وحدت اسلامی از مقتضیات دین و منشاء آن خداوند متعال است


مولانا عبدالکبیر شاکر، نایب رئیس جماعت اسلامی بلوچستان گفت: اتحاد امت از نیازها و مقتضیات دین اسلام است.

وحدت اسلامی از مقتضیات دین  و منشاء آن خداوند متعال است
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، مولانا عبدالکبیر شاکر، نایب رئیس جماعت اسلامی بلوچستان در سخنانی در سی و ششمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار می شود، بزرگترین مشکل امت اسلام را تفرقه دانست و گفت: اتحاد امت از نیازها و مقتضیات دین اسلام است. دین اسلام را می توان از یک لحاظ به چهار بخش تقسیم کرد؛ عقاید، عبادات، معاملات و اخلاقیات. در میان تمام این چهار بخش افتراق و انشقاق وجود ندارد. چون سرچشمه اصلی دین اسلام، قرآن و سنت است که در آنها هیچ افتراق و انشقاقی دیده نمی شود. اصول و ضوابطی که در قرآن یا احادیث پیامبر اکرم (ص) وجود دارد برای همه امت و بشریت یکسان است. وحدت اسلامی از مقتضیات دین و منشاء آن خداوند متعال است. اسلام دینی است که خداوند به وسیله پیامبر خود فرستاده است. در دین اسلام ،حکم صریح وجود دارد که «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا»؛ یعنی همه به ریسمان خدا به قوت چنگ بزنید و متفرق نشوید. این پیام روشن هم وجود دارد که «انما المنون اخوة» به این معنا که همه با هم برادرند .

مولانا عبدالکبیر شاکر در ادامه افزود: رسول خدا (ص) روایات و ارشادات صریح و روشنی دارد که تصریح می کند مسلمان برادر مسلمان است و در جای دیگر می فرماید: تمام مومنین مانند یک جسد واحد هستند و اگر در سر یا چشم درد باشد، تمام بدن بی قرار و ناراحت می شود. بنابر این دین و قرآن و سنت از همگان می خواهد که امت باید ید واحد باشد. خداوند می فرماید: من رب و خدای شما هستم و مرا بپرستید. در هر جایی که انشقاق و افتراق است، اجبار وجود دارد؛ یعنی ما نیازمند و مقهور دیگران هستیم و دست خود را برای گدایی به سوی کفار دراز کرده ایم. این در حالی است که در هر جا مغلوب باشیم، کشته می شویم و کشورها و سرزمین های ما نابود می شود.

او با بیان اینکه برخی از کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار ندارند و از نظر سیاسی مغلوب هستند و حاکمانی وابسته دارند، افزود: امروز امت اسلامی چالش های بی شماری دارد که مهمترین آن افتراق و اختلاف و جدایی است. تا زمانی که تمام امت و کشورهای اسلامی یکجا جمع نشوند، این مشکلات حل نخواهد شد. این در حالی است که دین اسلام همواره درس وحدت و اتحاد می دهد. نماز جماعت، روزه و حج و تمام عبادات، نماد وحدت و یکپارچگی و یک صدایی است. پس چرا امت متفرق است؟ بزرگترین مشکل امروز امت، تفرقه است.

نایب رئیس جماعت اسلامی بلوچستان با اشاره به اینکه در همه کشورهای اسلامی منابع و ذخایر طبیعی وجود دارد، تصریح کرد: جهان اسلام امروز ۶۹ درصد جوان دارد. نسل جوان یک سرمایه و قدرت بزرگ است. کشورهای مسلمان دارای ذخایر گسترده انرژی از گاز گرفته تا نفت و سایر ذخایر طبیعی هستند. فقط نیاز است که رهبران و حاکمان و اقشار باسواد و علما و دانشمندان به امت درس وحدت بدهند. ما از هر لحاظ از جمله از نظر جغرافیایی، منطقه ای، فرقه ای و طبقات اجتماعی، زبانی و در سایر مسائل متفرق هستیم. بنابراین لازم است همانگونه که جمهوری اسلامی ایران هر سال برای وحدت امت تلاش می کند، سایر کشورها هم با پیروی از نقش پیش قدم ایران برای وحدت امت تلاش کنند و پیشنهادات عملی بدهند. نیاز است که امت اسلامی در عمل باهم متحد شوند.

او با اشاره به اشعاری از علامه اقبال در تأکید بر ضرورت وحدت میان مسلمانان اظهار داشت: علامه اقبال می فرماید: منفعت و ضرر این قوم و این ملت یکی است، ملتی که دین و ایمان و نبی آنها یکی است. حرم پاک و الله و قرآن آنها یکی است. پس چرا مسلمانان باهم متحد نمی شوند.درمیان اینها فرقه گرایی و قومیت گرایی است. با این مسائل مگر می توان رشد و پیشرفت کرد؟ اقبال در جای دیگر می فرماید: نه افغانیم و نه ترک و نه تاتاریم/ چمن زادیم و از یک شاخساریم/ تمییز رنگ و بو بر ما حرام است/ که ما پرورده یک نوبهاریم/ به همین دلیل نیاز است که امت اسلامی به چهار امر یعنی توجه به خداوند، وحدت، تلاش و توسعه علمی و اجتهاد عمل کند و تا زمانی که به این اصول توجه نکند، نه می تواند متحد شود و نه توان پیشرفت و مبارزه با دشمنان اسلام را خواهد داشت.

انتهای پیام/


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نقد و بررسی «بودن یا نبودن» در موزه سینما