افت کیفی آب‌ها در اردبیل تهدید زیست محیطی است


افت کیفی آب‌ها در اردبیل تهدید زیست محیطی است

اردبیل - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: افت وضعیت کمی و کیفی آب‌ها، افت وضعیت خاک و افزایش آلودگی هوا تهدیدات مهم زیست محیطی در اردبیل است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قاسم پور ظهر شنبه در برنامه آموزش زیست محیطی ویژه دبیران درس انسان و محیط زیست، جغرافیا و زمین شناسی اظهار کرد: دبیران آموزش و پرورش استان سفیران و حامیان اصلی محیط زیست هستند.

وی آموزش زیست محیطی با محوریت معرفی تالاب‌های استان اردبیل، کارکردهای اکولوژیکی تالاب و اکوسیستم‌های آبی و انرژی و محیط زیست را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و ما برای داشتن محیط زیستی سالم نیازمند مشارکت تک تک افراد جامعه و دبیران آموزش و پرورش استان به عنوان حامی و همیار محیط زیست هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افت وضعیت کمی و کیفی آب‌ها، افت وضعیت خاک، افزایش آلودگی هوا، افزایش گرد و غبار و گرد و خاک را از جمله مخاطرات بی توجهی به محیط زیست عنوان کرد.

قاسم پور افزود: با افت شاخص‌های زیست محیطی علاوه بر بهداشت و سلامتی مردم، امنیت غذایی و اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها به خطر می‌افتد.

وی با تشریح اهداف و وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست استان در بخش‌های تصریح کرد: توجه به مسائل زیست محیطی یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار در جامعه است که امیدواریم این موضوع مهم نه در شعار بلکه در عمل تحقق یابد.

قاسم پور با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت پسماند در کاهش اثرات سو پسماند بر سلامت و بهداشت جامعه گفت: تفکیک زباله، بازیافت و کاهش تولید پسماند از راه‌های مهم برای مدیریت پسماند محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تنها مقدار کمی زباله در سطح کشور بازیافت می‌شود که نشان می‌دهد در بحث مدیریت پسماند مدیران اجرایی و دستگاه‌های متولی عملکرد مناسبی نداشته اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: اقدامات و رایزنی‌های لازم در راستای ایجاد رشته دیپلم محیط بانی در ۲ هنرستان اردبیل در حال انجام است.

قاسم پور افزود: براساس تفاهم نامه صورت گرفته با اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، اداره کل حفاظت محیط زیست استان بازدید علمی دانش آموزان از مناطق تحت مدیریت محیط زیست و همچنین صنایع و مراکز تحقیقات زیست محیطی و همچنین موزه تاریخ طبیعی را در اولویت برنامه‌های آموزشی زیست محیطی دانش آموزان قرار داده است تا در جریان امور و مباحث فنی محیط زیست قرار گیرند.

در ادامه این برنامه معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با اشاره به اهمیت آموزش‌های زیست محیطی در جامعه هدف دانش آموزی افزود: محیط زیست تنها با وظیفه یک دستگاه حفاظت نمی‌شود و همه باید در حفظ محیط زیست سهیم باشیم.

محمود مشکی افزود: باید با استفاده از برنامه‌های محیط زیست محور تربیت درونی و نگاه و باور دانش آموزان را زیست محیطی ببینیم و ارتباط با طبیعت را در نگاه دانش آموزان تقویت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تشریح آخرین اقدامات تجسس برای یسنا + عکس دختر گمشده