داستان مرموز ننه باغو


داستان مرموز ننه باغو

روستای ننه باغو، منطقه ای تاریخی واقع در جزیره کیش است که داستان‌های مرموز و جذابی دارد.

رکنا : ننه باغو روستایی قدیمی و باستانی در جزیره کیش است. این روستا علاوه بر جذابیت های قوم شناسی و تاریخی، داستان‌های شفاهی زیبایی نیز دارد.

به طور مثال درباره نام‌گذاری آن افسانه‌های بسیاری وجود دارد؛ ننه باغو پیرزنی صدساله بود که هنگام حمله پرتغالی ها در مقابل آن‌ها مقاومت کرد و اجازه نداد روستا را با خاک یکسان کنند. اما این همه ماجرا نبود؛ ننه باغو، زنی سالمند و مرموز در روستای آباد کیش بود. هرزمان که او آواز سر می داد، خبر کشته شدن یکی از جوانان روستا به گوش مردم می‌رسید. از این‌رو مردم روستا، از آوازهای ننه باغو هراس داشتند. هرزمان که او ترانه‌ای می‌خواند، روستاییان در انتظار جنازه می‌نشستند.

درخت عجیبی است لیل

داستان ننه باغو تنها افسانه این منطقه نیست؛ درختان لور در روستای ننه باغو نیز داستان‌های جذابی دارند. درخت سبز یا به گفته هوشنگ گلشیری، درخت لیل ، ظاهر عجیب و غریبی دارد. شاخه‌های این درخت به داخل زمین برمی‌گردد و تبدیل به ریشه می‌شود. میوه درخت لور به رنگ قرمز است. بومیان کیش برشاخه‌های آن دخیل می‌بندند و با درخت درددل می‌کنند. درخت لیل در واقع سنگ صبوری است به شکل گیاه. گلشیری معتقد است درخت لیل به حدی افراد را وابسته می‌کند که مردم غیربومی نیز ساکن کیش می‌شوند.

درخت همیشه سبز لور که به انجیر معابد نیز معروف است، در چند شهر جنوبی ایران، از جمله، کیش، قشم، چابهار، و بندرعباس وجود دارد. این درخت ، بومی مناطقی مانند هند و جنوب شرق آسیاست.

عمر قدیمی ترین درخت انجیر معابد، حدود ۶۰۰ سال تخمین زده شده است. این درختان در زمان ایلخانیان یا تیموریان، به ایران وارد شده اند.

موقعیت مکانی روستا

روستای باغو در استان هرمزگان واقع شده و جهت بازدید از این روستا باید به جنوب غربی جزیره کیش بروید. برای رفتن به این روستا دو مسیر وجود دارد. شما می‌توانید یا از سمت غرب وارد جاده روستای باغو شوید یا از سمت بزرگراه خلیج فارس به این روستا دسترسی یابید. وقتی وارد جاده باغو شوید بعد از طی کردن مسافت ۱۵ کیلومتری به مقصد خواهید رسید. اگر در بندرعباس هستید و می‌خواهید مستقیما به این روستا بروید، ابتدا باید با کشتی به کیش سفر کنید. در ادامه با پیمودن مسافتی ۲۰ دقیقه‌ای وارد این روستا خواهید شد. ساربان های بومی کیش، معمولا از شترهای خود کسب درآمد می‌کنند؛ از شیر آن‌ها برای تهیه دوغ، ماست و پنیر برای استفاده خود و همچنین فروش به گردشگران استفاده می‌کنند.

جاهای دیدنی روستا

روستای باغو علاوه‌ بر محیط بومی خود دارای جاذبه‌های بسیار زیبایی بوده که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن نمایید. از محبوب‌ترین جاذبه‌های روستای باغو می‌توان به مسجد تاریخی آن و درختان لور اشاره کرد. این دو مکان از بومی‌ترین و تاریخی‌ترین جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شوند.

مهم ترین جاذبه تاریخی روستای ننه باغو کیش مسجد النبی (ص) است. یک مسجد کوچک قدیمی و با ارزش تاریخی بسیار زیبا در در قرن نهم سال 981 هجری قمری در جزیره کیش ساخته شده است. از قدیمی ترین مساجد جنوب ایران محسوب می شود. این مسجد گنبدی شکل با دیوارهای کوتاه فقط یک مناره دارد و در کنار این مسجد چاه آبی زیبا قدیمی نیز قرار دارد.

طی سالیان اخیر برای زیباسازی بیشتر جزیره کیش و با همت اهالی این روستا پارکی با نام پارک دلیران با وسعت ۶۰ هکتار طراحی و ساخته شده است. این موضوع باعث افزایش امکانات رفاهی و استفاده مناسب از زیبا‌های طبیعی روستا باغو برای جذب گردشگران بیشتر شده است.

جاذبه‌های تاریخی کیش

بیشتر مردم به قصد خرید،آفتاب گرفتن در پلاژهای ساحلی و تفریحات آبی به کیش سفر می‌کنند اما این جزیره جاذبه‌های تاریخی بسیار زیبایی دارد که به دلیل داستان‌های شفاهی مردمش، بسیار مرموز و اسرارآمیزند. دیدار از این جاذبه‌ها و آثار تاریخی را در برنامه خود قرار دهید. این جزیره فراز و نشیب‌های بسیاری در طول تاریخ داشته است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...