دستاورد جدید دانشمندان: تشخیص هویت کاربران از طریق تنفس


دستاورد جدید دانشمندان: تشخیص هویت کاربران از طریق تنفس

دانشمندان ژاپنی روش جدیدی را برای تشخیص هویت افراد از طریق تنفس معرفی کردند که می‌تواند جایگزین روش‌های فعلی تایید هویت بیومتریک شود. در این روش برای تشخیص هویت، نفس‌های فرد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. اما اجرایی شدن این روش با...

دانشمندان ژاپنی روش جدیدی را برای تشخیص هویت افراد از طریق تنفس معرفی کردند که می‌تواند جایگزین روش‌های فعلی تایید هویت بیومتریک شود. در این روش برای تشخیص هویت، نفس‌های فرد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

اما اجرایی شدن این روش با موانعی روبرو است. در این روش از دستگاه‌هایی موسوم به بینی الکترونیک استفاده می‌شود که شامل حسگرهای بویایی بوده و قادر است بوهای مختلف محیط را تحلیل کرده و به طور دقیق ذرات تشکیل‌دهنده آن را تشخیص دهد.

دستاورد جدید دانشمندان: تشخیص هویت کاربران از طریق تنفس

سیستم‌ جدید تشخیص هویت از طریق نفس از همین بینی‌های هوشمند بهره می‌برند. دانشمندان از حسگرهای بوی ۱۶ کاناله استفاده کردند که در آن‌ها، هریک از کانال‌ها قادر به شناسایی چندین بوی مختلف بازد انسان است.

علاوه بر این محققان با استفاده از یادگیری ماشین موفق به تحلیل دقیق اجزای تشکیل‌دهنده نفس هر فرد شدند. نرخ موفقیت این سنسورها در تشخیص هویت افراد برابر با ۹۷.۸ درصد اعلام شد.

ناگفته نماند که میزان موفقیت حسگرهای تشخیص چهره برابر با ۹۹.۹۷ درصد و میزان موفقیت حسگرهای اثر انگشت هم ۹۸.۶ درصد اعلام شده بود.

نفس کشیدن بر روی گوشی هوشمند به منظور تشخیص هویت و باز کردن قفل آن روشی بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. با این حال، همانند سایر روش‌های احراز هویت بیومتریک، این روش هم مبتنی بر وجود قابلیت‌های منحصربفرد در افراد مختلف است.‌

تمامی روش‌های بالا، علیرغم جذابیتی که دارند، ممکن است دچار خطاها و ایرادات مختلفی شوند و دلیل اصلی این امر، احتمال تغییر برخی از این مشخصات فردی منحصربفرد است که عدم تشخیص کاربر از سوی سیستم احراز هویت را در پی خواهد داشت.

با این که ایده تشخیص هویت به کمک نفس روشی جذاب و جالب به نظر می‌رسد، اما هنوز نمی‌توان با جدیت از آن به عنوان جایگزین روش‌های کنونی نام برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟