حضرت زینب الگوی ناب خردورزی در حوادث اجتماعی/ خردورزی و فهم زمانه دو عنصر مهم شخصیتی عقیله بنی هاشم بود


حضرت زینب الگوی ناب خردورزی در حوادث اجتماعی/ خردورزی و فهم زمانه دو عنصر مهم شخصیتی عقیله بنی هاشم بود

مدیر کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء گفت:خردورزی و فهم زمانه دو عنصر مهم شخصیتی حضرت زینب(س) بود «عقیله» بودنِ حضرت را شایسته است متناسب با زمان و شرایط حاکم در آن دوران محاسبه کرد. شخصیت حضرت زینب(س) آمیزه‌ای از کمالات ناب انسانی است.

حجت الاسلام علی اسفندیار، مدیر کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء، در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شخصیت حضرت زینب(س) را آمیزه‌ای از کمالات ناب انسانی برشمرد و گفت: بی تردید درباره آن بانوی نمونه‌ی اسلام باید بسیار گفت و تبیین کرد؛ از این جهت که جامعه‌ی امروز ما نیازمند آن سلوک و ویژگی‌های فردی و اجتماعی ایشان است.

وی خردورزی و فهم زمانه را دو عنصر مهم شخصیتی حضرت زینب(س) برشمرد و ابراز داشت: «عقیله» بودنِ حضرت را شایسته است متناسب با زمان و شرایط حاکم در آن دوران محاسبه کرد؛ بنابر این در فهم بُعد خردگرایی ایشان ناچاریم ویژگی «ام المصائبی» حضرت را فهم کنیم.

این روزنامه‌نگار حوزوی در ادامه با اشاره به این که تدبیر انسان، زمانی متجلی می‌شود که ببینیم خردگرایی چه مقدار در بحران و حوادث ناگوار اجتماعی فعال عمل می‌کند. اسفندیار اظهار داشت: با توجه این که سویه‌ی عاطفی و احساسی بر شخصیت زنان غلبه دارد، طبیعی است که مدیربت احساس در شرایط غیر طبیعی به ویژه حوادث بزرگ اجتماعی دشوار است؛ اما حضرت زینب در جایگاه خواهری امام حسین(ع)، کنشگری بی‌نظیری در مدیریت احساس داشتند؛ چون نقش خود را در حادثه بزرگ کربلا، نقش "ماموم" در کنار "امام" تعریف کرده بودند، نه فقط یک مطیع عادی، که "راهبری و پرچمداری رسانه‌ای" را مسیر حرکت اجتماعی خود قرار داده بودند.

مدیر گروه نویسندگان حوزوی از تبیین محدود شخصیت حضرت زینب کبری(س) در رسانه‌ها انتقاد و تأکید کرد: رسانه‌ها هنوز در ارائه الگوی جامع و کامل شخصیت‌های دینی و معرفتی، مناسبت‌زده هستند و هنوز نتوانسته‌اند انسان مجازی‌زده و حوادث امروزین را با بهره‌مندی از میراث علمی، اخلاقی و جهادی ائمه‌ی هدی(ع) و بزرگان دین مدیریت کنند.

وی در پایان مواجهه درست با گزاره‌های شخصیتی حضرت زینب کبری(س) و تبیین به‌هنگام آن از سوی اهالی رسانه و اندیشه را ضروری خواند و تصریح کرد: تحلیل مفهومی کنش‌های حضرت زینب(س) در آشکارسازی اهداف شومِ جریان‌های ضد اسلامی و شبهِ حقوق بشری همچون جریان فمینیستی نقش بسزایی در حاکم کردن گفتمان اصیل شیعی دارد.

پایان پیام/730

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(عکس) استایل سنتی بازیگر زخم‌کاری جلب‌توجه کرد