مدارس استان سمنان بازگشایی شد/ تجربه درس فعلاً «یک روز در میان»


مدارس استان سمنان بازگشایی شد/ تجربه درس فعلاً «یک روز در میان»

سمنان- مدارس استان سمنان روز دوم مهرماه سال ۱۴۰۱ بازگشایی شد تا ۱۳۰ هزار دانش آموز استان و ۱۴ هزار کادر آموزشی راهی مدارس شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بوی ماه مهر آمد اما از آن بوی ماه‌های مهر قدیم‌تر ها فقط مدارسش مانده است مدارسی که میانگین سنی شأن در استان سمنان به نزدیک سه دهه می‌رسد. استانی که دو سوم مدارس یا فرسوده و یا تخریبی هستند. مدارسی که پدران و مادران دانش آموزان هم پشت میزهایش خاطرات زیادی دارند.

از مدارس که بگذریم اما هیچ چیز مدرسه‌ها شبیه سابق نیست آموزش‌ها تغییر کرده و حتی دست نوشته‌های دانش آموزان هم با آن نثرهای عجیب و غریب دهه ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ فرق‌های بسیاری کرده است. مدرسه‌ها البته به صورت محدود و میزان دانش آموزان بوده است چرا که هم تعطیلات روزهای پایانی صفر را در پیش داریم و هم خانواده‌ها بعضاً زائر شهرهایی مانند مشهد مقدس و کربلا و… هستند و عملاً سال تحصیلی برایشان از بعد تعطیلات شروع می‌شود.

سال تحصیلی با قطعی اینترنت، تعطیلی و گرانی آغاز شد

به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش هم چندان سخت نگرفته است. روز پنجشنبه زنگ شکوفه‌های به صورت نمادین در سمنان زده شد و امروز هم زنگ مقاومت؛ مدارس هنوز حال و هوای سال تحصیلی جدید را نگرفته و فعلاً یک روز در میان باز است! چرا که تقویم این روزها، خانه‌های قرمز رنگ خود را پشت سر هم چیده است.

اینترنت با اختلال روبرو است و اعلام شده که دانشگاه‌ها فعلاً مجازی هستند. اینکه چطور دانشجویان بدون اینترنت بتوانند سال تحصیلی را آغاز و واحدهای باقی مانده را اخذ کنند هم یک ماجرا است! موضوعی که البته در مدارس نیز مشابه آن دیده می‌شود اما نه به وسعت دانشگاه‌ها؛

هزینه‌های گزاف دانش آموزان در سراسر استان سمنان

سال تحصیلی جدید اما یک ویژگی دیگر هم داشت و آن هم هزینه بسیار سنگین نوشت افزار و کیف و کفش و لباس؛ یک شهروند استان سمنان درباره این موضوع به خبرنگار مهر، می‌گوید: تمام هزینه‌های امیر علی (فرزندش که کلاس سوم ابتدایی است) را نوشته‌ام فقط یک مورد خرید پنج خودکار، پنج مداد و اتود، مغز مداد، خودنویس، ماژیک و… که روی هم یک پلاستیک فریزر هم نشد، ۵۶۰ هزار تومان هزینه برداشت.

الهه محمد نژاد با بیان اینکه برای لباس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداختیم، بیان می‌کند: هزینه تحصیل یک دانش‌آموز ابتدایی در مدارس غیرانتفاعی در سال کمتر از ۲۰ میلیون تومان نخواهد بود و این موضوعی است که بسیاری را نگران کرده است از طرف دیگر این روزها دیگر مانند سابق نیست که هزینه تحصیل در مدارس دولتی و غیر دولتی بسیار متفاوت باشد به هیچ وجه زیرا روپوش، خودکار، کیف و… برای همه دانش آموزان یکسان گران شده است. سوال من از مسئولان این است که چطور می‌شود کیف کوله پشتی برای دانش آموزان زیر ۴۰۰ هزار تومان اصلاً پیدا نمی‌شود؟ تا همین سه چهار سال قبل با ۴۰۰ هزار تومان هزینه تحصیل دو دانش‌آموز در مدرسه هیئت امنایی داده می‌شد.

مدارس استان سمنان بازگشایی شد/ تجربه درس فعلاً «یک روز در میان»

افزایش قیمت‌های کیف و کفش

موضوعی که این شهروند مطرح می‌کند، تقریباً دغدغه همه مردم است. امسال به خصوص کیف و کفش و همچنین نوشت افزار با افزایش شدید قیمت‌ها روبرو شده است. یک فروشنده لوازم التحریر در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه هزینه نوشت افزار نسبت به سال قبل بین ۳۰ تا ۲۰۰ درصد بیشتر شده است، ابراز کرد: برخی اقلام ما مثلاً مداد نسبت به سال قبل ۳۰ الی ۴۰ درصد گران‌تر شدند چرا که مداد ۱۱ هزار تومانی امسال ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود اما برخی اقلام دیگر مانند کیف مدرسه، از ۱۷۰ هزار تومان در سال گذشته به ۴۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

محمدیان با بیان اینکه کاغذ نیز گران شده در نتیجه دفترها تقریباً نسبت به سال قبل دو برابر شده‌اند، تاکید کرد: بسیار مشتریانی داریم که برعکس سال‌های قبل که فهرستی از اقلام مورد نیاز دانش آموزان را به ما می‌دادند تا برایشان تهیه کنیم، این بار میزان پولی که داشتند را اعلام کرده‌اند تا نسبت به آن لوازم التحریر را تأمین کنیم برای مثال خیلی افراد هستند که مراجعه کرده و می‌گویند تا ۱۵۰ هزار تومان لوازم التحریر برایشان بیاوریم و این بارها و بارها تکرار شده است.

ستاد اجرایی و سپاه و بسیج و… همه ساله در آستانه سال تحصیلی پویش‌هایی را دارند که برای نیازمندان لوازم التحریر تهیه می‌کنند که کار بسیار خوبی است اما واقعاً باید گفت که چاره ساز نیست و تنها برای مقطعی می‌تواند نیاز برخی دانش آموزان آن هم در مناطق محروم و روستایی را تأمین کند در حالی که بسیاری از دانش آموزان در شهرهای استان هستند که حتی توان خرید دفتر را ندارند.

ساماندهی مدارس از لحاظ بهداشت و ایمنی

از همه این‌ها که بگذریم باید به آمادگی مدارس هم اشاره کنیم به تازگی موج هفتم کرونا فروکش کرده و خانواده‌ها همچنان نگران هستند. سرپرست آموزش و پرورش استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه تمهیدات لازم برای سال تحصیلی جدید اندیشیده شده است، تاکید کرد: یکی از نگرانی‌ها مقوله ایمنی مدارس بود که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته ایمنی ۹۵ درصد از مدارس استان رصد و پایش شده است.

مهدی شاه حسینی با بیان اینکه ساماندهی ۹۸ درصد از مدارس روستایی و شهری استان سمنان نیز صورت گرفته است، افزود: پنج درصد باقی مدارس روستایی و شهری که از لحاظ ایمنی بازدید نشده‌اند نیز طی روزهای آتی، مورد رصد قرار گرفتند و از امروز تمام مدارس آماده هستند همچنین ثبت نام درسی در تمام پایه‌ها انجام شده و در پایه دهم نیز انجام شد در مقوله نقل و انتقالات معلمان نیز به انجام رسیده است همچنین باید گفت میزان اندکی از انتقالات اضطراری باقی مانده بود که آن هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه مدارس از لحاظ بهداشت عمومی نیز با کمک دانش آموزان، اولیا و مراقبان مدارس، مورد پایش قرار می‌گیرند، گفت: رصد مدارس از لحاظ بهداشتی انجام و توصیه‌های لازم داده شده است از سوی دیگر ۹۹ درصد کتاب‌های مورد نیاز مقطع ابتدایی در استان تأمین شده و مدارس آماده پذیرایی از دانش آموزان هستند.

سرپرست آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه روز پنجشنبه ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس اولی برای نخستین بار در مدارس استان حضور یافتند، گفت: از امروز نیز سال تحصیلی رسماً برای دیگر مقاطع تحصیلی آغاز می‌شود. همچنین استان سمنان ۱۳۱ هزار دانش‌آموز دارد که سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

مدارس استان سمنان بازگشایی شد/ تجربه درس فعلاً «یک روز در میان»

ایمن سازی مسیرهای منتهی به مدارس به خصوص مدارس روستایی و جاده‌ای

محمد حمیدی معاون عمرانی استاندار سمنان در روزهای اخیر بر ایمن سازی مدارس استان تاکید کرده است، در این ارتباط وی با بیان اینکه در حوزه درون شهری و با توجه به شروع سال تحصیلی جدید، خط کشی خیابان‌ها و معابر و همچنین موارد مرتبط با آغاز سال تحصیلی انجام شده است، گفت: آشکار سازی معابر منتهی به مدارس در دستور کار شورای ترافیک شهرستان‌ها بوده و به خصوص مدارس بین راهی و روستاهایی که با جاده‌ها تلاقی دارند، مورد تاکید ویژه است.

معاون نظارت و بازرسی صنعت معدن و تجارت استان سمنان نیز در آستانه شروع سال تحصیلی، به خبرنگار مهر، گفت: از آنجا که شاهد افزایش تقاضا برای خرید لوازم التحریر هستیم، طرح نظارت بر عرضه لوازم التحریر، پوشاک و کفش، نوشت افزار و حتی لوازم اداری، در دستور کار سازمان صنعت معدن و تجارت و همچنین اصناف و بازرسان قرار گرفته است.

مهدی یحیایی با بیان اینکه گشت‌های مشترک صمت و اصناف و… با دو محور شامل جلوگیری از سو استفاده و گران فروشی، کم فروشی و همچنین پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: مراکز عمده فروش لوازم التحریر، کفش، پوشاک، خرده فروشان و… محور این نظارت‌ها هستند که به صورت ویژه مورد رصد قرار می‌گیرند همچنین در این طرح بازرسان با سرکشی از مدارس دولتی و غیر دولتی نسبت به رصد و پایش عملکرد مدارس در خصوص دریافت شهریه تحصیلی و سایر هزینه‌ها اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده تخلفات احتمالی با جدیت برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد، افزود: تمامی واحدهای صنفی موظف به نصب قیمت کالا و نرخ نامه در معرض دید عموم هستند و همچنین مردم هم می‌توانند تخلفات را با شماره ۱۲۴ گزارش کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

زیرساخت‌ها توسعه پیدا می‌کنند

چندی قبل مسئولان استان سمنان اعلام کردند که قرار است ۱۶ هزار مترمربع به فضای ورزشی دانش آموزان اضافه شود این فضاها قرار است در قالب ۳۴ سالن و ورزشگاه در نقاط مختلف استان در اختیار دانش آموزان استان سمنان قرار گیرد. موضوعی که نشان می‌دهد دولت به دنبال توسعه زیرساخت‌ها است.

مسئولان همچنین اعلام کرده‌اند که باید از ظرفیت ورزشی در ایام پسا کرونا در سال تحصیلی جدید به نفع سلامت دانش آموزان استفاده شود و برنامه اختصاص فضای ورزشی برای سلامت دانش آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد. تمام این موضوعات نشان می‌دهد که مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان به ارتقای سطح آموزشی استان امیدوار بود حال باید دید که این سال تحصیلی که فعلاً یک روز در میان آغاز شده، چطور پیش می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان