اجرای طرح‌های 15گانه احیا و تعادل‌بخشی آب در اردبیل


اجرای طرح‌های 15گانه احیا و تعادل‌بخشی آب در اردبیل

اردبیل- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: احیا و تعادل‌بخشی دشت اردبیل با ۱۵ برنامه عملیاتی و اجرایی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نبی‌الله پاسبان عیسی‌لو بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی راهکارهای علاج‌بخشی دشت اردبیل اظهار کرد: فرونشست دشت اردبیل از سال‌ها قبل اعلام شده و با افت شدید منابع سفره‌های زیرزمینی روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به بررسی امکان‌سنجی تغذیه مصنوعی آبخوان دشت اردبیل تصریح کرد: این اقدام با استفاده از پساب تصفیه شده به منظور افزایش تغذیه و جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی در دست بررسی است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل کمبود آب در اردبیل را جدی و قابل تأمل دانست و گفت: با توجه به تغییر اقلیم، برداشت بیش از ظرفیت و ندادن فرصت تنفس برای احیا منابع آبی زیرزمینی، سطح آبخوان دشت اردبیل در سال‌های اخیر ۱۳ متر افت کرده است.

پاسبا عیسی‌لو با بیان اینکه نوسان آب در دشت اردبیل بین سال‌های ۶۳ تاکنون مشهود است، افزود: تا قبل از سال ۱۳۶۳ بین تخلیه و تغذیه آبخوان اردبیل تعادل برقرار بوده و سطح آب دشت نیز بین صفر تا ۲۵ متر قرار داشت و حتی مناطقی از دشت به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی به صورت ماندابی بوده لذا توسعه کشاورزی در آنها امکان‌پذیر نبود.

وی از منفی بودن بیلان دشت اردبیل به رغم اقدامات صورت گرفته خبر داد و خاطرنشان کرد: در ۴۹ سال متوسط افت سطح آب معادل ۷۸۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن داشته است.

پاسبان عیسی‌لو از اجرای طرح‌های ۱۵ گانه احیا و تعادل‌بخشی آب در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: ایجاد تشکل‌های آب‌بران، به روز کردن سند ملی آب در محدوده مطالعاتی کشور، مطالعه و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و پهنه‌بندی و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین در محدوده مطالعاتی از جمله این طرح‌ها است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه کاهش برداشت‌ها و افزایش تغذیه راهکار نهایی احیا و تعادل‌بخشی آبخوان دشت اردبیل است، بیان کرد: تغذیه مصنوعی با آب به دلیل وسعت زیاد آبخوان و یکپارچه نبودن دشت، نبود ظرفیت آب سطحی جهت تغذیه و نیازهای پایین دست قره‌سو و سدهای احداث شده به طور قطع امکان‌پذیر نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»