پرفرومنس مارکتینگ چیست و چگونه کار می کند؟


بیشتر ما از اصطلاح بازاریابی اینترنتی برای بسیاری از مشاغل استفاده می کنیم؛ در حالیکه انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که قابلیت ها و کانال های هر نوع از آنها روز به روز متنوع تر شده و تغیبیر می کند. از انواع جدید در این شاخه علمی و شغلی، پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد است.

بیشتر ما از اصطلاح بازاریابی اینترنتی برای بسیاری از مشاغل استفاده می کنیم؛ در حالیکه انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که قابلیت ها و کانال های هر نوع از آنها روز به روز متنوع تر شده و تغیبیر می کند. از انواع جدید در این شاخه علمی و شغلی، پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد است. در جواب سوال به اینکه پرفورمنس مارکتینگ چیست می توان تعریفی ساده ارائه کرد:

با پرفورمنس مارکتینگ، تبلیغ کنندگان تنها زمانی هزینه تبلیغ می پردازند که اقدام و عمل خاصی صورت گرفته باشد، برای مثال مخاطب کلیک کرده یا به صفحه خرید برود.

در این مقاله بازاریابی عملکرد را به طور مفصل توضیح می دهیم و درباره اینکه چگونه می توان یک پرفورمنس مارکتر شد از همه زوایا صحبت می کنیم.

منبع ما در این مقاله، تحقیق جامع صفر تا صد پرفورمنس مارکتینگ بوده که در سایت دژینو منتشر شده است. دژینو پلتفرمی است که به پرفورمنس مارکترها برای عملکرد بهتر کمک می کند. مقاله حاضر خلاصه ای از همان مقاله است. اگر دنبال یادگیری عمیق تر هستید به آنجا مراجعه کنید.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

پرفرومنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی نوعی استراتژی بازاریابی دیجیتال است که وابستگی کامل به نتایج و اهداف دارد. این نوع بازاریابی ترکیبی از بازاریابی برند و تبلیغات پولی است و تنها زمانی در آن پرداخت صورت می گیرد که اهداف تجاری کسب و کار مثل سرنخ، کلیک، فروش یا هر اقدامی که مدنظرشان بوده محقق شود. این نوع بازاریابی مبتنی بر عملکرد است.

بازاریابی عملکرد در مواقعی به کار می رود که کسب و کارها برای تبلیغ به سراغ آژانس ها یا نمایش دهنده های تبلیغ بروند تا تبلیغشان در کانال های بازاریابی عملکردی(در ادامه معرفی خواهند شد) به نمایش گذاشته شود. با این حال تبلیغ دهندگان به جای پرداخت هزینه تبلیغ به روش سنتی، بر اساس میزان عملکرد آگهی شان پول می پردازند. برای رسیدن به این منظور باید تعداد کلیک ها، نمایش ها، اشتراک گذاری ها یا میزان فروش محاسبه شود.

بازاریابی عملکرد چگونه کار می کند

کسب و کارها به این نتیجه می رسند که باید برای رسیدن به اهداف هزینه کرده و تبلیغ کنند. بنابراین تبلیغ خود را در یک کانال معین قرار می دهند و بر اساس عملکردی که از قبل تعیین کرده اند هزینه تبلیغ را پرداخت می کنند. پرفورمنس مارکتینگ چند روش برای پرداخت هزینه دارد که در ادامه آمده است.

1.هزینه در قبال هر کلیک((CPC: راهی خوب برای هدایت ترافیک به سایت

2.هزینه در قبال نمایش(CPM): پرداخت هزینه به ازای هر هزار بازدید. برای مثال، اگر 25000 نفر تبلیغ شما را مشاهده کنند، نرخ پایه خود را 25 برابر می ‌کنید.

3.هزینه در قبال هر فروش(CPS): این شیوه در بازاریابی وابسته نیز کاربرد دارد.

4.هزینه در قبال هر سر نخ(CPL)؛ به ازای سرنخ هایی مثل ثبت نام در خبرنامه یا وبینار، گذاشتن ایمیل و شماره تلفن

5.هزینه در قبال هر اقدام(CPA): روشی مقیاس‌پذیر برای افزایش ROI

بهترین کانال های بازاریابی عملکردی

پرفرومنس مارکتینگ چیست و چگونه کار می کند؟

5 نوع بازاریابی عملکردی وجود دارد که آژانس های تبلیغاتی و تبلیغ دهنده ها از آن ها استفاده می کنند. تبلیغات بنری، تبلیغات نیتیو یا بومی، بازاریابی محتوا، رسانه های اجتماعی و بازاریابی موتورهای جستجو یا گوگل ادز

1.تبلیغات بنری

وارد فضای وب که بشوید با حجم زیادی از بنرهای تبلیغاتی مواجه می شوید که در اسلایدرها، فوترها، هدرها و حتی لابلای خبرها و مقالات به چشم می خورد. البته این دست نمایش ها به دلیل آنچه کوری تبلیغات نامیده می شود محبوبیت و اثرگذاری اش را تا حدی زیاد از دست داده است و تنها بنرهای خلاقانه با طراحی منحصر به فرد شانس خوبی برای دیده شدن دارند.

2.تبلیغات نیتیو

تبلیغات بومی از ظاهر و تم طبیعی یک سایت برای تبلیغ استفاده می کند و تبلیغی هماهنگ با همان فضا ایجاد می کند؛ به نحوی که کاربران تشخیص ندهند با یک تبلیغ مواجه اند.

3.بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا هر آن چیزی است که به آموزش مخاطبان تبلیغ دهنده ها بینجامد. این شیوه 62درصد کمتر از بازاریابی خارجی هزینه دارد و سه برابر بیشتر سر نخ ایجاد می کند. در این شیوه تمرکز بر ارائه اطلاعات مفید و اشاره غیرمستقیم به برند است. بازاریابی محتوا می تواند شامل پست های بلاگ، مطالعات موردی و کتاب های الکترونیک شود.

4.رسانه های اجتماعی

بسته به نوع کسب و کار مخاطبان را می توان در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک، توئیتر و تلگرام به راحتی پیدا کرد. پرسونای هر شرکتی در یک یا چند مورد از این شبکه ها حضور دارند. تبلیغات در شبکه های اجتماعی یا باید از طریق پیج بیزینس یا به وسیله اینفلوئنسرها و پیج هایی که تبلیغ انجام می دهند صورت بگیرد.

5.بازاریابی موتورهای جستجو(SEM)

بیشتر تحقیقات آنلاین از طریق موتورهای جستجو انجام می شود و این یعنی داشتن سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد از ضروریات هر کسب و کاری است. نقش این کانال در پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ در این شیوه به خصوص در تبلیغات پولی تمرکز بر روی هزینه به ازای هر کلیک است.

مزایای پرفورمنس مارکتینگ

پرفرومنس مارکتینگ چیست و چگونه کار می کند؟

با توجه به اینکه آینده بازاریابی آنلاین همچنان رو به رشد است، استفاده از کانال های بازاریابی عملکردی می تواند کمک کند تا تلاش های تبلیغاتی برای برآورده شدن نیازهای شرکت بدون هدر رفتن هزینه به ثمر بنشیند.

پرفورمنس مارکتینگ روشی خلاقانه و اثربخش برای تنوع بخشیدن به مخاطبان و گسترش دامنه دسترسی به محصولات و خدمات است. به علاوه کمک زیادی می کند که به داده های ارزشمندی درباره مخاطبان دست یابید.

بازاریابی عملکرد کمک می کند از طریق تبلیغات بومی و وابسته و همچنین رسانه های اجتماعی کسب و کار خود را رشد داده و آسان تر به اهدافتان دست یابید.

چگونه کمپین بازاریابی عملکرد راه بیندازیم

اولین قدم در راه اندازی کمپین «پرفورمنس مارکتینگ چیست»؟ هدف گذاری! پیش از هر چیز هدف خود را مشخص کنید و از طریق کانال های معرفی شده اقدام کنید. بعد از آن بسته به نوع هدف گذاری و کانالی که انتخاب کرده اید تولید محتوای جذاب انجام دهید و در تولید محتوا به پرسونا توجه داشته باشید. در طول کمپین به طور مداوم داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و عملکرد سایت خود و کانال های تبلیغ دهنده را زیر نظر داشته باشید.

مراحل راه اندازی کمپین بازاریابی عملکرد از این قرار است:

1.هدف گذاری

2.انتخاب کانال های متاسب با اهداف

3. آماده سازی محتوا

4. بهینه سازی مداوم کمپین

5.ارزیابی و تحلیل

در مرحله بهینه سازی کمپین و ارزیابی و تحلیل نیازمند به ابزارهای مختلفی خواهید بود که قدرت آنالیز و استخراج دیتا داشته باشد. برای مثال اگر دست به تبلیغات کلیکی زده اید صحت ورودی ها و اعتبار کلیک ها برایتان اهمیت زیادی خواهد داشت. بی تردید در پرفورمنس مارکتینگ هرگز منطقی نیست که برای کلیک های تقلبی پول پرداخته شود. با این همه فعالان این حوزه به خوبی می دانند که هیچ وقت کمپین های کلیکی از تقلب در امان نخواهند ماند و همیشه سودجوها درصددند از این بازار به نفع خود بهره ببرند.

پرفورمنس مارکتینگ در این مرحله می تواند از پلتفرم کشف تقلب دژینو کمک بگیرد. این ابزار در مراحل مختلف تبلیغ، عملکرد منتشرکنندگان تبلیغ را با کمک هوش مصنوعی زیر ذره بین می گیرد و ورودی های نامعتبر را شناسایی می کند. اینجاست که بهینه سازی کمپین معنی پیدا می کند و باید پابلیشرهای بد را در ادامه کمپین از تبلیغات حذف نمود و جلوی هدر رفت هزینه ها را گرفت. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این ابزار کشف تقلب و چند نمونه کیس استادی سایت دژینو را مشاهده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلاوت ترتیل صفحه 288 قرآن باصدای منشاوی+صوت و متن آیات