رشد 24 درصدی صادرات/ 5000 محدوده معدنی به مزایده می‌رود


رشد 24 درصدی صادرات/ 5000 محدوده معدنی به مزایده می‌رود

آمل- وزیر صمت با اشاره به رشد صادرات در کشور اظهار داشت: میزان صادرات تا پایان مردادماه ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا فاطمی امین پیش ازظهر جمعه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت غذایی ایران پیشرفت کرده و مایه افتخار است، افزود: به نقطه‌ای رسیدیم که از نظر کیفیت و کمیت در وضعیت مناسبی قرار داریم.

وی با تاکید براین که باید به سمت ساخت فناوری و ماشین آلاتت برویم، حمایت از این بخش را از برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: ارزان سازی در صنعت غذا اهمیت زیادی دارد و باید به سمت ماشین سازی ئ دانش بنیان شدن و کاهش هزینه غذای مردم پیش رویم.

وی با اظهار اینکه کاهش هزینه غذای مردم با تغییر سفره مردم رخ می‌دهد، درباره سرانه مصرف لبنیات گفت: سرانه مصرف لبنیات در ایران پایین و قیمت آن بالا است، هرچند پروتئین موجود در شیر یک چهارم قیمت گوشت است و اگر توانیم پروتئین را خوب فرآوری کنیم و در ترکیب و سبد غذایی مردم قرار دهیم و شیر را جایگزین گوشت کنیم تاحدودی هزینه‌های سبد غذایی کاهش می‌یابد.

فاطمی امین، ماشین سازی و کاهش هزینه سفره مردم را از اقدامات خوب در کارخانه لبنیات آمل برشمرد و افزود: در بخش صمت دارای دو شاخص مهم تولید وصادرات هستیم و در تولید آکثر محصولات دارای رشد تولید پنج تا ۱۰۰ درصدی هستیم.

وزیر صمت با اشاره به رشد ۵.۱ درصدی صنعت طبق آمارهای رسمی طی سه ماه اول سال جاری اظهار داشت: این میزان پنج درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بیشتر است و شرکت فعال تولیدی حاضر در بورس در پنج ماه اول امسال ۶.۷ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتند و نشان می‌دهد که بخش صنعت و تولید در حال رشد هستند.

وی درباره میزان صادرات نیز گفت: طی پنج ماه اول امسال میزان صادرات ۲۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود و صادرات به برخی از کشورها نظیر آفریقا و روسیه با رشد ۱۰۰ و ۱۸۰ درصدی روبرو بوده است.

فاطمی امین با اظهار اینکه ارقام صادرت و تولید نشان می‌دهد که بخش صمت حرکت خوبی دارد و باید روی اشتغال تمرکز کنیم،، توزیع اشتغال را مسئله مهم دانست و گفت: ۱۰ پروژه از ابتدای مهرماه آغازشد که احیای معادن از جمله آن است و پنج هزار محدوده معدنی به مزایده گذاشته می‌شود.

فرسودگی ماشین آلات واحدهای صنعتی

وزیرصمت، به فرسوده بودن بسیاری از واحدهای صنعتی درکشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: دربرنامه جدید این وزارتخانه نوسازی و بهسازی ماشین آلات خط‌های تولیدی وصنعتی وبنگاه های اقتصادی کشور با پرداخت تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبارانجام خواهد شد.

فاطمی امین افزود: دراین راستا با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ودارایی توافق‌های خوبی شده تا تسهیلات مورد نیاز واحدهای صنعتی کشور برای نوسازی به موقع پرداخت شود.

وی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام بخش صنعتی کشور را یکی دیگر از طرح‌های کلان وزارت صمت برای توسعه بخش صنعت وتولید کشور بیان کرد وگفت: با تکمیل طرح‌های نیمه تمام، فرصت‌های جدید وسرمایه گذاری‌های زیادی برای اشتغال درکشور ایجاد خواهد شد.

متناسب نبود سرمایه گذاری ها با اشتغالزایی درکشور

وزیرصمت به نامتوازن بودن سرمایه گذاری ها در برخی از شهرهای کشور اشاره وبا گلایه ازاین نوع سرمایه گذاری که تمرکز مناسبی درایجاد اشتغال نداشته است، گفت: درشرایط فعلی دربسیاری از شهرها نیروی کاربه اندازه کافی وجود دارد، اما ظرفیت ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ها شکل نگرفته است.

فاطمی امین افزود: دربرخی شهرهای دیگر نیز وضعیت برعکس آن هست، سرمایه گذاری برای واحدهای صنعتی شده، اما نیروی کار وجود ندارد که درحال حاضر به دنبال ایجاد توازن برای سرمایه گذاری ها متناسب با نیروی کار درآن شهرها واستان هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلاوت ترتیل صفحه 288 قرآن باصدای منشاوی+صوت و متن آیات