اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است


اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است

تبریز- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده و این موضوع جزو اولویت های دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه عصر سه شنبه در جلسه مشترک اتاق بازرگانی تبریز با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تبریز اظهار کرد: اتاق تبریز از قسمت‌های اصیل بخش خصوصی کشور است، تبریز باتوجه به دیرینه و جایگاه خود در اتفاقات اخیر نشان داد که لنگر کشور، نظام و انقلاب است و از استان‌هایی که است شعور بالایی دارد و با وجود تبلیغات سو دشمن همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی ادامه داد: در خام فروشی‌ها باید دقت کرد که جایگاه ما کجاست، در بحث مجوزها، مجوز از سازمان محیط زیست گرفته شده و تعهدات امضا می‌شود اما پس از آن هیچ تعهدی در کشور انجام نمی‌شود.

وی افزود: گون یک بوته است که در قانون جمهوری اسلامی جزو گونه‌های ممنوع القطع می‌باشد، محیط زیست ما محیط زیست تعاملی است و جزو حقوق عامه است و همه به آن اعتقاد داریم.

وی افزود: باید دقت کرد که در بخش صنعت، معدن و بهره‌برداری چه مقدار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم!؟ کدام خسارت ما جبران شده و کدام صنعت جبران مافات کرده است؟

وی ادامه داد: یه پتروشیمی و پالایشگاه مجوز داده شد اما وقتی می‌گوئیم منطقه را آلوده می‌کنید، فیلتراسیون انجام دهید، انجام نمی‌دهند، مجوز را از ما گرفته اما به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: دولت اعتقاد دارد با تمام قوا کنار بخش خصوصی است اما شروطی دارد و محیط زیست نیز از شروط آن است، باید گره‌ها حل شود چراکه ریاست جمهوری هم اعتقاد دارد باید به صورت قانونی گره‌های ذهنی مردم را حل کنیم.

وی گفت: تا جایی که قوانین اجازه دهد، تبعیض نباید باشد و از منابع باید به خوبی استفاده شود، حتماً فرآیندها را تسریع می‌کنیم اما به شرط اینکه تعهدات محیط زیستی که در اوایل چشم میگویید، قانونی شوند.

وی اضافه کرد: در بحث پسماند بهترین دستورالعمل‌ها داده می‌شود، عوارض آلایندگی برای این است که آن آلایندگی را از بین ببریم اما در شهرداری و دهیاری هزینه شده و خرج پسماند و محیط زیست نمی‌شود.

سلاجقه گفت: توسعه کشور باید توسعه پایدار باشد و منابع ارزش افزوده داشته باشند؛ باید این میدان را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه را چه کسی به این روز رسانده است؟ اگر رقم تغییر کابری آن را بررسی کنید، می‌بینید که مردم شریف استان‌ها پای تمام اقدامات نظام هستند و تاوان مدیران را می‌دهند.

وی اضافه کرد: دریاچه ارومیه جزو بزرگترین دریاچه‌های دنیا است و در معیشت مردم هم تأثیر دارد، ستاد ملی احیا شکل گرفت و اعتبارات هم بالایی هزینه شد و کاری به خوب یا بد بودن آن ندارم؛ مردم ایران همه نسبت به دریاچه ارومیه حساسیت دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور متذکر شد: قرار بود در ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ریاست جمهوری سد کانی سیب را افتتاح کند اما به نتیجه رسیدیم که تونل باید تعمیر شود که اگر تعمیر نمی‌شد تمام هزینه‌ها از بین می‌رفت.

وی همچنین بیان کرد: تصفیه خانه‌ها به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که دولت در سال ۱۴۰۱ آن را تأمین می‌کند و وزیر نیرو هم قول دادند تا از این پروژه حمایت کنند.

وی افزود: از وزیر نیرو پرسیدیم چرا حقابه را رعایت نمی‌کنید با شماره نامه‌ها بازی نکنید و ریاست جمهوری هم به این موضوع تاکید کردند چراکه این دولت به دنبال روش‌های عملیاتی است.

سلاجقه گفت: فاز دوم طرح دریاچه ارومیه نرم‌افزاری است اما آب فاضلاب، آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی باید پای کار باشند، این پروژه سرمایه ملی کشور است و اعتبارات کافی تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: نقشه ارزش‌گذاری اقتصادی شش استان کشور آماده شده که در آبان ماه رونمایی می‌شود، خاک منبع بزرگی است و ارزش بالایی دارد و تنوع زیستی خاک را نباید از بین برد و مبنای مجوزات ما ارزش گذاری اقتصادی است.

وی تاکید کرد: باید دست به دست هم دهیم و برای حفظ کشور قدم برداریم تا محیط زیست کشور ارتقا یابد، تبریز هم مانند شهرهای دیگر کشور در خطر است، در بحث توسعه در کنار شما هستیم و سعی می‌کنیم تا فرایندها را تسهیل کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا