مخالفت شورا و شهرداری بیرجند با تغییر کاربری‌های کمیسیون ماده 5


مخالفت شورا و شهرداری بیرجند با تغییر کاربری‌های کمیسیون ماده 5

بیرجند- اعضای شورا و شهرداری با تغییر کاربری‌های کمیسیون ماده پنج به دلیل ایجاد مشکل برای دستگاه‌های خدمات رسان در آینده مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند پیش از ظهر شنبه در جلسه شورای شهر گفت: اقدام مبارکی در دولت سیزدهم در خصوص احداث مسکن برای جوانان افتاده است اما تغییر کاربری‌های که در مهر شهر و اراضی زعفرانیه در زمین‌های مربوط به خدمات شهری می‌افتد، در آینده برای ساکنین این محلات مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

رضا حسنی صفت بیان داشت: در کمیسیون ماده پنج تغییراتی در کاربری اراضی با کاربری فرهنگی، خدمات شهری و… به مسکونی و تجاری مصوب شده که سبب خواهد شد دستگاه‌های خدمات رسان برای ایجاد تأسیسات مورد نظر در آینده با مشکل مواجه شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه نماینده شورا در کمیسیون ماده پنج عضو ناظر است و حق رأی ندارد و تنها شهردار در این کمیسیون که ریاست آن با استاندار است، حق رأی داد، با وجود مخالفت شهردار با این موضوع، تغییر کاربری‌های مورد نظر در این کمیسیون مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که استاندار با تغییر کاربری در اراضی مربوط به خدمات شهری موافق باشد شاید سه مدیرکل عضو کمیسیون ماده پنج جرأت مخالفت با این موضوع را نداشته باشند، افزود: باز هم مخالفت خود را با تغییر کاربری زمین‌های مورد نظر برای جلوگیری از مشکلات آینده اعلام می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: در زمان الحاق مهر شهر به محدوده خدماتی بیرجند، حقوق شهرداری پرداخت نشده است و این در حالی است که شهرداری مجبور است از اعتبارات مربوط به دیگر نقاط شهر، برای مهر شهر هزینه کند.

حسنی صفت تاکید کرد: اگر خواستار آبادانی مهر شهر هستیم، دولت باید حقوق شهرداری را در این خصوص پرداخت کند و در غیر این صورت با پرداخت نشدن حقوق شهرداری در این زمینه، این ظلم مسلم تداوم خواهد داشت.

آسفالت‌های نامناسب و غیر استاندارد

رئیس شورای شهر بیرجند گفت: از ۱۵ اردیبهشت سال جاری شرکت آب و فاضلاب مسئولیت آسفالت معابر شهری برای خدمات رسانی در این حوزه را برعهده گرفته است اما آسفالت‌های انجام شده نامناسب و غیر استاندارد است.

وی افزود: مشکلات به وجود آمده در این باره ناشی از سهل انگاری سهل انگاری شرکت آب و فاضلاب در این خصوص است و شهرداری بیرجند در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات به وجود آمده برای آسفالت در این حوزه، خواستار آن هستیم که شهرداری از تحویل آنها خود داری کند و برای رسیدگی در باره این موضوع، جلسه‌ای با حضور شهرداری، بازرسی استان و استانداری قرار است، برگزار شود.

عضو شورا با بیان اینکه در ۱۶۴ هکتاری هم که به تازگی برای تأمین مسکن ملی برای الحاق به شهر بیرجند در نظر گرفته شده، سهم ۱۰ درصد شهرداری پرداخت نشده است، گفت: این در حالی است که خدمات رسانی به ساکنین این اراضی در آینده بر عهده شهرداری است.

مرتضی یزدان شناس افزود: با وجود اینکه جعفری مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان در جلسه شورای شهر بیرجند برای همکاری در احداث خیابان حضرت ابوالفضل (ع) وعده همکاری داده است، اداره کل راه و شهرسازی از شهرداری بیرجند درخواست بیش از ۴۰۰ میلیون تومان کرده است.

دیگر عضو شورا هم گفت: معافیت اراضی دولتی از پرداخت سهم شهرداری مربوط به ماده ۱۰۱ است و به طور معمول راه و شهرسازی سهم ۱۰ درصد زمین‌های مورد نظر را پرداخت می‌کند.

فروزانفر بیان داشت: بر اساس ماده ۱۰۱ برای مولد سازی، در اراضی ملی تغییر کاربری انجام می‌شود تا درآمد حاصل از آن برای مسکن ملی هزینه شود و در این راستا اراضی خدماتی به مزایده گذاشته می‌شوند.

راه و شهرسازی سهم ۱۰ درصد شهرداری را پرداخت نمی‌کند

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی خود را مکلف به پرداخت ۱۰ درصد سهم شهرداری نمی‌داند، گفت: آنها مدعی هستند که اراضی دولتی از پرداخت ۱۰ درصد سهم شهرداری معاف هستند.

مهدی بهترین افزود: در استعلامی هم که از معاون حقوقی رئیس جمهور شده، اراضی دولتی را از پرداخت ۱۰ درصد سهم شهرداری معاف اعلام کرده مگر اینکه این زمین‌ها به اشخاص واگذار شود که اعتراض خود را در این خصوص اعلام کرده‌ایم.

وی بیان داشت: حداقل باید سرانه‌های خدماتی به شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان اختصاص یابد تا شهر در این زمینه دچار مشکل نشود و در صورت ضرورت اعضای شورا درباره تغییر کاربری‌های انجام شده توسط کمیسیون ماده پنج و پرداخت سهم ۱۰ درصد شهرداری با دستگاه‌های مربوط مکاتبه کنند.

وی اظهار کرد: از ۱۵ اردیبهشت امسال بر اساس صورت جلسه تنظیم شده، همه مراحل مربوط به آسفالت برعهده شرکت آب و فاضلاب است اما به دلایل متعدد تا مرداد ماه سال جاری این شرکت به تعهدات خود در این خصوص عمل نکرده است.

بهترین افزود: این موضوع مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است و شهرداری هم در این مورد هیچ مسئولیتی ندارد و اعتراض خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سرویس‌های بهداشتی موجود در پارک‌ها سال‌ها است که مورد بی توجه‌ای قرار گرفته‌اند و شهروندان درخواست بهسازی آنها را دارند.

شهردار بیرجند گفت: با توجه به اینکه همه سرویس بهداشتی در زیر زمین احداث شده‌اند که افراد مسن نمی‌توانند از آنها استفاده کنند، تصمیم به جا به جایی آنها گرفته شد تا به عنوان المان شهری بر اساس نقشه‌های جدید احداث شوند.

در این جلسه مصوب شد بدهی شش میلیارد تومانی شهرداری بابت آب بها به شرکت آب و فاضلاب از محل مازاد در آمدهای شهرداری پرداخت شود. همچنین اعضای شورا با کلیات مشارکت شهرداری بیرجند در راه اندازی هلدینگ میراث کویر برای سرمایه گذاری در ایرلاین استان موافقت کردند و خواستار ارسال جزئیات این طرح به شورا برای تصمیم‌گیری شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم