فراخوان جشنواره علوم انسانی عمار/ جشنواره‌ای که از دل فیلم عمار به وجود آمد


فراخوان جشنواره  علوم انسانی  عمار/ جشنواره‌ای که از دل فیلم عمار به وجود آمد

دبیر جشنواره علوم انسانی عمار درباره جزئیات این جشنواره گفت: پایان دریافت آثار در ابتدای اردیبهشت سال آینده و اختتامیه در خردادماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام مجتبی نامخواه دبیر جشنواره علوم انسانی عمار شب گذشته در سالن شماره 3 سینما فلسطین با اشاره به جزییات این جشنواره بیان کرد: امشب آغاز فراخوان جشنواره علوم انسانی عمار خواهد بود یکی از رویدادها و اتفاقاتی که از دل جشنواره فیلم عمار بیرون آمده اما به صورت مستقل فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: جزئیات جشنواره توسط بزرگواران اطلاع‌رسانی می‌شود. اما پایان دریافت آثار در ابتدای اردیبهشت سال آینده و اختتامیه در خردادماه برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره علوم انسانی عمار تصریح کرد: جشنواره علوم انسانی عمار یک همایش نیست و جشنواره است بنابراین شرط این نیست که اثر برای اولین بار در اینجا دریافت شود و جای دیگر منتشر نشده باشد. قرار گرفتن در چارچوب کلی جشنواره اهمیت دارد. ما آثاری را که در چارچوب باشد قبول می‌کنیم در قالب مقاله و یادداشت علمی و آرایه‌های شفاهی قابل پذیرش خواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار اینها در بخش‌های جانبی هم امکان دریافت آثار را داریم و متن اصلی کار مقاله و یادداشت است. ارتباط نظری و مشاهده دانش اجتماعی که بیش از پیش به مردم دقت دارد و توضیح آن در جزوه‌ای آمده و از طریق سایت جشنواره هم قابل دسترسی است.

نامخواه درباره تجربه سال گذشته گفت: سال گذشته اولین دوره جشنواره برگزار شد. اولین تلاش برای برقراری ارتباط بین اهالی اندیشه و علوم اجتماعی و دوم اهالی هنر و سوم اهالی رسانه بود و بیش از هزار ساعت بین این سه میز محتوا تبادل شد. از 300 اثر بالغ بر 60 اثر در بخش های مختلف داوری و بیش از هشت اثر برگزیده شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر جایزه‌هایی در بخش‌های مختلف جایزه‌ای تحت عنوان جایزه رسانه و هنر هم وجود داشت. داورانی که کارگردان یا شاعر و برنامه‌سازند از منظر عمومی آثار برگزیده را مطالعه می‌کنند و اثری را به عنوان برگزیده و دو اثر دیگر را در رده‌های بعد قرار می‌دهند. البته بیش از اینکه جوایز مادی مطرح باشد جوایز معنوی مطرح است و جوایز بیشتر امکان مواجهه صاحبان آثار را با مخاطب پیش می آورد و سال گذشته هم اینها آمدند در برنامه‌های تلویزیونی و آثارشان را مطرح کردند.

در ادامه سعید خورشیدی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره درباره جشنواره علوم انسانی عمار و نسبت آن با جشنواره فیلم عمار بیان کرد: جشنواره علوم انسانی عمار به نوعی با هنر انقلاب و دغدغه‌های اجتماعی جامعه گره خورده است. این رویداد براساس دغدغه و آرمانی که سال‌های پس از انقلاب در حوزه و دانشگاه پیگیری می‌شد شکل گرفت خود عمار تلاشی بود در راستای رفع یک کاستی در حوزه رسانه و سینما که آن فقدان عدالت رسانه‌ای بود.

وی اضافه کرد: بخش‌هایی از جامعه ایران و مردم کشور ما و بخش های از داستان ها و مسایل و دغدغه های ایران در قاب رسانه ها بازنمایی نمی شد و بخشی از مردم در این قاب غایب هستند که در جشنواره عمار تلاش شد این کاستی رفو شود و ویترینی درست شود برای هنرمندان انقلاب تا به میان آحاد مردم از روستاها تا طیف های مختلف اجتماعی بروند.

خورشیدی تصریح کرد: بعد از چند دوره عمار تولیدات در این بخش شوق انگیز و امیدافرین بود. سوالی هم که پیش روی ما گذاشت این بود که چرا این انسان ها و کنش ها تبیین تئوریک نمی شوند. از طرف دیگر در پیگیری دغدغه تحول علوم انسانی دیدیم که مسیری که اتخاذ شده عمدتاً ناظر به بازسازی علوم مرسوم دانشگاهی براساس بنیان های نظریه جدید است که اگر با انقلاب اسلامی با گزاره های متفاوتی به جهان نگاه می‌کنیم و جهان‌بینی ما به غرب متفاوت است قطعاً دانش انسانی و اجتماعی ما هم متفاوت باید باشد.

وی اضافه کرد: این نیاز ما را بر آن داشت تا جشنواره علوم انسانی را راه‌اندازی و جامعه دانشگاهی را به توجه به تجربه‌های جامعه ایران برانگیخته کنیم و در این مسیر از تلاش هنرمندان انقلاب هم بهره بگیریم. سال گذشته دوره اول برگزار شد و امسال هم بناست دوره دوم با قوت و کیفیت بهتری برگزار شود.

در پایان این سخنان اشاره شد که قرار است از کتاب «کتاب اول؛ جنبش بازسازی عقل عملی» رونمایی شود. این اثر به صورت دو فصلنامه منتشر می شود که اولین شماره آن همزمان با زمستان 1401 به چاپ رسید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ازدواج عروس 85 ساله ثروتمند با پسر 25 ساله در ایران / رسوایی شرم آور را ببینید