فلسطین، یک مسئله اصلی و محوری در جهان اسلام است


فلسطین، یک مسئله اصلی و محوری در جهان اسلام است

شیخ محمود محمد الزعبی، اندیشمند لبنانی گفت: فلسطین، یک مسئله اصلی و محوری در جهان اسلام به شمار می‌رود و مسئله‌ای است که همه ما در امت اسلامی را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ محمود محمد الزعبی، اندیشمند لبنانی در وبینار نهم سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی، تصریح کرد: وحدت به معنای تمرکز بر روی مشترکاتی است که قطعاً دامنه آنها وسیع‌تر و گسترده‌تر از مسائل اختلافی میان مسلمانان است.

وی با بیان این که همگی ما مسلمانان در ایمان به خداوند متعال، پیروی از پیامبر اکرم (ص)، پایبندی به مسیر اهل بیت نبوت (ص) و نیز مرجعیت قرار دادن قرآن کریم با یکدیگر متحد هستیم، گفت: حتی در روایت‌ها و احادیث دینی، اشتراکات زیادی میان مذاهب مختلف وجود دارد.

این عالم لبنانی به مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله دینی، سیاسی و اصلی اشاره کرد و افزود: فلسطین، یک مسئله اصلی و محوری در جهان اسلام به شمار می‌رود و مسئله‌ای است که همه ما در امت اسلامی را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

وی با تاکید بر این که اگر مسئله فلسطین نبود، پروژه وحدت اسلامی تا این حد پیشرفت نمی‌کرد، گفت: در حال حاضر، شاهد آن هستیم که هجمه گسترده‌ای علیه اتحاد مسلمانان وجود دارد و بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند.

الزعبی با اشاره به ضرورت فعال کردن گفتمان وحدت اسلامی نزد آحاد مردم خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، گفتمان وحدت اسلامی، نزد نخبگان سیاسی دیده می‌شود در صورتی که ما باید این گفتمان را به سمت مردم و مراکز مردمی سوق دهیم.

وی همچنین بر ضرورت تأسیس کمیته‌ای به منظور همکاری و هماهنگی میان مجامعِ فعال در زمینه وحدت اسلامی تاکیدکرد و اظهار داشت: این کمیته باید وظیفه و مسئولیت هماهنگی با علما و اندیشمندانِ وحدت‌آفرینِ مستقل را برعهده داشته باشد.

تأسیس پایگاه‌های اینترنتی با موضوع وحدت، انتشار کتاب در خصوص پروژه اتحاد اسلامی، برگزاری مسابقات پژوهشی و علمی، تأسیس شبکه‌های تلویزیونیِ ترویج‌کننده وحدت، ایجاد مراکز پژوهشی مشترک به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل اختلافی به صورت عمیق و البته صادقانه از دیگر راهکارهای تبلیغ و ترویج وحدت است که این عالم لبنانی به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص حرام بودن اهانت به شخصیت‌های برجسته اهل سنت، گفت: حتی اگر موارد اختلافی حل نشود و پیروان هر مذهب بخواهند بر موضع خود استوار بمانند، باید این اختلاف‌ها را مدیریت کرد.

این اندیشمند مسلمان در ادامه افزود: از سوی دیگر، ما می‌توانیم با پارلمان‌های مختلف در جهان اسلام و یا برخی از اعضای آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را به حمایت از وحدت اسلامی فرابخوانیم.

وی ادامه داد: این پارلمان‌ها و اعضای آنها می‌توانند از برخی ابعاد وحدت اسلامی مانند ابعاد فرهنگی آن، حمایت کنند.

الزعبی همچنین بر لزوم دست کشیدن از همکاری با انجمن‌ها، نهادها و سازمان‌هایی که شعار وحدت اسلامی را سَر می‌دهند اما در باطن، کاملاً فرقه‌گرا و طایفه‌گرا هستند، تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی نهادها و سازمان‌ها علی رغم سر دادن شعارهای وحدت‌آفرین، به رژیم‌های فرقه‌گرا خدمت می‌کنند. همکاری با این دست از سازمان‌ها هم اتلاف وقت است و هم ایده پاک وحدت اسلامی را آلوده می‌سازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل