رعایت حقوق مردم خط قرمز بازرسی خراسان جنوبی است


رعایت حقوق مردم خط قرمز بازرسی خراسان جنوبی است

بیرجند_ بازرس کل خراسان جنوبی گفت: نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات مهم‌ترین وظیفه بازرسی است و به هیچ عنوان از رعایت حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رحیمی عصر امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت: ۱۹ مهرماه ۱۳۶۰ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب و آئین نامه آن بعد از اصلاح از ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۳ اجرا شد.

وی افزود: بازرسی کل استان نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات را مهمترین وظیفه خود می‌داند و به هیچ عنوان از حقوق مردم کوتاه نمی‌آید.

وی گفت: ساخت فرهنگسرای بیرجند از جهات مختلف ابهاماتی داشت که مورد رسیدگی قرار گرفت و گزارش آن با ۱۰ متهم به مراجع ذی‌ربط ارسال شد.

وی ادامه داد: با توجه به نواقص موجود و جلساتی که با جمعیت بالا در این مکان برگزار می‌شود و مخاطرات عمومی و اجتماعی که استفاده از آن در پی خواهد داشت، دستور خودداری از برگزاری هرگونه جلسه در فرهنگسرای شهر به شهرداری و شورای شهر ابلاغ شد.

بازرس کل خراسان جنوبی گفت: در صورت برگزاری هرگونه جلسه و وقوع حادثه احتمالی مسئولیت آن برعهده شهرداری بیرجند خواهد بود.

جلوگیری از مجتمع تجاری هلال

رحیمی ادامه داد: در احداث مجتمع تجاری هلال شهر بیرجند هم تخلفاتی انجام شده و با وجود زیادی واحدهای تجاری در آن، پارکینگ مجتمع حذف شده است که به این موضوع رسیدگی شد.

وی افزود: گزارش هشداری به شورای شهر و شهرداری در این خصوص ابلاغ شد و تا زمانی که پارکینگ آن تأمین نشود، این مجتمع اجازه فعالیت ندارد.

رحیمی گفت: واحد نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی از طریق سامانه تلفنی، مراجعه حضوری و مجازی فعال است و در سال ۱۴۰۰، هزار و ۳۵۹ شکایت داشته‌ایم که ۹۱۱ مورد آن شکایت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده است.

وی افزود: تعداد گزارش‌ها و شکایت‌های وارده به بازرسی کل استان در شش ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با این مدت در سال گذشته با اختلاف بسیار اندک، برابر است.

وی ادامه داد: از این تعداد شکایت، ۴۴۵ مورد گزارش فساد و سه مورد هم شکایات همراه با نواقصی بوده است و در سال ۱۴۰۱ تعداد شکایات از این طریق ۴۵۸ مورد بوده است.

بازرس کل استان بیان داشت :۳۸۴ مورد از این شکایات خاتمه یافته و نتایج آن ابلاغ شده و ۷۴ مورد دیگر باقی مانده که در گروه‌های مختلف بازرسی استان در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، ۳۹ بازرسی برنامه‌ای، ۸۲ بازرسی موردی و یک مورد بازرسی فوق‌العاده انجام شد و پرونده‌های در این ارتباط تشکیل و متخلفین تحت تعقیب قرار گرفتند.

بازرس کل خراسان جنوبی بیان داشت: از ابتدای امسال ۳۱ بازرسی برنامه‌ای، ۲۷ بازرسی موردی و یک مورد هم بازرسی فوق‌العاده توسط این اداره کل انجام و در این خصوص ۶ گزارش کیفری مشتمل بر ۲۰ متهم در رده‌های مختلف مدیران کل، معاونین و کارشناسان به مراجع قضائی ارسال شد.

اقدامات شاخص

وی افزود: سال ۱۴۰۱ بازرسی فوق‌العاده‌ای با موضوع حادثه ریلی در حوزه شهرستان طبس انجام شد که از روز حادثه تاکنون در حال بررسی است و در مراحل پایانی قرار دارد که متهمین به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهند شد.

رحیمی افزود: تعیین تکلیف ۳۵۰ تن میوه تنظیم بازار در نوروز از دیگر اقدامات بازرسی استان است که با پیگیری مجدانه از تضییع حدود یک میلیارد و۴۰۰ تومان جلوگیری شد.

وی رفع مشکلات اداری و راه‌اندازی میدان مرکزی میوه و تره بار بیرجند، ساماندهی روز بازار غفاری، رصد مستمر بازار و وضعیت تأمین کالاهای اساسی از سوی دستگاه‌های متولی و پیگیری دستور قضائی برای قلع و قمع ۱۵۰ تخلف ساختمانی در اراضی ملی را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این مدت اعلام کرد.

بازرس کل خراسان جنوبی گفت: رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان، پیشنهاد ایجاد ناحیه علمی و فناوری در استان، پیگیری اعمال سهمیه بومی استخدامی آموزش و پرورش، پیگیری در خصوص سرباز زدن بعضی از پزشکان از رعایت اخذ بیمه و تعیین تکلیف پذیرفتن بیمه‌های پایه، جلوگیری از واگذاری ۱۰ هکتار اراضی الحاقی به شهرک فرهیختگان از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی پیگیری در خصوص چگونگی تمدید پروانه‌های چاه کشاورزی، آزادسازی پنج هزار فقره وثایقی که برخلاف مقررات در حساب‌های بدون سود به مبلغ ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده بود و تبدیل بعضی از آنها به سپرده‌های بلند مدت را از مهمترین نتایج بازرسی‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون اعلام کرد.

بازرس کل خراسان جنوبی گفت: بازرسی چشم ملت در رصد و نظارت بر دستگاه‌های دولتی است و از مدیرانی که در مسیر قانون حرکت می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

حمایت از مدیران ریسک پذیر

رحیمی با تاکید بر رعایت قانون توسط مدیران افزود: از مدیران دارای جسارت و ریسک پذیر خراسان‌جنوبی حمایت می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تشریح آخرین اقدامات تجسس برای یسنا + عکس دختر گمشده