کمبودی در بازار روغن نداریم/ رفع ممنوعیت صادرات ام دی اف


کمبودی در بازار روغن نداریم/ رفع ممنوعیت صادرات ام دی اف

ساری- وزیر صمت با اشاره به رشد تولید در بسیاری از کالاها و محصولات گفت: در روغن خوراکی به رغم کاهش تولید مشکل و کمبودی در بازار نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا فاطمی امین شامگاه جمعه در نشست فعالان اقتصادی مازندران با اشاره به رشد تولید در محصولات خودرهای سبک و سنگین از جمله تراکتور، اتوبوس، مینی بوس، ون اظهار داشت: در تولید پلی استر و غیره نیز با رشد روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه وضعیت برق در سال جاری به دلیل همکاری مطلوب با دیسپاچینگ خوب و مطلوب بوده است، افزود: طبق آمار مرکز آمار رشد بخش صنعت ۵.۱ درصد در مازندران بوده درحالی که این میزان در کشور ۳.۴ درصد با احتساب نفت بوده است.

وی ادامه داد: همچنین رشد سرمایه گذاری در ماشین آلات ۵.۸ درصد بود و رشد تولید واحدهای بورسی طی پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۷ درصد بوده است.

فاطمی امین با اظهار اینکه رشد تولید سیمان و روغن خوراکی در کشور منفی است، افزود: در حوزه روغن خوراکی، شوینده‌ها هیچ کمبود روغنی وجود ندارد و کاهش تولید در این بخش توجیه شده است.

وزیر صمت ادامه داد: کاهش سیمان به دلیل کاهش ساخت وسازها است ولی در نئوپان وکاغذ با رشد روبرو هستیم و در ام دی اف مشکل صادرات رفع شده است.

وی با اظهار اینکه ممنوعیت صادرات ام دی اف از بهمن ماه سال قبل مطرح شده بود، گفت: سال قبل مقرر شد هر واحد تولیدی ۱۰ درصد از تولیدات را صادر کند که محقق نشد و بعد آن را به ۳۰ درصد افزایش دادیم.

وزیر صمت با اظهار اینکه ممنوعیتی برای صادرات ام دی اف وجود ندارد، گفت: طبق قانون وزارت نیرو باید برق را در ورودی شهرک های صنعتی تحویل دهد و کار وزارت صمت ایجاد پست نیست اما برای رفع مشکلات مقرر کردیم ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه پست را وزارت صمت پرداخت کند.

افزودن هزار هکتار زمین صنعتی در مازندران / ‏‬تراز صفر صادرات

وی با بیان اینکه در مازندران پنج پست برق در شهرک های صنعتی ایجاد می شود، افزود: اگر بخواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم باید به بخش صنعت توجه شود و حاضریم ۵۰۰ تا هزار هکتار زمین صنعتی در مازندران تامین کنیم.

فاطمی امین گفت: برای شهرک صنعتی نکا و ساری ۲ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وزیر صمت به حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: در این حوزه تقریباً به تراز صفر صادرات محصولات غیرنفتی دست می یابیم و سال قبل ۵۲ میلیارد تومان واردات و ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت و ۳.۵ میلیارد دلار تا رسیدن به تراز صفر باقی مانده است.

فاطمی امین با اشاره به نقش نفت در تراز ارزی و بودجه اظهار امیدواری کرد که سال آینده اگر یک لیتر نفت هم صادر نکنیم به لحاظ تراز تجاری دچار مشکل نخواهیم شد و در زمینه بودجه با رشد بودجه مالیاتی شرایط بهبود می یابد.

وی از کاهش پنج درصدی مالیات واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: دولت برنامه دارد این کاهش تا ۱۰ درصد درصد.

وی با اشاره به افزایش ۱۸۰ درصدی صادرات کالا به روسیه طی مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: صادرات به عمال بیش زا ۷۰ درصد و به آفریقا بیش از ۱۰۰ درصد رشد یافته است.

وزیر صمت با اظهار اینکه پیوستن به اوراسیا در سال های ققبل کند طی شده است، گفت: ورود به شانگ های برای حضور در اوراسیا بسیار اهمیت دارد و صفرشدن تعرفه با اوراسیا اتفاق بسیار خوبی است.

خام فروشی مواد معدنی نداریم / ‏‬ کاهش تعرفه سود بازرگانی

فاطمی امین خواهان توسعه تجارت دریایی با کشورهای مختلف و فعال شدن کشتی های رو – رو شد و سرمایه گذاری ئر این حوزه را لازم دانست و گفت: در حال حاضر تقریباً خام فروشی نداریم و سال قبل ۵۰۰ میلیارد تن مواد معدنی استخراج شد که ۵۰۰ میلیون تن صادر شد و کشوری نیستیم که خام فروشی کنیم.

وی با اظهار اینکه تامین مالی زنجیره ای رشد خوبی گرفته است، گفت: ۲۵ هزار میلیارد تومان قرارداد تامین مالی زنجیره ای توافق شد و این طرح عملیاتی شد و طبق توافقنامه با بانک مرکزی و وزارت صمت مقرر شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان بانک ها فروش اوراق را در بورس تزریق کنند.

وزیر صمت درباره مسائل تامین اجتماعی و چالش های موجود در آن گفت: ایده کلی این است که همان لحظه که کارفرمان به حساب کارگر پول می ریزد سهم تامین اجتماعی پرداخت شود تا این مسئله به طور اساسی رفع شود.

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی از محصولات و کالاها یادآور شد: امسال مصوب کردیم سود بارزگانی را نصف کردیم زیرا ۵۰ درصد از واردات با تعرفه پنج درصد و ۷۰ درصد واردات با تعرفه ۱۰ درصد صورت می گیرد و کاهش تعرفه سود بازرگانی فقط برای سال جاری است و نمی خواهیم شوک ایجاد کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی