دهد.

داستان های بی تکرار و درام هایی به یادماندنی؛/ بررسی ادوار جام جهانی؛ گلزنی با پای برهنه و جام لاجوردی

در این بازی ماتزا و فراری جزء بازیکنان خلاق و تاثیرگذار ایتالیایی ها بودند، تا در نهایت ایتالیا برای دومین بار متوالی جام جهانی را به رنگ لاجوردی در بیاورد و جام را در دستان تیم دیگری قرار ندهد.

لیست بازیکنان ایتالیا در این تورنمنت:

دروازه بان: کارلو کرسولی، گویدو ماسه تی، آلدو اولیویه را

مدافعان: آلفردو فونی، ارالدو مونزگلیو، پی یترو راوا

هافبک ها: میشله آندریولو، آلدو دوناتی، ماریو گنتا، اوگو لوکاتلی، رناتو اولمی، ماریو پراتزولو، پی یترو سرآنتونی

مهاجمان: سرجیو برتونی، آمدیو، برونو چیتزو، گینو کولاسی، جیووانی فراری، پی یترو فراریز ، جوزپه مئاتزا، پی یترو پاسیناتی، سیلویو پیولا.

در پایان این مسابقات، لئونیداس از برزیل با 8 گل زده بهترین گلزن این تورنمنت شد.

ایتالیا عنوان قهرمانی را بدست آورد و نایب قهرمانی سهم مجارستان شد. برزیل و سوئد هم عنوان های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.


حسین علیرضایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها