محمد (ص) الگویی کامل و بی‌نقص که خدا برای بشر فرستاد/ انتظار پیامبر (ص) از ما پیروان


محمد (ص) الگویی کامل و بی‌نقص که خدا برای بشر فرستاد/ انتظار پیامبر (ص) از ما پیروان

یک کارشناس مذهبی با بیان انتظار‌ پیامبر (ص) از ما پیروان گفت: خداوند محمد (ص) را به عنوان اسوه آفرینش بر اهل زمین فرستاد تا بهترین و کامل‌ترین الگو برای همه بشریت باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس شناخت برترین و کامل‌ترین انسان در جهان هستی و سخن از گل سرسبد آفرینش، برای تشنگان حق و حقیقت امری شگرف و آموزنده است. ارزش این شناخت زمانی نمود پیدا می‌کند که بدانیم خداوند متعال در عالم آفرینش حقیقتی والاتر از ایشان را نیافریده و وجود برتر او خاستگاه تمامی ارزش‌های ناب و متعالی است.

حجت‌الاسلام سید محمدجواد سایبان کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با فارس درباره پیامبر گرامی اسلام گفت: پرستش خالصانه خداوند یکتا با کمال خشوع و نهایت خضوع، پیامبر گرامی اسلام (ص) را به مرتبه‌ای رساند که تمام آفرینش در مقابلش سر تعظیم فرود آوردند و خداوند در مقابل معرفت و بندگی بی مانندش، او را بر جهانیان سروری داد.

الگوی بی‌نظیر برای جامعه بشری

وی ادامه داد: فطرت انسان به گونه‌ای طراحی شده که علاقه به الگوبرداری از افراد موفق و متفاوت دارد. انتخاب یک الگوی کامل و بی‌نقص در همه ابعاد زندگی در دنیای امروزی معضل بزرگی است. قرآن کریم با حل این دغدغه درونی، ضمن معرفی بهترین الگو در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، راه رسیدن به قله‌های معرفت را هموارتر کرده است. خداوند در سوره احزاب می فرمایند: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ (سوره احزاب، آیه ۲۱) مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى است.» شناخت چنین شخصیتی ضروری است زیرا رمز موفقیت انسان های موفق، معرفت و شناخت است. بالاترین ایمان را کسی دارد که شناخت بیشتری دارد و هر چقدر شناخت بیشتر باشد موفقیت انسان بیشتر خواهد بود.

آنچه پیامبر خاتم (ص) از پیروانش انتظار دارد/ اول اطاعت خالصانه

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ایمان به آخرین فرستاده الهی اگر عاشقانه و از روی آگاهی باشد، اطاعت محض و بی چون و چرا را به همراه دارد، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرمایند: «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ (سوره حشر، آیه ۷) آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگیرید و اجرا کنید و از آنچه نهى کرده خوددارى کنید.» دلیل عمده گرفتاری بشر در دنیای امروزی، فراموش کردن قوانین الهی و پشت کردن به دستورات خداوند است. اگر مردم از خواب غفلت برخیزند و تنها به همین آیه قرآن عمل کنند، عاقبتی نیک در انتظار جهان و جهانیان خواهد بود.

دفاع جانانه

حجت‌الاسلام سایبان درباره دیگر انتظار پیامبر (ص) از پیروانش گفت: پیامبر اکرم (ص) در راه هدایت مردم و انجام رسالت خود از هیچ تلاشی دریغ نکردند تا این که این ندای آسمانی به گوش تک تک بشریت رسید. در این مسیر پرفراز و نشیب، دشمنان اسلام و مسلمین کمر همت بسته اند تا با کورو کر کردن عقل و وجدان آدمی جلوی این پیشرفت را بگیرند. وظیفه یک پیرو واقعی در این بحران برنامه ریزی شده، دفاع جانانه از حق و حقیقت است. این فرمان را خداوند متعال در قرآن کریم بیان نموده است:«لتُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوه...؛ (سوره فتح، آیه ۹) تا (شما مردم) به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از او دفاع کنید.»

وی ادامه داد: اولین کسی که به دفاع از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله پرداخت خداوند متعال بود. هنگامی که کفار به رسول خدا مجنون گفتند خداوند در دفاع از فرستاده خود فرمودند: «وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ؛ (سوره تکویر آیه ۲۲) و مصاحب شما [پیامبر] دیوانه نیست.» تا به پیغمبر گفتند: ابتر! خداوند فرمود: «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ (سوره کوثر آیه ۳) (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده نسل و بى ‏عقب است.»

بیعت آگاهانه

این پژوهشگر اهل بیت (ع) بیعت آگاهانه را دیگر انتظار پیامبر (ص) از امت برشمرد و گفت: بیعت، عقد و پیمانی است که فرد بیعت‌کننده با امام، حاکم یا شخصی دیگر می‌بندد تا در موضوعی خاص یا به طور عام، مطیع و فرمانبردار وی بوده و به مفاد تعهّد خود ملتزم و وفادار بماند. (انوار الفقاهه، ج۱، ص۵۱۷) نگاهی گذرا به تاریخ نشان می دهد که عده کمی از روی معرفت و آگاهی زیر پرچم اسلام قرار گرفته و بیعت با رسول خدا صلّی الله علیه و آله را پذیرفتند. بعد از شهادت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نیز این نهضت الهی ادامه داشته و مردم موظف بودند با جانشینان واقعی ایشان که همان ائمه معصومین علیهم السلام هستند بیعت کنند. شاید یکی از مهم ترین عوامل رکود و درجازدن مردم و عدم رشد و پیشرفت در جامعه، بی اعتنایی به این تعهدهاست. در این دوره نیز که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از نظرها غایبند وظیفه و نقشه راه را مشخص کرده اند.

حجت‌الاسلام سایبان ادامه داد: ایشان در ضمن روایتی فرموده‌اند: «اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ» اما در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.» بنابراین وظیفه ما در این زمانه پشتیبانی از ولایت فقیه و پیروی از فرمایشات جانشینان امام زمان علیه السلام است. خداوند نیز در قرآن کریم می فرمایند: «إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ الله؛ (بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۸۱) کسانى که با تو(پیامبر) بیعت مى‏ کنند (در حقیقت) تنها با خدا بیعت مى‏ نمایند.»

وی در پایان گفت: امید است با شناخت وظایف خود در درجه اول و سپس عمل به آن ها خود را در زمره کسانی قرار دهیم که از شفاعت پیامبر و آلش (علیهم السلام) بهره مند می گردند.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!