سرگذشت آن بانی؛ مشهورترین دزد دریایی زن، در سرتاسر دریای کارائیب


سرگذشت آن بانی؛ مشهورترین دزد دریایی زن، در سرتاسر دریای کارائیب

بسیاری از مردم فکر می‌کنند دزد دریایی بودن، به هیچ وجه مناسب یک زن نیست اما بهتر است بدانید یکی از بهترین دزدهای دریایی تاریخ، آن بانی بوده که در این مطلب، ما با سرگذشت او آشنا می‌شویم.در سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی، دریای کارائیب پر شده بود از...

بسیاری از مردم فکر می‌کنند دزد دریایی بودن، به هیچ وجه مناسب یک زن نیست اما بهتر است بدانید یکی از بهترین دزدهای دریایی تاریخ، آن بانی بوده که در این مطلب، ما با سرگذشت او آشنا می‌شویم.

در سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی، دریای کارائیب پر شده بود از دزدان دریایی که ترس را به دل مسافران، تاجران و حتی دولت‌های بزرگ آن زمان می‌انداختند. با فکر کردن به دزدان دریایی، بیشتر ما به فکر مردانی با چشم‌بند، ریش‌های بلند و کثیف و ظاهرهایی ترسناک می‌افتیم اما یکی از موفق‌ترین دزدان دریایی در آن دوران، زنی ایرلندی به نام آن بانی بود که در سرتاسر دریای کارائیب، به عنوان مشهورترین زن دزد دریایی شناخته می‌شد.

وقتی افسانه به حقیقت تبدیل شد، افسانه را به گوش دیگران برسان!

این جمله معروف از فیلم مردی که به لیبرتی والانس شلیک کرد اثر جان فورد، شاید بهترین جمله در توصیف آن بانی و زندگی عجیبش در دوران اوج دزدان دریایی در دریای کارائیب باشد. هر چند در طول سال‌ها، زندگی آن بانی به یک افسانه تبدیل شده باشد اما احتمالا بیشتر چیزهایی که درباره او شنیده‌ایم، افسانه‌هایی باشند که دیگر همه به چشم حقیقت به آن‌ها نگاه می‌کنند.

آن بانی

آن بانی یک قهرمان نبود و به جرایم مختلفی محکوم شده بود که تقریبا تمام آن‌ها، زیرمجموعه دزدی دریایی بودند. در دهه ۱۷۲۰ میلادی، این دزد دریایی نترس، مانند دیگر دزد دریایی افسانه‌ای ریش‌سیاه، به چهره‌ای شناخته‌شده در سرتاسر دریای کارائیب تبدیل شده بود. او در دوران طلایی دزدی دریایی، زمانی که حتی قدرت‌هایی مانند بریتانیا و پرتغال هم از دزدان دریایی می‌ترسیدند، با ماری رید و خدمه کشتی راکهام به دل دریاهای آزاد می‌زد و در کنار مردان، از کشتی‌های دیگر دزدی می‌کرد.

طبق اسناد تاریخی، دوران طلایی دزدهای دریایی از سال ۱۶۵۰ میلادی آغاز شد و حداقل تا سال ۱۷۲۶ میلادی ادامه داشت.

پیش از هر چیز، بهتر است این نکته را بدانیم که در حتی در آن سال‌‌ها هم ژانر جنایت واقعی، میان مردم طرفداران بیشماری داشت و جامعه، تشنه شنیدن داستان‌هایی بود که از دل واقعیت متولد شده بودند. داستان‌هایی از یاغی‌ها، مجرمان، دزدان دریایی و … خوانندگان زیادی داشتند و نویسندگان هم با توجه به تقاضای زیاد، برای جذاب شدن متن‌هایشان از هر راهی استفاده می‌کردند. با توجه به این مورد،‌ نمی‌توان با اطمینان کامل و صد در صدی درباره زندگی آن بانی صحبت کرد و ممکن است برخی از روایات درباره زندگی او و دیگر دزدهای دریایی، زاییده تخیل نویسندگان بزرگ دوران طلایی دزدهای دریایی بوده باشد.

متاسفانه زمانی که صحبت از آن بانی می‌شود، بسیاری از واقعیت‌های زندگی‌اش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تعدادی از نویسندگان معروف دوران طلایی دزدان دریایی، با توجه به دانش و دیدگاه خودشان از حوادث صحبت کرده‌اند. با توجه به این نکته، بهتر است با هم سراغ مرور زندگی معروف‌ترین زن دزد دریایی تاریخ برویم. با گجت نیوز همراه باشید.

وقتی دختر حرامزاده یک وکیل، ترس را به دل کارائیب می‌اندازد!

آن طور که چارلز جانسون، نویسنده معروف زندگی‌نامه دزدان دریایی در نوشته‌هایش اعلام کرده، آن بانی دختر یک وکیل بود که به نتیجه رابطه نامشروع او با زنی ناشناس بود که در شهر کورک در ایرلند به دنیا آمد.

گفته می‌شود او در زمان کودکی برای این که بتواند در دفتر پدرش به عنوان یک دستیار حضور داشته باشد و پدرش از شایعات جلوگیری کند، مانند پسرها لباس ‌می‌پوشیده و به او گفته شده بود باید مانند پسرها رفتار کند. آن سپس در زمانی نامشخص، به همراه والدین بیولوژیکی‌اش به کارولاینا که یکی از کلونی‌های شمالی آمریکای فعلی بود رفت.

دزدان دریایی واقعی

آن بانی،‌ ماری رید و جان راکهام

تاریخ‌نگاران درباره نام واقعی او شبهه‌هایی دارند. وودز راجرز، فرماندار باهامس در سال ۱۷۲۰ میلادی از آن بانی، با نام آن فولفورد یاد کرد. گفته می‌شود دلیل نام خانوادگی بانی، ازدواج او با یک دزد دریایی با نام جیمز بانی بوده است. آن بانی هم مانند پدرش خیلی وفادار نبود و مدتی پس از ازدواجش با جیمز بانی، او را رها کرد و با مردی دیگر که او هم یک دزد دریایی بود وارد رابطه شد. ظاهرا اسم این دزد دریایی، جان رکام بوده است.

رابطه بانی و رکام، فقط عاطفی نبوده و گفته می‌شود آن بانی، مدتی جزو خدمه این دزد دریایی بوده است و احتمالا زمانی که او همراه با رکام بوده، رابطه این دو آغاز شده است. خوب است بدانید بانی تنها دزد دریایی زن در خدمه جان رکام نبوده و زنان دیگری هم به عنوان دزدان دریایی از او فرمان می‌برده‌اند.

آن بانی با ماری رید همراه می‌شود

اگر ادعاهای جانسون درباره ماری رید درست باشد، او در انگلستان متولد شده است. همچنین زمانی که ماری رید سن بسیار کمی داشته، پدرش جان خود را از دست می‌دهد.

زن دزد دریایی

جانسون اولین دیدار بانی با رید را به عنوان یک «کمدی اشتباهات» توصیف می‌کند (کمدی اشتباهات یکی از آثار کمتر شناخته شده ویلیام شکسپیر است که در آن، اتفاقات به خاطر شباهت‌های موجود میان کاراکترها که به خاطر دو قلو بودن آن‌ها است رخ می‌دهند).

در زمان اولین دیدار آن بانی با ماری رید، هر دو آن‌ها جزو خدمه کشتی جان رکام بودند. ظاهرا ماری و آن، هر دو مانند مردان لباس پوشیده بودند اما در نهایت، بانی به رید جنسیت واقعی‌اش را اعلام می‌کند و دوستی این دو دزد دریایی آغاز می‌شود. گفته می‌شود ابتدا بانی با تصور این که ماری رید یک مرد بوده، به او علاقه‌مند شده اما در نهایت با فهمیدن جنسیت واقعی‌اش، دوستی و همکاری آن‌ها شکل می‌گیرد.

کشتی ویلیام؛ پایان آن بانی

روز بیست و دوم آگست سال ۱۷۲۰ میلادی بود که گروه جان راکام، کشتی به نام ویلیام را دزدیدند و به دلیل دریای کارائیب زدند تا جرم و جنایات خود را در این دریا ادامه دهند.

از زمان دزدیده شدن کشتی ویلیام تا چند ماه بعد، همه چیز برای جان راکام، آن بانی و ماری رید به شکل عجیبی خوب پیش می‌رفت. آن‌ها به شدت مشغول بودند و به کشتی‌های تجاری، ماهی‌گیران و … امان نمی‌دادند. همان طور که گفتیم، اطلاعات واقعی زیادی از آن زمان در دسترس نیست اما فرماندار راجرز، از آن بانی و همراهانش به عنوان «دزدان دریایی و دشمنان تاج و تخت بریتانیا» یاد کرده است. با توجه به این مورد، می‌توان گفت آن‌ها توانستند در مدتی کوتاه، به دزدان دریایی حرفه‌ای تبدیل شوند که مقامات رسمی بریتانیا هم از آن‌ها می‌ترسیدند.

ماری رید

آن بانی و ماری رید

روز بیست و دوم ماه اکتبر سال ۱۷۲۰ میلادی بود که همه چیز برای خدمه کشتی ویلیام خراب شد. در سواحل جامائیکا، این کشتی لنگر انداخته بود. در این روز، دریانوردانی از پورت رویال وارد کشتی ویلیام شدند و همین مورد، باعث به وجود آمدن یک درگیری بزرگ میان خدمه کشتی و دریانوردان شد.

پس از این درگیری، جاناتان بارنت که یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های دزدان دریایی کارائیب بود متوجه کشتی ویلیام شد و با خدمه‌اش، به سمت کشتی یورش برد. در نهایت خدمه کشتی ویلیام که آن بانی، ماری رید و جان راکام نیز جزو آن‌ها بودند دستگیر شدند و سپس دادگاهی برای رسیدگی به جرایم آن‌ها برگزار شد.

دادگاه بانی، رید، راکام و همراهانشان

در نهایت دادگاهی در شهر جامائیکا که در آن زمان جزو امپراطوری اسپانیا بود برگزار شد. اوضاع و جو دادگاه برای مردانی که جزو باند جان راکام بودند، اصلا خوب نبود و همان طور که مقامات پیش از این اعلام می‌کردند، با آن‌ها مانند دشمنان تاج و تخت بریتانیا رفتار شد. جان و خدمه مذکرش، همگی به پای چوبه دار کشیده شدند و به دلیل جرایمی که اکثر آن‌ها زیرمجموعه دزدی دریایی بودند، در نهایت اعدام شدند.

جان راکهام

جان راکهام

با این حال اوضاع برای ماری رید و آن ماری، به طور معجزه‌آسایی خوب پیش رفت و توانستند از مجازات اعدام، فرار کنند. آن‌ها به دادگاه اعلام کردند حامله هستند و بررسی‌هایی هم که توسط دولت انجام شد، ادعای این دو نفر را به صورت کامل تایید می‌کرد. با توجه به این مورد، آن و ماری جزو معدود افراد خدمه راکهام بودند که توانستند جان سالم به در ببرند.

سرنوشت آن بانی و ماری رید

با این که ماری رید و آن بانی بی‌گناه نبودند اما توانستند به سادگی از مجازات اعدام فرار کنند. گفته می‌شود یکی از شاهدان این پرونده که در دادگاه حاضر شده بود، به دادگاه اعلام کرده بود آن بانی و ماری رید، یک قمه و یک پیستول به همراه خود داشتند و به مردان گروهشان فحاشی می‌کردند تا او را بکشند.

در هر حال این طور به نظر می‌رسد که پس از این دادگاه، این دو نفر به صورت کامل از تاریخ پاک شده باشند! چیزهای زیادی پس از دادگاه از آن‌ها شنیده نشد و سرنوشت آن‌‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گفته می‌شود در روز بیست و هشتم آوریل سال ۱۷۲۱ میلادی، فردی با نام ماری رید در سنت کاترین جامائیکا دفن شده که به احتمال زیاد، همان ماری رید معروف است.

در گجت نیوز بخوانید: بهترین بازی های دریایی که باید تجربه کنید

سرنوشت آن بانی، تقریبا نامشخص است. تنها چیزی که به صورت قطعی تاریخ‌نگاران درباره آن اطمینان کامل دارند، زنده ماندن او پس از دادگاه و اعدام نشدنش است. با این حال احتمال این که او پس از دادگاه به دزدی دریایی بازگشته باشد هم به شدت کم است. او احتمالا تا زمان وضع حمل در زندان مانده و پس از آن کشته یا آزاد شده است. اما ماری رید، احتمالا پیش از وضع حمل در زندان جان خود را از دست داده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مشخصات کلیدی گوشی Galaxy Z Fold 4 فاش شد؛ 16 گیگابایت رم و نمایشگر 7.6 اینچی