پخش حافظ خوانی رهبر انقلاب در مجله شعر و‌ادبیات


پخش حافظ خوانی رهبر انقلاب در مجله شعر و‌ادبیات

رادیو فرهنگ در قالب برنامه‌های متنوعی چون « روز شعر »، «نغمه‌های نیمایی» ،«مجله شعر ‌وادبیات»، « از رودکی تا شهریار» ‌‌... روز شعر و‌ادب فارسی را گرامی می دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر کشورمان ، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است از این‌ رو رادیو فرهنگ در سالگشت روز شعرو ادب فارسی در برنامه‌های «صبح به وقت فرهنگ»، «چهارباغ»،«روز شعر »، « نغمه‌های نیمایی» ،«مجله شعر ‌وادبیات»، « از رودکی تا شهریار» به صورت ویژه به پاسداشت و بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی می‌پردازد.

«مجله شعر ‌وادبیات» که برنامه ای ادبی با تلفیق شعر و موسیقی است نیز بخش های مختلفی دارد در این برنامه که از ساعت ۱۵ تا۱۸ به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ تدارک دیده شده است در ارتباط تلفنی با ترکیه با پروفسور نعمت ییلدروم استاد زبان و ادبیات فارسی و رییس دانشگاه آتاتورک در باره جایگاه زبان و ادبیات فارسی در بین مردمان و اهالی ادب ترکیه گفتگو می‌شود و پیام جهانی زبان فارسی و استاد شهریار مورد توجه قرار می‌گیرد .
گفتگو با رایزن فرهنگی ایران در باکو درباره جایگاه زبان فارسی دربین آذربایجانیها از جمله بخش های گفتگویی این مجله رادیویی است .


همچنین با توجه به برگزاری آیین بزرگداشت استاد شهریار در آنکارا باعلیرضا دانش نیا سرپرست رایزنی فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در آنکارا نیز صحبت شده و این مراسم اطلاع رسانی می‌شود.


گفتگو با دکتر حداد عادل،رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،گفتگو با دکتر امیرعلی آذرطلعت استاد دانشگاه درباره آسیب شناسی شعر معاصر، گفتگو با دکتر نوروز جوادوند مدیرعامل بنیاد فرهنگی استاد شهریار همچنین گفتگو با دکتر محمدرضا اربابی رییس بنیاد ترجمه درباره جایگاه ترجمه شعر از جمله بخش های گفتگو محور این برنامه است.


دکتر مسعود حسنی پژوهشگر بنیاد سعدی نیز در این مجله رادیویی درباره آشنایی فارسی آموزان بنیاد سعدی در جهان ازشعر معاصر و استاد شهریار صحبت می‌کند و پر ادامه دکتر نغمه مستشار نظامی درباره شعر زنان مطالبی را بیان خواهد کرد.


درادامه با دکتر بهرام پروین گنابادی درباره ظرفیت قالبهای شعر فارسی گفتگو می‌شود و همچنین دکتر جواد رنجبر درباره ضرورت انتخاب روز پاسداشت شعر سخن خواهد گفت .


ارتباط با مدیرکل ارشاد تبریز، اردبیل و ارایه گزارش از مراسم روز شعر و ادب،گزارش از مراسم روز شعر در تهران و گفتگو با دکتر سامخانیانی درباره جایگاه تمدنی زبان فارسی بخش های دیگری از این ویژه برنامه است.


گفتنی است برای شنوندگان «مجله رادیویی شعر» امروز صدای شعرخوانی رهی معیری،امیری فیروزکوهی، دکتر شفیعی کدکنی، دکتر قیصر امین پور، دکترسیدحسن حسینی، دکتر طاهره صفارزاده، استاد محمدعلی بهمنی، استاد علی معلم، شعر محلی استاد شیون فومنی، استاد احمدرضا احمدی، استاد مفتون امینی، زنده یاد حاج محمدرضا آقاسی، استاد اخوان ثالث، استاد زنده یاد هوشنگ ابتهاج، زنده یاد احمد عزیزی، پخش می‌شود و شعری از حافظ با اجرای رهبر انقلاب تقدیم می‌شود.


شعرخوانی دکتر سیدعباس نقی از هندوستان، ارتباط با خانم زینب از کشمیر در باره زبان فارسی در هند درباره قالب های دیگر شعری از جمله ترانه، طنز، شعر انقلاب و دفاع مقدس، شعر آیینی، شعر کودک نیز از دیگر بخش های تدارک دیده شده این برنامه است.

برنامه ی «از رودکی تا شهریار» به مناسبت بیست و هفتم شهریور ماه روز شعر و ادب فارسی، از ساعت ۹صبح با استادان زبان و ادبیات فارسی در رابطه با موضوع زبان فارسی و جلوگیری از ورود و به کار گیری گفتگو کرده است و به بررسی شعر فارسی از زمان رودکی تا دوران معاصر پرداخته است.


روز شعر» برنامه‌ای ویژه بزرگداشت شهریار و گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی است که در این برنامه نقش شاعرانی چون محمدحسین شهریار، رهی معیری، طاهره صفارزاده، قیصر امین پور و بسیاری از شاعران دیگر در حفظ جایگاه شعر در ایران و جهان بررسی می‌شود.


پخش شعرخوانی با صدای استاد شهریار، هوشنگ ابتهاج، علی معلم، علیرضا قزوه، محمدکاظم کاظمی از افغانستان، علی کمیل قزلباش از پاکستان و صادق حسین از دانشگاه پتنای هندوستان از بخش‌های دیگر برنامه «روز شعر» است.


برنامه‌های نغمه‌های نیمایی نیز به پخش اشعار و سروده‌های نیما اختصاص دارد.


امشب در چهارباغ هم گردهمایی ادبی است و این برنامه با موضوع گشت و گذاری در اشعار و ترانه‌ها برای دوستداران شعر و موسیقی ایران پخش می‌شود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟