ارسال اشعار شاعران اهل سنت و شیعه در نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی


ارسال اشعار شاعران اهل سنت و شیعه در نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی

دبیر نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، از ارسال اشعار بیش از ۷۰۰ شاعر اهل تسنن و تشیع در این کنگره خبر داد.

حجت الاسلام جواد محمد زمانی، دبیرنخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، درمورد اهداف این کنگره که به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزارمی‌شود، بیان کرد: هدف از برگزاری «کنگره ملی شعر وحدت اسلامی»، گسترش فرهنگ وحدت اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های هنر و ادب است.

او گفت: وحدت اسلامی، مقوله بسیار مهمی در دین ما محسوب می‌شود؛ به طوری که در قرآن، بیش از ۲۰ آیه با موضوع وحدت بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است و روایات بی شماری هم وجود دارند که مسلمانان را به وحدت اسلامی دعوت می‌کنند و حتی می‌توان گفت که وحدت اسلامی یکی از بزرگترین واجبات دینی ما مسلمانان است که قرآن همه را ملزم به رعایت آن کرده است.

به گفته دبیر کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، با وجود این که در طی سال‌های گذشته، کار‌های برجسته‌ای با موضوع «وحدت اسلامی» در کشور انجام شده و شعاربزرگ انقلاب اسلامی نیز بر همین محور بوده است و رهنمود‌های زیادی هم از سوی حضرت امام (ره) و رهبری در این مورد شاهد بوده ایم، اما هنوز هم خلاء‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: در حال حاضر، بحث وحدت و مبارزه با اندیشه‌های تفرقه انگیز، بحث مهمی در کشور محسوب می‌شود و به همین جهت نیز تصمیم گرفته شد که کنگره ملی شعر وحدت اسلامی را برگزار کنیم تا شاهد سرایش و تولید اشعار فاخر و نو در حوزه وحدت اسلامی باشیم.

دبیر نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، با اشاره به فراخوان این کنگره که از اول شهریور ۱۴۰۱ تا اول مهر ادامه داشت، افزود: به دلیل استقبال شاعران کشور، زمان این کنگره تا ۱۵ مهر نیز تمدید شد.

او گفت: نزدیک به ۷۰۰ شاعر اهل سنت و تشیع از استان‌های مختلف کشور با ارسال اشعار فاخر در قالب‌های مختلف کلاسیک، نیمایی، سفید، کودک و نوجوان، ترانه و قالب‌های دیگر هنری به دبیرخانه، حضور فعالی در این کنگره بزرگ داشته اند.

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: برگزاری اختتامیه این کنگره در روز ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در تالار وحدت تهران از ساعت ۱۵ تا ۱۸ است و از ۱۲ برگزیده این کنگره در روز اختتامیه، با اهدای جوایز ۵ میلیون تومانی تجلیل خواهد شد.

او با بیان این که یک جایزه ویژه ۱۵ میلیون تومانی نیز به شاعرانی که کتاب‌هایی در قالب شعر وحدت تدوین کرده اند، تعلق می‌گیرد، ادامه داد: برای شرکت دراین کنگره، شش کتاب شعر وحدت ارسال شده و قرار است در روز اختتامیه، گزیده‌ای از اشعار رسیده به این کنگره نیز در قالب کتابی به نام «وَٱعْتَصِمُوا» منتشر شود و علاوه بر آن، بزودی کتاب‌های شعری که به کنگره ارسال شده است هم منتشر خواهند شد.

او با اشاره به مهمانان حاضر در مراسم اختتامیه افزود: قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی، در این مراسم حضور خواهند داشت و مهمان ویژه این کنگره نیز غلامعلی حداد عادل خواهد بود و همچنین، در این مراسم، علاوه بر بخش‌های متنوع، از یک خانواده شهید نیز تجلیل بعمل خواهد آمد.

دبیر نخستین کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، اشعاررسیده به کنگره را بسیار با کیفیت و سروده شاعران برجسته کشورمان عنوان کرد.

او ادامه داد: معتقدم دراین عرصه، نیازمند سیاستگذاری و تلاش مداوم هستیم. ضمن این که ما در پی تأسیس دبیرخانه دائمی در این زمینه هستیم تا در تمامی سال فعال باشد به گونه‌ای که در سال‌های بعد، شاهد شرکت آثار بیشتری در این عرصه باشیم چرا که معتقدیم کنگره‌هایی که در قالب هنر برگزار می‌شوند زمانی می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند که تبدیل به فرهنگ شوند.

حجت الاسلام زمانی در پایان، از همه شاعران درخواست کرد در اختتامیه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، حضور فعالی داشته باشند و درهمکاری با دبیرخانه این کنگره، به ارتقاء آثار این حوزه در سال‌های بعدی و گسترش فرهنگ وحدت اسلامی کمک کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟