متافو به یک برند جهانی تبدیل شده است


متافو به یک برند جهانی تبدیل شده است

جلالی؛ مدیر برگزاری نمایشگاه ایران متافو گفت: در برگزاری این نمایشگاه سعی کردیم هر سال با یک برنامه‌ریزی بلندمدت ، نقطه توجه را به سمت گروه کالایی خاصی از زنجیره معدن تا کالا معطوف کنیم.

صنعت فولاد، فلزهای دیگر و زیرشاخه‌های متنوع آن و البته حوزه معادن، ماشین‌آلات و تجهیزات؛ به اسم متافو پیوند خورده است. بسیاری بر این اعتقاد هستند که متافو به یکی از نمادها و شناسنامه‌ صنایع متعدد این حوزه پیشران تبدیل شده است. استقبال شرکت‌ها و اهالی این صنایع مادر و زیرساختی از متافوی ۱۴۰۱ چگونه است؟ بزرگ‌ترین رویداد این حوزه دقیقاً از چه ابعادی واجد اهمیت است و چه ظرفیت‌هایی دارد؟ برای بررسی پاسخ سؤالات خود با عبدالکریم جلالی مدیر برگزاری این رویداد به گفتگو نشستیم.

استقبال قابل توجه شرکت‌کنندگان برای حضور در ایران متافو

جلالی در این گفتگو اظهار داشت: سال جاری با یک شرایط غیرمنتظره روبرو شدیم. استقبال قابل توجه شرکت‌کنندگان و فعالان این صنعت برای حضور در این دوره از برگزاری ایران متافو بسیار چشمگیر بود. بالغ بر ۶۵۰ شرکت‌کننده برای حضور در این نمایشگاه درخواست داشتند. ما پیش‌بینی می‌کردیم که با این روند رو به رشد مواجه خواهیم شد. به همین دلیل سال گذشته درخواست خود مبنی بر افزایش تعداد سالن‌ها را به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و سازمان توسعه تجارت ارائه کرده بودیم. با این حال درخواست‌های زیاد فعالان این حوزه موجب شد که ما از تمام شرکت‌های حاضر در این رویداد بخواهیم که با حداقل فضای ممکن در این رویداد شرکت کنند.

متافو به یک برند جهانی تبدیل شده است

وی افزود: در همین راستا حدود ۳۰ الی ۷۰ درصد از فضای غرفه همه شرکت‌کنندگان در نوزدهمین نمایشگاه ایران متافو کم کردیم تا بتوانیم تعداد بیشتری از فعالان این حوزه را در نمایشگاه پذیرش کنیم. بر اساس آخرین آمار حدود ۴۰۰ شرکت‌کننده داخلی و ۸۰ برند تجاری در قالب نمایندگی یا حضور مستقیم از کشورهای خارجی در این رویداد حضور خواهند داشت و فضای تحت پوشش نمایشگاه بالغ بر ۲۰ هزار مترمربع مفید است. این موضوع نشان‌دهنده این است که اتفاقات خوبی در این نمایشگاه رقم خواهم خورد.

متافو صرفاً نمایشگاه فولاد نیست

این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه متافو صرفاً نمایشگاه فولاد نیست، خاطرنشان کرد: متافو تمای حوزه فلزات را در بر می‌گیرد. ما سعی کردیم هر سال با یک برنامه‌ریزی بلندمدت، نقطه توجه را به سمت گروه کالایی خاصی از زنجیره معدن تا کالا معطوف کنیم. خوشبختانه این اتفاق طی سال‌های متوالی به دست آمد. در سال‌های نخست برگزاری این نمایشگاه،‌ شرکت‌های فولادی استقبال چشمگیری از ایران متافو نداشتند. در آن ایام بیشتر توان ما در حوزه ریخته‌گری، ماشین‌سازی، قالب‌سازی و... بود. با پیگیری جدی که طی سال‌های متعدد داشتیم شرکت‌کنندگان به یک جمع‌بندی خوب رسیدند. حضور در نمایشگاه ایران متافو برای آنها مفید فایده بود و به همین دلیل تعداد مشارکت‌کنندگان در این رویداد به مرور زمان افزایش یافت. امروزه شرایط به نحوی پیش رفته که حوزه فولاد به بخش غالب نمایشگاه تبدیل شده است.

جلالی افزود: امروزه حدود ۷۰ درصد نمایشگاه به زنجیره فولاد (از معدن تا صنایع مرتبط و محصول نهایی) اختصاص داده شده است. با این حال تلاش ما بر این بوده که سایر فلزات نیز فراموش نشود و هر سال این نمایشگاه را به صورت جامع‌تر و قوی‌تر برگزار کنیم. پیش‌بینی ما بر این است که برای سال آینده نیز مساحتی بالغ بر ۸ هزار مترمربع به فضای نمایشگاهی اضافه شود تا شاهد حضور تعداد بیشتری از شرکت‌های فعال در حوزه متالورژی کشور باشیم.

تأثیر برگزاری ایران متافو بر صنایع مرتبط

مدیر برگزاری نمایشگاه ایران متافو در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تأثیر برگزاری این نمایشگاه در برندینگ صنایع حاضر در این رویداد اشاره کرد و گفت: به طور قطع برندسازی یکی از بخش‌های مهم و قابل توجهی است که می‌توان در کارکردهای یک نمایشگاه تعریف کرد. شاید ایران متافو در حوزه فروش تولیدکنندگان فولاد خیلی تعیین‌کننده نباشد اما به طور حتم در حوزه برندینگ تاثیرگذار خواهد بود. ما تلاش کردیم تا این بخش تاثیرگذار و کمک‌کننده باشند. در دنیا به طور معمول نمایشگاه‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شوند به صورت دوسالانه و سه سالانه برگزار می‌شوند. یکی از دلایلی که ما به این جمع‌بندی رسیدیم تا ایران متافو را به صورت سالانه برگزار کنیم این بود که ما کشوری رو به توسعه هستیم و پروژه‌های معدنی زیادی داریم. بسیاری از این پروژه‌ها نمی‌توانستند ۲ یا ۳ سال صبر کنند تا در تجهیز کارخانه خود یا تأمین مواد اولیه یا ماشین‌آلات انجام دهند. از طرفی برخی شرکت‌ها و مجموعه‌های تازه‌وارد به تازگی وارد این حوزه شده بودند و به حضور در نمایشگاه ایران متافو به منظور ورود به بازارهای داخلی و خارجی نیاز داشتند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری سالانه نمایشگاه ایران متافو بسیار تاثیرگذار بود و موجب شد که حضور شرکت‌های تعیین‌کننده در این رویداد بیشتر و جدی‌تر شود. امروزه در داخل کشور کمتر شرکت نامداری وجود دارد که از قبل پیش‌بینی‌های لازم را برای حضور در ایران متافو انجام نداده باشد.

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه گفت: ما در وهله اول تلاش کرده‌ایم که فعالان تمام حوزه‌های فلزی در این رویداد حضور داشته باشند. البته گفتنی است بنا به دلایلی ممکن است در برخی از فلزات پتانسیل خاصی نداشته باشیم. به عنوان مثال ما در حوزه طلا نمی‌توانیم اقدام قابل توجهی انجام دهیم. با این حال صنایع بالادستی حوزه آلومینیوم در این سال‌ها همواره در کنار ما بودند. فعالان حوزه تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات، ریخته‌گری و... نیز در طی این سال‌ها در این نمایشگاه حضور دارند.

جلالی همچنین تصریح کرد: ما در تلاشیم که با برگزاری ایران متافو موفق شویم ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حوزه بازار فلزات معرفی کنیم. تمام تلاش ما بر این است که موفق شویم به این سمت و سو حرکت کنیم. امروزه خوشحالیم که برند متافو به یک برند جهانی تبدیل شده است و فعالان حوزه فلزات در دنیا نسبت به آن آشنایی دارند. امیدواریم شرایط کشور به شرایط معمول روابط اقتصادی بین‌المللی برسد و با رفع تحریم‌ها شاهد حضور دوباره شرکت‌های نامدار بین‌المللی در این رویداد نمایشگاهی باشیم.

از رویدادهای نمایشگاهی تعیین‌کننده حمایت کنیم

وی در ادامه به برنامه‌های جانبی برگزاری نوزدهمین نمایشگاه ایران متافو اشاره کرد و گفت: مطابق معمول کارگاه‌های آموزشی در خلال برگزاری این رویداد برگزار خواهد شد. نشست دوستانه فعالان این حوزه با مدیران وزارتخانه و نمایندگان مجلس نیز از دیگر برنامه‌هایی است که اگر شرایط بر وفق مراد باشد برگزار خواهد شد. در روزهای نمایشگاه در قالب گفتگوهای مستقیم و برگزاری میزگرد فعالان صنایع مرتبط را در کنار یکدیگر خواهیم داشت تا بحث و تبادل نظر داشته باشند.

مدیر برگزاری نمایشگاه ایران متافو در پایان گفت: در این روزهای سخت که همگی از منظر اقتصادی با چالش‌های متعددی روبرو هستیم، همانگونه که همه وظیفه داریم از تولیدکننده ملی حمایت کنیم انتظار می‌رود که از رویدادهای تاثیرگذار و تعیین‌کننده هم حمایت‌های لازم به عمل آید. ما باید انرژی‌های خود را در این راستا متمرکز کنیم. اینکه ما مدام به نمایشگاه‌ها ضربه بزنیم و با موضوعات مشابه، انرژی شرکت‌کنندگان در رویدادها را مصرف کنیم اقدام مناسبی نیست. ما باید نگاه خود را به تعامل و همکاری تغییر دهیم. توقع من این است که با همین نگاه، جایگاه متافو که امروز به‌عنوان یکی از بهترین رویدادها در منطقه از آن یاد می‌شود را به یک برند جهانی معتبر ارتقا دهیم. امیدوارم روزی برسد که در فضاهای مناسب نمایشگاهی و در شرایط مناسب اقتصادی کشور، نمایشگاه ایران متافو بتواند میزبان مقامات عالی‌رتبه کشورهای مختلف در روز افتتاحیه باشد و شرکت‌های بزرگ دنیا برای حضور در این رویداد در صف قرار بگیرند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جزییات برگزاری امتحانات نهایی از این تاریخ