نسخه خطی «قرآن پنج تفسیره» از تشیع و تسنن در حرم رضوی رونمایی شد


نسخه خطی «قرآن پنج تفسیره» از تشیع و تسنن در حرم رضوی رونمایی شد

مشهد ـ مسئول ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: همزمان با هفته وحدت، نسخه خطی «قرآن پنج تفسیره»، یکی از نسخه‌های نفیس موجود در گنجینه رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن علی فریدونی اظهار کرد: همزمان با هفته وحدت، نسخه خطی «قرآن پنج تفسیره»، یکی از نسخه‌های نفیس موجود در گنجینه رضوی در یکصد و چهل و دومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) رونمایی شد.

مسئول ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: این مصحف شریف خطی بی‌نظیر مشهور به «قرآن پنج تفسیره» است که وحدت بین مذاهب اسلامی را تداعی می‌کند.

وی ادامه داد: این اثر توسط دوست محمد هروی در سال ۱۰۸۲ قمری به خط نسخ ۹ سطری با ترجمه به خط نستعلیق بر روی کاغذ کشمیری نباتی در ۷۶۳ برگ در ابعاد ۲۶ در ۸/۴۲ سانتی‌متر کتابت و با تیماج ضربی مجلد شده است.

فریدونی افزود: قرآن پنج تفسیره گنجینه رضوی توسط محمدحسن خان هروی در سال ۱۲۱۸ قمری بر روضه رضویه وقف شده است.

مسئول ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان توضیحاتی در خصوص آرایه‌های هنری به کار رفته در این اثر و درج متن وقف‌نامه در ابتدای آن گفت: از آنجایی که این قرآن در هرات کتابت شده است و در این شهر، اهل تسنن و تشیع در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند، کاتب نسخه، پنج تفسیر شامل چهار تفسیر اهل تسنن و یک تفسیر شیعه را در کنار یکدیگر در اثر کتابت کرده است.

وی اظهار کرد: چهار تفسیر معتبر «بیضاوی»، «مدارک»، «جلالین» و «کشاف» آن مربوط به اهل سنت و به زبان عربی است.

فریدونی با بیان اینکه ملاحسین واعظی کاشفی، یکی از بهترین تفاسیر فارسی زبان شیعه را نوشته است، گفت: از تفسیر پنجم نیز با عناوین «حسینی»، «کاشفی» یا حتی «واعظی» نام برده می‌شود. البته این تفسیر به «مواهب علیه» نیز شهرت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس