چگونه فرزندی عاقل و با تدبیر تربیت کنیم؟


چگونه فرزندی عاقل و با تدبیر تربیت کنیم؟

با تدبیر بودن ویژگی است که در ادوار زندگی به کمک انسان می آید و یک ویژگی برتر به شمار می رود حال برای آنکه فرزندی عاقلی تربیت کنیم باید از روش هایی مانند حل کردن پازل ها و بازی های فکری،طرح پرسش های مختلف، رها کردن کودک برای یافتن پاسخ،تکیه بر فناوری و ... استفاده کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تربیت فرزند عاقل کار دشواری نیست و فقط باید از روش های خاص آموزشی برای تقویت اسن خصوصیت استفاده کنیم.

تدبیر یک ویژگی بسیار مطلوب است، نه فقط در آموزش، بلکه در حرفه و زندگی ما، به طور کلی. مطمئناً این یک ویژگی است که می تواند از کودکی در فرزندان ایجاد شود و آنها را به خوبی در حرکت رو به جلو نگه می دارد.

مدبر ، صفتِ داشتن توانایی یافتن راه های سریع و هوشمندانه برای غلبه بر مشکلات است.

افراد مدبر پر از منابع یا ابزار برای ارائه راه حل هستند. آنها با موقعیت های بدیع یا چالش برانگیز سازگار می شوند و اغلب قادر به تفکر خلاق خواهند بود.

چگونه فرزندی عاقل تربیت کنیم؟

این یک ایده عالی است که کودکان را تشویق کنید تا عاقل شوند و بر چالش هایی که با آن روبرو هستند غلبه کنند. ما 10 روش را گردآوری کرده‌ایم که از طریق آنها می‌توانید کودکان را تشویق کنید تا در زندگی روزمره باهوش‌تر باشند.

1. برای یافتن پاسخ از روش های مختلف استفاده کنید

اکثر مشکلات چندین راه حل ممکن یا حداقل راه های مختلف برای رسیدن به پاسخ درست دارند. اگر کودک راه حلی برای یک مشکل به صورت میانبر پیدا کرده باشد،نشانه های بسیاری درباره الگوهای فکری در بر دارد. نباید ناامید شود! گاهی اوقات برخی متفاوت فکر یا یک فرآیند فکری جدیدی پیدا می کنند برای حل چالش برانگیزترین مشکلات مناسب است.

اگر تنها یک راه برای یافتن راه حل وجود داشته باشد، ما به روش های جایگزین لبخند می زنیم یا بیش از حد ریز بین می شویم. پس به طور خودکار تمایلی به ابداع راه حل های جدید نداریم. البته، وقتی صحبت از کار مدرسه و دروسی مانند ریاضی می شود، مهم است که به سرعت به راه حل مناسب برسید، به خصوص در امتحانات زمان بندی شده، بنابراین شایستگی یافتن راه حل های کارآمد وجود دارد.

چگونه فرزندی عاقل و با تدبیر تربیت کنیم؟

2. پازل ها و بازی های تفکر جانبی را امتحان کنید

گاهی اوقات تکالیف مدرسه شبیه دنبال کردن یک سری فرآیندها در چارچوب مشخص است. شاید اینگونه تصور شود که انجام تکالیف مدرسه واقعاً نیاز به تفکر مدبرانه ندارد یا لااقل این تفکر را تشویق نکند. اگر چنین است شاید بخواهید به تمرین‌ها یا روش‌های دیگری نگاه کنید که نیاز به نوع متفاوتی از تفکر یا حل مسئله دارند.

حل یک مکعب روبیک تا زمانی که روش های مورد نیاز برای حل آن را یاد نگیرید و به یاد نیاورید، کاملا غیرممکن به نظر می رسد.

چند معما یا بازی فکری را امتحان کنید. آن‌ها معمولاً به دنبال نگاه کردن فراتر از چیزهای بدیهی و تفکر خارج از چارچوب هستند.

3.کودکان را رها کنید تا راه حل را بیابند

کودکان به طور طبیعی کنجکاو و خلاق هستند. به عنوان مربی، هدف ما باید ارائه حداقل اطلاعات و راهنمایی باشد که یک دانش آموز برای انجام وظیفه خود به آن نیاز دارد. رها کردن کودکان برای ادامه کار ممکن است به این معنیاست که انجام تکالیف مدرسه بیشتر زمان می برد، اما فرزندان یاد خواهند گرفت که برای تکمیل وظایف خود سخت کار و راه هایی برای حل مشکلات پیدا کنند و اینگونه می توان فرزندی عاقل بیشتر برای آینده تربیت کرد.

4. سؤالاتی بپرسید تا فرزندان را به سمت پاسخ سوق دهد

اگر لازم است وارد عمل شوید و کمک کنید، ببینید آیا می توانید سؤالات درستی بپرسید تا کودک را به پاسخ صحیح برساند یا حداقل آنها را در مسیر درست قرار دهد. گاهی اوقات وادار کردن کودک به بیان یا قالب بندی مجدد یک سوال ممکن است به او کمک کند تا بن بستی که با آن رو به رو شده را دور بزند.

مهم است که از پاسخ دادن به تمامی سوالات خودداری کنیم، دادن تمام پاسخ ها ممکن است فقط به آنها بیاموزد که هر بار که به کمک شما نیاز دارند به سمتتان بیایند و اینگونه فرصت تربیت فرزندی عاقل را از دست خواهید داد.

5. کودکان را با منابع دیگر آشنا کنید

یکی از عناصر مهم تدبیر این است که بدانیم چگونه یا کجا به دنبال راه حل باشیم. کمک به کودکان برای استفاده از فرهنگ لغت، اصطلاحنامه، دایره المعارف یا جستجوی گوگل، راه بسیار خوبی برای ارائه ابزارهایی جهت یادگیری بیشتر است. از هیچ کس انتظار نمی رود که پاسخ همه چیز را بداند، اما تقریباً همیشه می توان پاسخ را پیدا کرد!

با انجام این کار، کودکان شروع به درک نحوه به دست آوردن اطلاعات مورد نظر خود می کنند، بدون اینکه به شما وابسته باشند. با گذشت زمان، این استقلال در آنها ایجاد می شود و تدبیر فرزندان نیز توسعه می یابد.

6. بر فناوری تکیه کنید

برنامه‌، بازی‌ و وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که برای کمک به کودکان در حل مشکلات و پذیرش احساسات خود به طور مستقل طراحی شده‌اند. برنامه‌های آموزشی یا بازی‌های پازلی برای بچه‌ها را جستجو کرده و ببینید آیا چیزی پیدا می‌کنید که مناسب آنها باشد یا خیر.

با تشویق کودکان به استفاده از این پلتفرم‌ و نرم‌افزارها، کودکان را تشویق می‌کنید تا بدانند به منابع دیگر دسترسی دارند نه فقط شما!

7. به یاد داشته باشید تدبیر یک طرز فکر است

ما اغلب به منابع به عنوان چیزهای فیزیکی فکر می کنیم، اما تدبیر در درجه اول یک طرز فکر است.

نگرش حل مساله را را در خود پرورش دهید که به موجب آن حتی اگر فرزندتان نمی تواند فورا راه حل را ببیند، صبوری می کند تا آن را بیاید. دیدن یک چالش به عنوان مانع و نه بن بست، بخش بزرگی از این نگرش است.

حتی با بزرگترین ذهن، اگر به دنبال راه حل نیستید یا باور دارید نمی توانید آن را پیدا کنید، قطعا نخواهید توانست چرا که والدین شما در تربیتتان به عنوان فرزندی عاقل موفق نبوده اند.

8. به موفقیت و شکست فکر کنید

اشتباه کردن بخش ارزشمندی از فرآیند یادگیری است و شکست در هنگام تلاش برای چیزهای جدید اجتناب ناپذیر خواهد بود. وقتی سعی می کنیم در مواجهه با چالش ها مدبر باشیم، باید از موفقیت ها و شکست هایمان درس بگیریم. از هر دوی این موارد در می یابیم که دفعه بعد چگونه بهتر مشکلات خود را مدیریت کنیم.

قدردانی از اینکه همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود به این معنی است که وقتی این اتفاق می افتد کمتر دچار گیجی می شویم. می دانیم که به سادگی باید به دنبال راه حل بعدی باشیم. ساختن این فرآیند به یک عادت تبدیل می‌شود و این نوع حلقه بازخورد در کودک با بزرگ شدن به رفتاری عادی تبدیل خواهد شد.

9. از فرزندان کمک و پیشنهاد بخواهید

بچه ها معمولاً کسانی هستند که سؤالات زیادی می پرسند و این عالی است! اما چرا جداول را ورق نمی زنیم و نظر آنها را نمی پرسیم؟

مثلا،سریع ترین راه برای رسیدن به مغازه ها چیست؟، امروز باید سگ را کجا پیاده کنیم؟ چه میوه ای برویم بخریم؟اگر نمی دانند، به سادگی از آنها بپرسید که چگونه می توانند بفهمند.

سوالات کوچکی مانند این به کودکان کمک می کند تا راه حل های جدیدی پیدا کنند و آنها را در حل مسائل زندگی واقعی مشارکت می دهید. از مسائل کوچک و ساده شروع کنید و به مسائل پیچیده برسید تا تدبیر فرزند خود را بسنجید و تقویت کنید.

10. تدبیر در عمل

بسیار سرگرم کننده است که استعداد خود را در زندگی واقعی آزمایش کنیم. یک مثال عالی می تواند رفتن به کمپینگ یا گردش در یک شهر جدید باشد. برنامه ریزی مسیر، لباس و وعده های غذایی به مهارت نیاز دارد. قرار دادن خود در یک محیط جدید و حتی گم شدن،انسان را به سمت مسیرهای جدید سوق می دهد و موجب می شود از تدبیر خود استفاده کنیم.

هر گونه چالش یا مسیر انحرافی را در طول مسیر بپذیرید زیرا اینها همان چیزهایی هستند که نیاز به تدبیر دارند.

ایجاد ذهنیت مدبرانه در کودکان

تدبیر بخش کلیدی زندگی است و قطعا باید تشویق شود! بچه ها همیشه کنجکاو هستند، همیشه با مسائلی روبرو می شوند و همیشه به شما نیاز دارند. با این حال، در آموزش نحوه غلبه بر مشکلات، یک مهارت حیاتی برای زندگی به آنها آموزش داده می شود.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرزند پروری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صادق بوقی را بیشتر بشناسید ؟ / متن شعر آهنگی که می خواند چیست ؟! + فیلم