یکی از ابعاد مغفول شهید سلیمانی ابعاد علمی و معرفتی و عمق ونگاه بصیرت ایشان بود


یکی از ابعاد مغفول شهید سلیمانی ابعاد علمی و معرفتی و عمق ونگاه بصیرت ایشان بود

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: یکی از ابعاد مغفول شهید سلیمانی ابعاد علمی و معرفتی و عمق ونگاه بصیرت ایشان بود. سردار سلیمانی معتقد بودند مباحث آیت الله مصباح برای مدیران و دست اندرکاران اجرایی لازم است تا از بعد معرفتی غافل نشوند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف حبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید اسحاق حسینی کوهساری در در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع بررسی ابعاد بین المللی شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی ابتدا در پاسخ به سوالی پیرامون دلیل حضور ایران در خارج از مرزهای خود جهت مبارزه با گروه های تکفیری ها اظهار داشت: این پرسش کلیدی است و شبهات زیادی در این زمینه مطرح بوده، هر چند امروزه تا حدی از هجم این شبهات کاسته شده است.

معاون بین الملل حوزه های علمیه افزود: با توجه به اینکه با بسیاری از غیر ایرانی ها مراوداتی داشته ایم این موضوع را به کرات از ایشان شنیده ایم و آن ویژگی مهم، جامعیت حاج قاسم بود که بسیار جالب و جدید است.

وی در این باره تصریح کرد:ایشان حاوی خصوصیاتی بود که در نگاه نخست شاید آن ویژگی‌ها متناقض و متعارض به نظر می رسید که انسانی این ویژگی ها را با هم داشته باشد، ایشان بین عقلانیت تخصص محور و کارشناسی شده و تدبیر در امر و از یک سویی احساس و عواطف بسیار لطیف و برجسته و میان شعر و شعور را جمع کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان کرد: برخی دیگر می گفتند ایشان میان شخصیت سیاسی بین المللی و انسان با اخلاق و صادق و مهذب و بین سیاست و اخلاق و دیانت درعالی ترین درجات جمع کرده بود.

وی عنوان کرد: اینکه حاج قاسم میان بین یک مسئولیت مدیریتی بیرون و اداره زندگی شخصی خود جمع کرده بود و این صمیمیتی که با فرزندان و خانواده داشت بسیار جالب توجه بود با اینکه فرصت کمی برای خانواده داشتند اما در فرصت های کوتاه نیز میان این ها جمع می کرد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:ایشان میان سخت گیری در کار کارشناسی و دقت مطالعاتی با توکل و توسل به اهل بیت(ع) را نیز جمع کرده بود و وقتی در عرصه میدان، مدیریت می کرد به این ظرایف توجه داشت و همه چیز در جای خودش و جامع اضداد بود.

وی گفت: شهید سلیمانی، در عین حال که یک ایرانی به تمام معنا بود و مسائل جهان اسلام را به خوبی می دید و عضوی از پیکره جهان شیعی بود و شخصیت جامعی داشت و اینها درسی برای ماست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در مورد علت حضور ایران در مقابله با تکفیری‌ها افزود: اگر بخواهیم منافع را صرفا ملی بنگریم و از نظر یک ایرانی با محوریت منابع ایرانی ببینیم باید حتما در عرصه بین الملل حضور داشته باشیم و این منطق حفظ اقتدار ملی در هر کشوری است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم غیر از اینکه ایرانی هستیم مرزهای ایدئولوژیک خود را دخالت دهیم و بخواهیم از منافع شیعیان دفاع کنیم حتما در قضیه ای چون دفاع از حرم و حریم و حضور در سوریه وعراق به این مساله نگاه می کنیم ما به عنوان پیکره ای از منافع اسلام هستیم و آن گاه حضور بین المللی ما در جبهه مقاومت توجیه پیدا می کند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: اگر فراتر از نگاه اسلامی بخواهیم به عنوان یک انسان به عنوان پیکره جامعه انسانی و عضوی از جامعه بین المللی نگاه کنیم باز این حضور ما در عرصه بین المللی توجیه پیدا می کند و این به دلیل عظمتی است که اتفاق افتاده و جزئی از این عظمت همین جامعیت حاج قاسم بود که ایشان هم یک شیعه تمام عیار و ایرانی تمام عیار و مسلمانی تمام عیار و هم انسان آزاده و اصلاح طلب و آزادی خواه و ارزش مدار و عدالت خواه در پهنه جهانی بود.

وی اظهار داشت: در نگاهی فراتر اگر نگاهی تاریخی به جبهه حق علیه باطل داشته باشیم و تقابل تاریخی که وجود دارد در این نگاه تاریخی نیز شخصیت حاج قاسم می درخشد، در نگاه ملی خودمان می بینیم امروزه که داعش و پشتوانه های داعش تبیین و اسناد آشکار شده آن چه در سوریه اتفاق افتاد یک تفاوت ماهوی داشت با آن چه تحت عنوان بهار عربی و بهار اسلامی در کشورهای اسلامی روی داد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: در سالهای 2010 تا 2013 در کشورهای منطقه همچون یمن و مصر و لیبی و تونس اتفاقاتی افتاد و مردم به دنبال آزادی بیشتر و احقاق حق خود بودند اما آن چه در سوریه اتفاق افتاد یک برنامه ریزی طراحی شده و جزئی از نقشه بین المللی بود تا بیایند در منطقه تحت عنوان دولت اسلامی عراق و سوریه داعش جریانی را رقم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در این جریان در نگاه اول و بعد ملی امنیت خودمان را تامین کردیم به جای اینکه دشمنان ما در مرزهای ما با ما بجنگند ما در 1000 کیلومتر آن طرف تر دشمن را متوقف کردیم، این ها آمده بودند برای اینکه وارد مرزهای ما شوند همان طور که در چند کیلومتری مرزهای ما رسیده بودند و می خواستند برای نظام و ملت ما مشکلاتی را فراهم کنند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه اظهار داشت: در نگاه شیعی نیز داعش آمده بودند تا حرم‌های اهل بیت(ع) را نابود کند، آنها از حرم نجف تا سوریه چه جنایاتی کردند تا کیان شیعه را با مخاطراتی جدی مواجه کنند و دراین جنایات هزاران نفر را سربریدند و زنان را به اسارت می بردند و حتی خیلی از نوامیس شیعه را در بازارهای خود خرید و فروش می‌کردند.

وی گفت: داعش و تکفیری ها خطری جدی برای شیعیان و حرم و برای کیان شیعه بودند و حتی به غیر مسلمانان نیز رحم نکردند، آنها آمده بودند در طرح خاورمیانه بزرگ همه مناطق را تجزیه کنند لذا فقط دفاع از حرم و سوریه مطرح نبود بلکه دفاع از تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه بود و رهبری در سخنان خود به این موضوع اشاره کردند که حاج قاسم به همه کشورهای منطقه خدمت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: در نگاه کلان تر همه قدرتهای قلدر جهان جمع شده بودند تا منابع بین المللی خود و قدرت و استثمار بین المللی را تثبیت کنند اما به فضل الهی این نقشه بین المللی بزرگ قدرت های استکباری در منطقه متوقف و دچار شکست شدند.

وی عنوان کرد: لذا آن چه اتفاق افتاد اساسا نگاه تک بعدی به آن داشتن خطایی راهبردی است این حرکت به نفع ایران و شیعه و دنیای اسلام و کشورهای منطقه بود، شهید سلیمانی در معادلات بین المللی نقش ایفا کرد و این نقش فراتر از نقش جهانی بود.

معاون بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: در آموزه های قرآنی ماست که اگر جامعه جهانی بخواهد به صلح و امنیت برسد نیازمند فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهادت طلبی و ایثار و استقامت و صبر و پایداری است و حاج قاسم در پهنه جهانی این را به رخ جهانیان کشید امروز فرهنگ مقاومت و اعتماد به نفس و اعتماد به اراده ملتها در جهان خریدار دارد و اگر این اتفاق نهادینه نشود ما در تقابل تاریخی حق علیه باطل نمی توانیم به پیروزی برسیم و در سوره صف به عنوان مُسَبِّحات آمده است؛ مُسَبِّحات سوره‌هایی از قرآن که با تسبیح خداوند آغاز می‌شوند.

وی بیان کرد: این راهبردها در سوره ها ما را به عصر ظهور می رسد سوره صف یکی از مُسَبِّحات و پاک کننده هاست و یکی از این پاک کننده ها، فرهنگ شهادت طلبی و فرهنگ مقاومت است، خداوند کسانی که در راه او مانند صف واحده پای کار هستند را دوست می‌دارد و در این سوره می گوید خدا دوست ندارد یک سری آرمان ها را مطرح کنید و پای آن نباشید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تاکید کرد: حضور بین المللی ایران در مقابله با تکفیری ها قابل دفاع و در حفظ منافع ملی و شیعی و دینی بوده است، امروزه مستنداتی وجود دارد که ابعاد چندگانه این حضور را نشان می دهد، آن چیزی که هدف اولیه ما بود حفظ امنیت ملی و منطقه ای و ثبت دنیای اسلام و مرزهای جغرافیایی کشورهای اسلامی و دفاع از اسلام است.

وی اظهار داشت: وقتی امنیت در منطقه برقرار می شود یک سری منافع برای همه کشورهای منطقه فراهم می شود، یکی از ثمرات این امنیت، راه پیمایی اربعین حسینی است که در بستر امنیت ایجاد شده و 25 میلیون نفر در این مسیر جمع می شوند، همچنین تبادلات اقتصادی که فراهم شده از این آثار است اما اینکه به دنبال منابع اقتصادی بوده ایم این طور نیست اما رشد علمی و اقتصادی و فرهنگی در منطقه در سایه امنیت شکل گرفته است.

معاون بین الملل حوزه های علمیه یادآور شد:در بسیاری از کشورها که امنیت نبود به برکت این مبارزات با تکفیری ها، مراوات دیپلماسی و مردمی اتفاق می افتاد و گردشگران به این کشورها سفر می کنند وقتی بستر امنیت فراهم باشد همه منتفع می شوند و یک بهره مندی عمومی اتفاق می افتد.

وی در رابطه با این پرسش که آیا دفاع ما صرفا از ملل مسلمان است یا اگر ملتی غیر مسلمان هم مورد هجوم استکبار قرار بگیرد جمهوری اسلامی وارد عمل می شود تصریح کرد:انقلاب ما برخواسته از آموزه های اسلامی و قرآنی و اهل بیت(ع) است، در آموزه‌های قرآنی به صراحت بیان شده است که انسان ها نسبت به مستضعفین دنیا باید دفاع کند و حتی در آیاتی توبیخ می کند که چرا از مظلوم دفاع نکردید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری عنوان کرد: در روایات اهل بیت(ع) نیز آمده است که دفاع از مظلوم یک تکلیف قانونی و شرعی و اسلامی است؛ از منظر انقلاب اسلامی و در قانون اساسی این موضوع بیان شده و از آرمان های انقلاب است اما اینکه در مقام عمل در همه دنیا ظلمی اتاق می افتد باید شرایط و امکانات را ببیننم و اولویت گذاری‌هایی را داریم.

وی اظهار داشت: جایی مانند قدس و فلسطین که بعد جغرافیایی داریم، یک محوریت والویت را قائل می شویم چون قبله نخست مسلمانان است و چالشی که غرب پدید آورده و مردم سرزمینی را اخراج کرده و مهاجران را وارد کرده و دولتی را به وجود آورده یک ظلم بین المللی است.

معاون بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: این رویکرد اسرائیل برای این است که اعتبار جهان اسلام را تضعیف کنند لذا این اولویت است، وقتی به سوریه و عراق حمله می کنند برای ما اولویت پیدا می کند و این در میانی دینی و اخلاقی و انسانی و فطری ما و مربوط به وجدان است، هر جا در عالمی ظلمی اتفاق بیفتد حساس هستیم این آرمان در حکومت مهدی نهادینه شده است و ما معتقدیم روزی مردی می آید که بر همه ظلم ها فائل می شود و همه ظلم ها را برطرف می کند و جهان را پر از عدل و داد می کند و این از مبانی انقلابی و اسلامی ماست.

وی ادامه داد: 40 سال است حکومت اسلامی شکل گرفته و تحریم ها و مشکلاتی است و این ظلم ستیزی و حضور برای مقابله با ستم به تشخصیص رهبری و بزرگان بستگی دارد ولی مسیر منطقی است و انشالله روزی به ایده آل می رسیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در پاسخ به این شبهه که آیا حاج قاسم با حضور طلاب در دفاع برون مرزی مخالف بود و اعتقاد داشت که حضور روحانیون در میدان فرهنگی کشور واجب تر است گفت: حاج قاسم یک مبنایی داشت که کمتر به آن توجه می‌شود، برخی می گویند ایشان به عنوان مدافع حرم برای کشورهای دیگر دل می سوزاند اما برای ایرانی ها که مستحق تر بودیم با توان مدیریتی باید دل بسوزاند، ایشان جریان جبهه مقاومت را ساماندهی کرد اما جمله کلیدی داشت که بدانید حرم اصلی ما، ایران است؛ اگر ایران و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ما نباشد ما آن اقتدار را نداریم که از حرم ها و حریم های شیعه و انسانیت دفاع کنیم.

وی افزود: اگر در دنیا سرمان برافراشته و بالاست به دلیل عزت ایران است اصل این است که از حریم خودمان و کشورمان مراقبت کنیم، ایشان می گفت اگر رفته ام وظیفه من خدمت به ایران و انقلاب و تمدن ایرانی است که بروم در خارج از مرزها دفاع کنم از جهتی ایشان یک ایرانی تمام عیار بود که در حیطه عمل و مدیریت آن را ثابت کرد و معتقد به این حرم و حریم بود.لذا ایشان هر جا سخنرانی می کرد می گفت مادامی که به ایران خدمت می کند مدافع حرم هستیم و این را به همه می گفت.

معاون بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: در مورد طلاب ما شهدای فراوانی داریم و حاج قاسم از این امر استقبال می کرد اما اولویت گذاری نیز در ذهنشان بود که در میدان نبرد و مبارزه یک سری کارهایی داریم و یک سری جنگ سخت و یک سری جنگ نرم است، اولویت طلبه حتی در میدان جنگ اولویت شما کار طلبگی است رزمنده هایی که هستند با فکر و انگیزه درست و الهی کار کنند این را طلاب می دانست و به رزمندگان ما جان واقعی را می دهند و حتی طلبه سلاح در دست می گرفت باز نقش اصلی طلبه گری داشت و از نظر رتبه ایشان برای نقش دین و دین داری نقش مهمی و مبنایی قائل بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در بررسی ابعاد شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد:یکی از ابعاد مغفول ایشان ابعاد علمی و معرفتی و عمق ونگاه بصیرت ایشان بود ایشان به دنبال صوت هایی از آیت الله مصباح بودند و می گفتند این عالم ربانی یک سری سخنرانی هایی داشتند که بخش هایی پیاده شده اما مشخص است تعدادی از فایل ها پیاده نشده و می گفت در مسیر این فایل های صوتی و معرفتی را گوش می کنم و این درس بزرگی است، به خصوص برای مدیران و دست اندرکاران اجرایی که از بعد معرفتی غفلت نکنند.

وی عنوان کرد: چیزهایی که در ظاهر مسائل کوچکی باشد وقتی جمع می شود شخصیت ایشان را درست می کند اوایل که ایشان شهید شدند این هجم از استقبال مردم و دلدادگی و منطقه و بین الملل چه از شیعیان و اهل تسنن و غیر مسلمان برای ما عجیب بود اما واقعیت این است که از سنتهای الهی است کسی در راه الهی مجاهدت کند و این حرکت تاریخی را همچون تشییع ایشان رقم می زند و این از ابعادی بود که کمتر سخن گفته شده است.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!