مژده ای دل، اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد


مژده ای دل، اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد

تبریز- تا نام تو برده می‌شود، چراغ‌‏های صلوات، در جان لحظه‌ها فروزان می‏‌شوند تا فضیلتی از تو گفته می‏‌شود، دل‏‌ها از بوی گل محمدی زنده می‏‌شوند چراکه قرآن تو، نزدیک‏ترین راه رهایی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، اسرا درویشی، هفدهمین روز از بهارانه ربیع است، بهاری در بهار مدینه شکوفا شد و آسمان، تمام توجهش به زمین است.

کوچه‌های محله «بنی هاشم»، عطر گل‌های «محمدی» می‌دهد و این مناسبت زیبا با نام و یاد پیامبر عشق و آئینه جمال دلارای الهی، محمد مصطفی (ص)، متبرک است. گویی آسمان، در برابر زمین به تواضع ایستاده است و پرده از روی اسرار خود برداشته ناشناخته‌هایش آشکار و انوارش فراگیر شده است.

شادی بردل عاشقان امروز نقش بست چراکه مهر پروردگار را درنقش نام او سرود و امروز از حمدی که صورتگه عشق است را برگزید تا در نام او حک کند.

و خدای باردیگر مستی عشق را به جهان اموخت که پایان دودمان انسان را به معراج سپرد تا که دال برپایان نامت نشست پس محمد را نقش بست تا بگوید او مهرحمد مستی عشق جاودان الهی وابروی دودمان انسان است.

در باشگاه ستارگان، درخششش بیش از همه بودچراکه یکی کلیم گشت و دیگری خلیل وان دگر روح الله و محمد حبیب خدا، کیست در عالم ک به این مقام رسیده باشد؟ آیا او همان معنای تشهد سلام عبد و رسول حق نبود؟

مژده ای دل، اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد

سخن گفتن درباره‌ی ویژگی‌های اخلاقی رسول اکرم (ص) بسی دشوار است که زبان از گفتن آن قاصر و قلم از بیان آن عاجز است، پیامبری که رحمة للعالمین است و به فرمایش خودش «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» برای تکمیل مکارم اخلاق نازل شده است و به همین خاطر رفتار رسول خدا (ص) پر از زیبایی‌هاست.

نگاه کردن آن حضرت حکایت از عدالت درونی او دارد، رفتار کریمانه‌اش گویای بزرگی روح، خشم و خشنودی‌اش تنها به خاطر رضایت پروردگارش بود. در مجلس دارای ادب، سکوتش دارای حکمت و حیای آن حضرت قابل تو صیف نیست، زهد پیامبر با احدی قابل مقایسه نیست، فقیر و غنی در منظر آن حضرت هیچ تفاوتی باهم ندارند جز به تقوای الهی، همیشه حق بر زبانش جاری، لبخند بر لب و متواضع‌ترین مردم بود.

آن قدر مهربان و نازک دل بود که همه مردم مشتاق زیارت آن حضرت بودند. در امانت داری سرآمد همه بود، در راستگویی از دوران جوانی لقب امین به او داده بودند در زیبایی سیرت و صورت همتایی نداشت، به قول و پیمانش وفادار بود، عفت کلام آن حضرت سر مشق همه‌ی نیکان بود، خوبی‌ها و فضائل و زیبایی‌های آن حضرت آن قدر فراوانند که ذکر همه آنها در این مختصر نمی‌گنجد.

مژده ای دل، اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد

روز ولادت پیامبر اکرم (ص) روز شرف و شرافت است

یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با مهر گفت: میلاد پیامبر اسلام مطابق روایات ۱۷ ربیع‌الاول سال عام الفیل بوده است و روز ولادت ایشان باید به نحو احسن تعظیم شود و سزاوار است مسلمانان هرچه بیشتر با شخصیت و سیره پیامبر آشنا شوند.

حجت الاسلام حسین بابایی اظهار کرد: ولادت پیامبر اکرم (ص) روز جمعه هنگام طلوع فجر بود به‌گونه‌ای که شیخ عباس قمی نوشته است در هنگام تولد پیامبر بت‌ها درافتادند و سیحه از آسمان بلند شد که حق آمد و باطل رفت.

وی ادامه داد: در آیه ۴۵ سوره زخرف در عظمت روز ۱۷ ربیع‌الاول نوشته شده است ۱۲۴ هزار پیغمبر برای چه مبعوث شده است؟ در حدیث معراج هم آمده است در این شب فرشته‌ای آمد و گفت از پیامبران ما که پیش از تو فرستاده‌ایم بپرس برای چه برانگیخته شدند و پیامبر هم پرسید و آنها هم پاسخ دادند در پذیرش ولایت تو و علی بن ابی طالب.

وی افزود: سید ابن طاووس در کتاب اقبال گفته است، تعدادی مسیحی و مسلمان را دیدم که روز ولادت حضرت عیسی را تعظیم می‌کنند اما مسلمانان روز ولادت پیامبر را گرامی نمی‌دارند؛ بنابراین مسلمانان باید از مسیحیان سبقت بگیرند.

حجت‌الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: روز ولادت پیامبر اکرم روز شرف و شرافت است وگرنه اگر پیامبر به دنیا نمی‌آمد انسانیت چندان ارزشی نداشت.

وی در رابطه با فضائل و مکارم اخلاقی پیامبر اکرم (ص) یادآور شد: روانی در کتاب مکارم اخلاق آمده است که امام حسین (ع) فرمود از پدرم در مورد چگونگی ورود حضرتش پرسیدم فرمود حضرت روز خود را برای اختصاص به سه بخش تقسیم کرده بود؛ خداوند، خانواده و خود و مردم و چیزی از آن دریغ نمی‌کرد و اهل فضل را باتوجه بر فضل آنها بر دیگری ترجیح می‌داد و آنچه که باعث اصلاح امت بود، انجام می‌داد و می‌فرمود هرکس به من دسترسی ندارد، حاجت خود را به من برساند.

مژده ای دل، اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) فرمود خروج ایشان را پرسیدم، پدرم فرمود رسول خدا زبان خود را حفظ می‌کرد، دل مردم را به خود نزدیک می‌کرد و از خود نمیراند بی آنکه خوشرویی خود را از آنها دریغ کند، نیکی را تأیید و بدی را بی‌ارزش می‌دانست، از اختلاف دور بود، هیچگاه غفلت نمی‌کرد، در حق کوتاهی نمی‌کرد، اطرافیان ایشان کسانی بودند که بیشتر خیر آنها به مردم رسیده و بهتر با مردم همدردی می‌کردند.

این کارشناس مذهبی گفت: امام حسین (ع) فرمود نشست حضرت را پرسیدم و پدرم گفت، پیامبر خدا به هنگام نشست و برخاست به ذکر خدا مشغول بود و در جایگاه ویژه‌ای نمی‌نشست، با همنشینان خود یکسان برخورد می‌کرد، هرکس حاجتی می‌خواست یا با دست پر برمیگشت یا رفتار خوب دریافت می‌کرد.

وی افزود: امام فرمود با همنشینانش چگونه می‌نشست، علی (ع) گفت، پیامبر همیشه خندان بوده و رفتاری نرم و خوش برخورد داشت، سختگیر نبود، فریادگر نبود، فحاش نبود، عیب‌جو نبود و از هرآنچه دوست نداشت چشم‌پوشی می‌کرد؛ حضرت سه کار را کنار گذاشته بود، دعوا و جدل، پر حرفی و چیزهایی که به حضرت مربوط نبود و سه کار را در مورد مردم انجام نمی‌داد، کسی را مذمت نمی‌کرد، عیب جویی نمی‌کرد و در موردی فقط سخن می‌گفت که امید ثواب داشت.

وی در خصوص وحدت میان مسلمانان ادامه داد: پیامبر (ص) اصل، مؤسس و بانی وحدت است که با تولد ایشان وحدت ایجاد شد، قبایل ساکن مدینه سال‌ها اختلاف داشتند و یهودی‌ها هم از آن سواستفاده می‌کردند با هجرت به مدینه با ایجاد پیمان میان آنها همبستگی ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام بابایی اظهار کرد: قرآن فرموده است به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید که حبل الله همان قرآن است تا در روی زمین ابداً تفرقه نداشته باشیم، پیامبر فرموده است مؤمنان چون یک روح هستند و در جای دیگر فرموده افراد با ایمان چون اعضای یک پیکرند.

وی گفت: این هفته هفته وحدت نامگذاری شد که پیامبر (ص) و اهل بیت (س) در سیره خود به وحدت سفارش کرده‌اند؛ وحدت به این معنا است که در برخی عقاید مشترک هستیم و به همین دلیل باید همبستگی داشته باشیم و اجازه ندهیم دشمن خدشه وارد کند؛ بنابراین وحدت از دیدگاه قرآن به معنای یگانگی درونی و هم بستگی بیرونی است.

مژده ای دل، اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد

وی متذکر شد: سیره اهل بیت (س) در مواجه به وحدت سیاست صبر و سکوت، حل اختلاف حقوقی مسلمانان، تاکید بر همزیستی مسالمت آمیز و مدارا با فرق مسلمین، تاکید بر وحدت در جامعه اسلامی، توهین نکردن به مقدسات دیگران و تحمل عقاید دیگران است.

این کارشناس مذهبی در ارتباط با بدعت بودن جشن میلاد پیامبر (ص) اظهار کرد: یکی از مطالبی که اهل سنت بیان کردند، این بود که شادی و سرور برای میلاد رسول خدا و سایر بزرگان جایز نیست چراکه خود رسول الله آن را انجام نداد، اعلام کردند اگر دولت عربستان سعودی معتقد توحید است، باید گنبد سبز پیامبر را بردارند، ممنوعیت صلوات فرستادن در اذان و شرک بودن دعا کنار قبر پیامبر و بوسیدن، دست کشیدن بر قبر پیامبر همه و همه بدعت هستند.

وی اضافه کرد: قرآن فرموده است کسانی که به پیامبر اکرم ایمان آورده‌اند باید او را تکریم و یاری کنند، یکی از مصادیق تکریم پیامبر جشن و شادی در روز میلاد ایشان است و لازم نیست هر کاری که در گذشته نبوده و انجام نشده ما هم انجام ندهیم آیا در آن زمان این چنین امکاناتی بوده است که استفاده می‌کنیم؟

وی تاکید کرد: پیامبر اکرم پنج رسالت با پنج ویژگی و خصوصیت داشت که سفارش کرده تا مردم انجام دهند؛ امر کردن به کارهای خوب، نهی از منکر و بازداشتن از کارهای بد و حلال بودن موارد پاک که با طبیعت آدمی سازگار است همچنین پیامبر (ص) آمد تا زنجیرهایی را از آدمیت دور کند؛ جهل و نادانی، بت پرستی و خرافات، انواع تبعیضات، زندگی طبقاتی، ظلم و تعصب نابجا از این موارد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر