کاوش و گمانه‌زنی حریم تپه «قِلازکه» در خرم‌آباد


کاوش و گمانه‌زنی حریم تپه «قِلازکه» در خرم‌آباد

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از کاوش و گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «قِلازکه» خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن پور امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی باستان‌شناسی میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دانشگاه لرستان، کاوش گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «قِلازکه» شهرستان خرم‌آباد، با حضور دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۸ دانشگاه لرستان به انجام رسید.

وی بیان داشت: در طول کاوش، هشت گمانه به ابعاد یک در یک و نیم متر ایجاد شد که وضعیت گستره تپه را در سمت غرب و جنوب و تا حدودی شمال مشخص کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: در شمال تپه و در فضایی که در گذشته برای گورستان روستا تسطیح شده بود گمانه شماره یک حفر و با برخورد به لایه‌های برجای باستان‌شناختی مربوط به دوره مس و سنگ، کاوش در آن متوقف شد.

حسن پور تصریح‌کرد: بر اساس نتایج سه گمانه حفر شده در سمت غرب (گمانه‌های شماره دو و چهار)، هیچ‌کدام از آنها به لایه‌های فرهنگی برخورد نکرد و با رسیدن به خاک بکر، مشخص شد که گستره عرصه تپه در این سما همان برجستگی موجود است.

وی اظهار کرد: در سمت جنوب، گمانه‌های شماره پنج و شش در شیب انتهایی تپه ایجاد شدند که هر دو گمانه با برخورد با لایه‌های فرهنگی دوره نوسنگی پایان یافتند و گمانه‌های شماره هفت و هشت با فاصله‌ای حدود ۲۰ متری در میان زمین‌های کشاورزی ایجاد شدند که هر دو گمانه با رسیدن به خاک بکر در عمق حدود یک متر در ۳۰ سانتیمتری پایان یافت و مشخص شد که گستره تپه در این سمت بیشتر از عرصه ظاهری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: وضعیت گستره عرصه تپه «قلازکه» در جهات شرق و شمال در فصل دوم و با درس عملی کاوش ورودی‌های ۱۳۹۹ کارشناسی دانشگاه لرستان تکمیل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این فیلم حامد آهنگی کل ایران را درنوردید ! / ببینید شاهکار حامد آهنگی را !