ضرورت معرفت افزایی در پیروی از امام حسین(ع)/ پیاده روی اربعین رمز ماندگاری قیام عاشوراست


ضرورت معرفت افزایی در پیروی از امام حسین(ع)/ پیاده روی اربعین رمز ماندگاری قیام عاشوراست

حجت الاسلام بابا گل زاده با بیان اینکه پیاده روی اربعین رمز ماندگاری قیام عاشورا و اهداف آن را تقویت می کند بر لزوم تبعیت با معرفت از امام حسین(ع) تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد لذا در این خصوص با حجت الاسلام «عباس بابا گل زاده» ، کارشناس مذهبی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

از نظر امام حسن عسکری علیه السلام نشانه مومن شامل چه صفات و ویژگی هایی می شود؟

اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به چهلمین روز شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش که در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق افتاده است، می گویند. در خصوص زیارت اربعین از اهل بیت علیهم السلام روایات و احادیث فراوانی وارد شده است . من باب مثال امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند : نشانه مومن پنج چیز است ، پنجاه رکعت نماز ( نمازهای یومیه و نمازهای مستحبی )، زیارت اربعین ، انگشتر به دست راست کردن، جبین و پیشانی را در سجده بر خاک گذاردن

، بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن، همچنین حضرت امام صادق ( ع) فرمودند ای زراره، آسمان چهل روز بر حسین (ع) خون گریست، زمین با تیره و تار شدن چهل روز برای عزای آن حضرت گریست، ملائکه چهل روز برای امام حسین (ع) گریست.

چگونه باید دست آوردهای معنوی اربعین و مراسمات مذهبی را حفظ کنیم؟

به هر حال اربعین حسینی و زنده نگه داشتن اربعین و زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) در مکتب تشیع از اهمیت ویژه ای برخور دار است، در راستای تجلیل و گرامیداشت از اباعبداله الحسین (ع) هر ساله خیل عظیمی از محبان و شیعیان و آزادگان عالم از سراسر جهان به کربلا مشرف می شوند حتی غیر مسلمانان و افرادی که دارای اعتقادات دینی نیستند و آزاد اندیش هستند نسبت به امام حسین (ع) عرض ارادت می نمایند و مطالب ارزنده ای را ارائه می دهند. معروف است مهاتما گاندی می گوید: من زندگی امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نمودم، بر من روشن است، اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد بایستی از سرمشق امام حسین (ع) پیروی کند. در حقیقت هندوستان از دست استعمار نجات پیدا کرد و کشور مستقلی شده به اذعان رهبر فقید هندوستان الگویش حضرت اباعبداله (ع) بوده است. مورخ مشهور گیبون در اهمیت اثر نهضت حسینی می گوید در طی قرون آینده بشریت در سرزمین های مختلف شرح صحنه حزن آور مرگ امام حسین (ع) موجب بیداری قلب خونسردترین قارئین خواهد شد.

از نظر شما پیاد روی اربعین چه اندازه در ماندگاری قیام عاشورا و اهداف آن را تقویت می کند؟

حضور میلیون ها انسان و آزاد اندیشان و پیروان اهل بیت علیهم السلام به سمت کربلا یک کنگره بزرگ جهانی اسلام بوده است که وحدت، یک پارچگی، صلابت و اقتدار شیعیان را در عرصه بین المللی به نمایش گذاشته که در واقع این حرکت عظیم رمز ماندگاری قیام و اهداف آن را تقویت می کند. این حضور میلیونی در اربعین علاوه بر عزت و اقتدار حسینی، سند مظلومیت آن حضرت و واقعه جانسوز عاشورا و اسارت اهل بیت برای دیگر امت ها آشکار می شود. و برای جهانیان تبیین می گردد که هدف امام حسین (ع) دفاع از حق ، احیاء عدالت و اصلاح جامعه و مبارزه علیه حاکم فاسد ، طغیانگر و فاسد بوده است و هر ارادتمند واقعی به امام حسین (ع) را بیدار می کند که وظیفه دارد در مقابل ظلم ، ستم و زیاد خواهان ایستادگی کند.

وظیفه شیعیان و پیروان امام حسین (ع) در در مراسمات معنوی گرامیداشت شهدای کربلا چیست؟

وظیفه ما شیعیان و پیروان امام حسین (ع) علاوه بر حضور در مراسمات معنوی و عزاداری ها و گرامیداشت شهدای کربلا باید تلاش کنیم نسبت به امام معرفت پیدا کنیم و با معرفت به پیروی و تبعیت از امام بپردازیم و در زندگی در مسیر حق و عدالت گام برداریم، صرف اینکه در مراسمات شرکت نمائیم اما در رفتار و عمل با آموزه های اسلامی و اهداف امام حسین (ع) فاصله داشته باشیم به رشد معنوی و کمال دست نخواهیم یافت، این برنامه ها و شعائر دینی و روضه خوانی ها برای این است که در زندگی روز مره خود سالم و پاک بسوی حیات طیبه، عبودیت و بندگی الهی و عمل به کلام الله مجید و اطاعت از فرامین اهل بیت علیهم السلام به سعادت دنیوی و آخروی برسیم.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329