برگزاری انتخابات سوارکاری بدون نام نویسی کاندیداها


برگزاری انتخابات سوارکاری بدون نام نویسی کاندیداها

وزارت ورزش در حالی تجدید انتخابات فدراسیون سوارکاری را با تعیین زمان، قطعی کرده که قرار نیست برای آن، ثبت نامی از کاندیداها انجام شود و همین مسئله قانونی بودن انتخابات را زیر سوال می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، رو در رویی وزارت ورزش و فدراسیون سوارکاری با وجود برگزاری نشست های دوجانبه و خروجی آن مبنی تعیین سرپرست برای این فدراسیون و تجدید انتخابات در زمان مقرر، نه تنها به مرحله نزدیک به حل و فصل مشکلات فی مابین نرسیده بلکه بر ابهامات پرونده مبنی بر قانونی بودن تصمیمات دامن زده است.

بهانه موضع گیری وزارت ورزش و فدراسیون سوارکاری نسبت به یکدیگر کاملا انتخاباتی بود و از زمانی آغاز شد که دبیر مجمع فدراسیون بدون توجه به تصمیم وزارت ورزش مبنی بر جابه جایی ۱۰ روزه مجمع انتخاباتی، اقدام برگزاری آن در زمان مقرر ۲۱ خردادماه کرد.

مجمع با حضور قانونی اعضا و طبق اساسنامه برگزار شد با این حال وزارت ورزش که به خاطر ورود دیرهنگام به اعتراض دو کاندیدا می خواست مانع از برگزاری سروقت آن شود، نماینده ای برای شرکت در مجمع معرفی نکرد و بعد از آن هم با اعلام عدم پذیرش مجمع سوارکاری و نتیجه اش، موضع مخالف خود را نشان داد و با پافشاری روی آن تا انتخاب سرپرست هم پیش رفت.

ابطال انتخابات و تعیین سرپرستِ رد صلاحیت شده، تخلف و اشتباهی بود که وزارت ورزش در رابطه با فدراسیون سوارکاری مرتکب شد. با این حال امید می رفت ادامه مسیر شکل گرفته برای این فدراسیون قانونی و درست پیش برود اما تصمیماتی که تا به امروز اتخاذ شده نه تنها این امید را نقش بر آب کرده بلکه بر ابهامات آن افزوده است.

درخواست قانونی برای تشکیل مجمع فوق العاده

ماده ۱۷ اساسنامه فدراسیون های ورزشی بر این تاکید دارد که در صورت درخواست رئیس مجمع یا درخواست رئیس فدراسیون یا درخواست دو سوم اعضای هیات رئیسه یا درخواست یک سوم اعضای مجمع، می توان نسبت به تشکیل مجمع عمومیِ فوق العاده اقدام کرد.

اعضای مجمع فدراسیون سوارکاری هم با استناد به این بند در مکاتبه ۷ مهرماه با با وزیر ورزش خواستار برگزاری مجمع فوق العاده برای فدراسیون خود شدند تا طی آن انتخابات این فدراسیون برگزار شود. تا اینجا نسبت به تشکیل مجمع فوق العاده ایرادی وارد نیست اما زمان در نظر گرفته شده و دستور العمل تعیین شده با اشکالاتی مواجه است.

نادیده گرفته شدن اساسنامه در تعیین زمان جدید انتخابات

در همان ماده ۱۷ اساسنامه فدراسیون های ورزشی تاکید شده که دستور و تاریخ مجمع فوق العاده توسط درخواست کنندگان پیشنهاد می شود. بر همین مبنا، اعضای مجمع فدراسیون سوارکاری در مکاتبه با وزیر ورزش تاریخ ۲۳ مهرماه را برای زمان برگزاری مجمع پیشنهاد کردند اما وزارت ورزش زمان دیگری را برای این مجمع مصوب کرده است.

در مکاتبه ای که محمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش ۱۰ مهرماه با سرپرست فدراسیون سوارکاری داشته، اعلام شده که ۳ آبان ماه مجمع انتخاباتی با دستور جلسه مورد نظر یعنی انتخابات برگزار خواهد شد.

اینکه چرا وزارت ورزش زمانی غیر از زمان پیشنهادی اعضای مجمع را انتخاب کرده، جای سوال دارد اگرچه برگزاری مجمع در هر دو زمان با اساسنامه منافات دارد.

تجدید انتخابات بدون نام نویسی از کاندیداها!

ساعت ۱۰ صبح سوم آبان ماه برای دومین بار طی سال جاری برای فدراسیون سوارکاری انتخابات برگزار می شود اما این انتخابات هیچ پروسه ای برای نام نویسی از کاندیداها، بررسی صلاحیت مدیریتی آنها در کمیسیون تطبیق، اخذ تاییدیه از نهادهای ذی صلاح و ... نخواهد داشت! این درخواست اعضای مجمع بوده که مشخص نیست چرا وزارت ورزش هم آن را ملاک قرار داده است.

در مکاتبه اعضای مجمع فدراسیون سوارکاری با وزیر ورزش بر دستورالعمل انتخاباتی این مجمع تاکید شده و اینکه مجمع با حضور همان سه کاندیدا برگزار شود! پولادگر هم در نامه به سرپرست فدراسیون عنوان کرده که با برگزاری مجمع به صورت فوق العاده با دستور جلسه «تجدید انتخابات» موافقت می گردد.

پیگیری های خبرنگار مهر در این زمینه به این منجر شد که قرار نیست برای انتخابات جدید فدراسیون سوارکاری مهلتی برای نام نویسی متقاضیان ریاست انجام شود. یعنی اعضای مجمع و کاندیداهای تایید صلاحیت شده قبلی بدون چک و چونه وارد رای گیری می شوند که یکبار قانونی و سلامت برگزار شده بود.

تخلف در مواجه با پنهان کاری

محمد کاظمیان و محمد اسد مسجدی دو کاندیدای تایید صلاحیت شده فدراسیون سوارکاری بودند که اعتراضات آنها کار را به امروز و بی قانونی های انجام شده کشانده است. این دو کاندیدا ۱۶ خردادماه و در فاصله یک هفته مانده به انتخابات ۲۱ خردادماه در نامه ای به پولادگر اعتراض خود را به نسبت به روند انتخابات و «عدم اطلاع رسانی دقیق در مورد تایید صلاحیت شان و دعوت به حضور در مجمع» اعتراض کردند. آنها به خاطر این پنهان کاری خواستار تعویق انتخابات شدند.

همین درخواست تصمیم وزارت ورزش برای تاخیر در برگزاری مجمع سوارکاری را به دنبال داشت که البته توسط دبیر مجمع -به حق و قانونی - نادیده گرفته شد. وزارت ورزش اما به جای تدبیر درست، اساسنامه ابلاغی خود را نادیده گرفت و هم مجمعی که سلامت و بدون ایراد قانونی برگزار شده بود را باطل کرد و هم اقدام به کنار گذاشتن رئیس فدراسیون کرد در حالیکه طبق اساسنامه این کار در حوزه اختیارات مجمع است.

وزارت ورزش حالا در ادامه اقدامات بی اساسی قصد تجدید انتخابات را در برنامه دارد درحالیکه این کار یک بام و دو هوا بازی این وزارتخانه را بیشتر عیان می کند. اگر مجمع ۲۱ خردادماه و راه طی شده برای آن به قدری درست بوده که قرار است کاندیداهای همان انتخابات به انتخابات ۳ آبان ماه ورود کنند، پس چرا رای به ابطال و و تجدید آن گرفته شده است؟ اگر هم آن انتخابات (۲۱ خردادماه) مورد قبول نبوده است چگونه قرار است راه طی شده برای آن به ۳ آبان ماه وصل شود و ملاک عمل قرار بگیرد برای انتخابات آن روز؟

مخالف های داخلی با تجدید اینگونه انتخابات

مهلت ۱۲۰ روزه ای که در مورد انتخابات فدراسیون ها - از زمان آغاز اقدام انتخابات تا برگزاری مجمع - باید در نظر گرفته شود و همچنین اقدام معمولی که در رابطه با کاندیدا و ابطال ثبت نام آنها بعد از یک بازه زمانی انجام می شود، همه و همه نادیده گرفته شده است اما با همه اما و اگرها و ابهامات، وزارت ورزش زمان انتخابات فدراسیون سوارکاری را مشخص کرده و آن را به صورت رسمی به این فدراسیون هم اعلام کرده است اما ظاهرا اراده ای بر موردتوجه قرار دادن این تصمیم نیست!

طبق اساسنامه، دبیر فدراسیون دبیر مجمع است اما خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که موضوع برگزاری انتخابات ۳ آبان ماه هنوز از طرف سرپرست به دبیر فدراسیون ابلاغ نشده تا مورد توجه و اجرا قرار بگیرد. ظاهرا اقدامات خلاف اساسنامه وزارت ورزش باعث ایجاد یکسری مخالفت ها و موضع گیری ها شده است اگرچه اساسنامه برای فرار از این بن بست، راه در رو گذاشته است.

در ماده ۱۷ اساسنامه آمده که «درخواست برگزاری مجمع فوق العاده برای رئیس فدراسیون ارسال می شود و اگر ظرف ۲۱ روز کاری اقدامی صورت نگیرد، رئیس مجمع اقدام به برگزاری خواهد کرد. همچنین در این ماده تاکید شده که تاریخ و دستور مجمع حداکثر ۱۵ روز کاری قبل از تاریخ جلسه از طرف دبیرکل فدراسیون کتبا به اعضای مجمع اعلام خواهد شد. در صورت استنکاف دبیر، یک نفر از طرف رئیس مجمع این مسئولیت را بر عهده می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سوارکاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی