«آوا» شنوای درد ناشنوایان کهگیلویه شد/ معلولیت با چاشنی محرومیت


«آوا» شنوای درد ناشنوایان کهگیلویه شد/ معلولیت با چاشنی محرومیت

دهدشت_ «مرکز آوا» در شهرستان کهگیلویه در حالی که معلولیت دست در دست محرومیت داده، روزنه امیدی برای شنیدن درد ناشنوایان شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ حمیده تابش نژاد: ناتوانی کامل یا محدودیت در شنیدن صداها را اختلال شنوایی می‌نامند که این اختلال درجه بندی شده و ممکن است در دسته‌های ملایم، متوسط، شدید و یا عمیق جایگذاری شود.

هر چند ناشنوایان به دلایل متعددی از وجود نعمت شنوایی بی بهره هستند، اما گاهی همت و غیرت آنها در بروز استعداد و توانایی‌های مختلف همگان را به تحسین وا داشته و در جایگاه‌های ملی و فرا ملی افتخار آفرینی کرده‌اند.

از زمانی که گوش شنوایی بوده در تبلیغات نهادها و ادارات گفته و نوشته شده معلولیت محدودیت نیست.

اما براستی برای این معلولیت‌ها کاری انجام می‌شود!؟.

«آوا» شنوای درد ناشنوایان کهگیلویه شد/ معلولیت با چاشنی محرومیت

هزینه بالای سمعک

معمولاً افرادی که دچار مشکل شنوایی هستند به سمعک نیاز داشته و این افراد برای اینکه بتوانند همانند افراد عادی زندگی کنند، نیاز به حمایت‌های ویژه‌تری دارند و حمایتی که هم بتوانند با آن اشتغال، مسکن و مستمری و مراقبت از خود را انجام دهند باید اجرایی شود.

متأسفانه هزینه بالای سمعک بسیاری از خانواده در کهگیلویه را با مشکل خرید مواجه می‌کند.

در همین راستا به مرکز آوای شهرستان کهگیلویه رفتیم تا از نزدیک شاهد فعالیت‌های این مجموعه باشیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه در این راستا گفت: مرکز اختلال شنیداری «آوا» با نظارت اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه در حال فعالیت است.

سید علی اصغر شکرایی زاده با اشاره به خدمات این مرکز در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در حال حاضر تمامی خدمات ارائه شده در مرکز آوا به صورت دولتی بوده و پذیرش و خدمات دهی با ظرفیت پذیرش تا سقف ۶۵ نفر با رعایت پروتکل‌ها را دارا است.

کهگیلویه ۴۶۶ ناشنوا و کم شنوا دارد

وی ابراز داشت: شهرستان کهگیلویه افزون بر سه هزار و ۹۴۷ توانخواه یا معلول تحت حمایت دارد که بیش از ۴۶۶ نفر آنها درگیر مشکلات ناشنوایی و کم شنوایی هستند.

«آوا» شنوای درد ناشنوایان کهگیلویه شد/ معلولیت با چاشنی محرومیت

وی با بیان اینکه حیطه کاری این مرکز شناسایی مشکلات شنوایی کودکان و معرفی به مراکز درمانی است، تصریح کرد: پس از انجام عمل جراحی و کاشت حلزون، پروسه زبان آموزی و تلاش برای بهبود عملکرد کودکان در مدارس توسط مربیان مرکز زیر نظر اداره بهزیستی شهرستان انجام می‌شود.

پرداخت یارانه به مددجویان

وی با اشاره به پرداخت یارانه یک میلیون و دویست هزار تومان برای هر مددجو توسط سازمان بهزیستی گفت: این مرکز به دلیل مشکلات مالی مردم منطقه از گرفتن سهم خانواده در درمان کودکان خودداری می‌کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

شکرایی زاده با اشاره به سن پذیرش کودکان تا ۱۲ سال، تاکید کرد: مهمترین رسالت و مانورهای این مرکز کمک به کودکان ناشنوا است تا دانش آموزی از تحصیل جا نماند و بتواند در کنار بقیه دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل کنند.

همچنین مدیر و مسئول فنی مرکز توانبخشی آوا پس از معرفی ظرفیت «توانبخشی شنوایی سنجی، تربیت شنوایی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، روانشناسی و …» برای توانخواهان، اظهار داشت: غربالگری و تشخیص کم شنوایی از بدو تولد، کاشت حلزون، استفاده زودهنگام از سمعک و بهره گیری از آموزش‌های تخصصی «تشخیص، مداخله زودهنگام خانواده محور و تربیت شنوایی» سبب شده است تا همه کودکان بتوانند بدون معلولیت شنوایی به بزرگسالی رسیده و بتوانند در جامعه فردی توانمند باشند.

نسیم دانش دوست با اشاره به اینکه کم شنوایی و ناشنوایی از شایع‌ترین اختلالات مادرزادی است، در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: طبق آمار حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان کم شنوا و ناشنوا حاصل ازدواج‌های فامیلی می‌باشند.

وی تاکید کرد: حتی ممکن است فرد کم شنوا در یک خانواده و فامیل وجود نداشته باشد اما ژن‌های منتقل شده در ازدواج‌های فامیلی سبب بروز اختلالات مادرزادی و تولد نوزاد مبتلا به اختلالات شنیداری شود.

«آوا» شنوای درد ناشنوایان کهگیلویه شد/ معلولیت با چاشنی محرومیت

دانش دوست بیماری‌های ژنتیکی، سندرمی و حوادث دوران بارداری را از دیگر عوامل کم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان عنوان کرد و گفت: در مرکز آوا علاوه بر خدمات ذکر شده، تلاش بر این است با آگاه سازی جامعه هدف و تاکید استفاده از مشاوره‌های پیش از بارداری و انجام اقدامات پزشکی پیشگیرانه، تا حد امکان از تولد نوزادان مبتلا به کم شنوایی و ناشنوایی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: دستیابی به این مهم نیازمند توجه بیش از پیش خانواده‌ها و سازمان‌های آموزشی و فرهنگی می‌باشد.

فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز بر اهمیت خدمت رسانی به کودکان کم شنوا و نقش خانواده‌های در توانمندسازی این فرشتگان تاکید کرد.

سید عبدالعزیز موسوی با قدردانی از مربیان و تیم تخصصی مرکز توانبخشی، به خبرنگار مهر، گفت: آگاه سازی خانواده‌ها، تأمین منابع، امکانات و تجهیزات لازم در اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه و مرکز توانبخشی ستودنی است.

اشتغال زایی برترین فوتبالیست آسیا

مسئول کانون ناشنوایان کهگیلویه نیز که خود یکی از ناشنوایان شهر دهدشت است، گفت: حمایت‌های حوزه اشتغال ناشنوایان در استان ضروری است.

«آوا» شنوای درد ناشنوایان کهگیلویه شد/ معلولیت با چاشنی محرومیت

اسماعیل دژه که یکی از برترین فوتبالیست‌های ناشنوای ایران و دارنده عنوان برترین فوتبالیست آسیاست، افزود: با راه اندازی یک واحد کارواش اشتغال زایی حداقل ده نفر از ناشنوایان محقق شده و در صورت گسترش این کارگاه، اشتغال زایی تعداد زیادی از مددجویان و معلولین کم شنوا در این واحد را خواهیم داشت.

وی خواستار توجه ویژه متولیان به ناشنوایان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حل مشکلات ناشنوایان کهگیلویه، کمک به تهیه سمعک و در نهایت راه اندازی شغل با حمایت و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و یا قرض الحسنه و همچنین حمایت همه جانبه مسئولین می‌تواند گام مؤثری برای برون رفت از مشکلات فعلی جامعه ناشنوایان و کم شنوایان شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن