تیپهای شخصیتی آلفا و بتا..


کلینیک دکتر دارابی_با بیش از ۲۰ سال تجربه بالینی در تهران _تلفن_۴۴۰۳۰۷۱۹ تیپهای شخصیتی از مباحث اصلی در روانشناسی شخصیت است.در این مقاله با تِیوری اسپپنسر آشنا میشوید. شخصیت آلفا «آلفا یک رهبر است. اسپنسر می‌گوید: “او در هر کاری که انجام می‌دهد...

کلینیک دکتر دارابی_با بیش از ۲۰ سال تجربه بالینی در تهران

_تلفن_۴۴۰۳۰۷۱۹

تیپهای شخصیتی از مباحث اصلی در روانشناسی شخصیت است.در این مقاله با تِیوری اسپپنسر آشنا میشوید.

شخصیت آلفا

«آلفا یک رهبر است. اسپنسر می‌گوید: “او در هر کاری که انجام می‌دهد مطمئن، قدرتمند و مطمئن است”.”این تیپ‌های شخصیتی از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کنند، تمایل دارند مسئولیت هدایت و ریاست گروهای دوستی‌ها را برعهده داشته باشند و با قدرت تیم‌های خود را در کار رهبری کنند. مدیر عاملان زیادی تمایل دارند که شخصیت آلفا داشته باشند، زیرا از تلاش برای بهترین بودن و به چالش کشیدن لذت می برند. شخصیت آلفا ارزش خود را می‌داند و با حفظ مسیر و وفاداری به خود و نیازهایش در زندگی به موفقیت دست پیدا می کند.”

“به این دلیل، بهترین آلفاها کسانی هستند که نه تنها بداند که چطور می تواند بهترین فرد باشد، بلکه بداند که حفظ تعادل در زندگی همیشه برای موفقیت واقعی لازم است.” او نتیجه می گیرد: “با داشتن این نوع ولع رهبری و قدرت، آلفاها ممکن است بیش از حد کار کنند، استرس داشته باشند و از زندگی شخصی خود دور شوند”.

شخصیت بتا

اسپنسر توضیح می‌دهد: “شخصیت بتا دوستانه است، دوست دارد مفید باشد، همیشه سعی می‌کند از تعارض اجتناب کند و می‌خواهد خود را با جمع هماهنگ کند، و او در هسته‌ی اصلی خود مهربان است. او به دلیل نیاز به کمک به اطرافیانش سخت کوش و پرتلاش خوانده می شود، او وفادار است و همیشه دوستانش را در اولویت قرار می دهد، اما در عین حال برای آسیب دیدن بی پناه تر از هر کسی است.”

او ادامه می‌دهد:”بتاها می‌خواهند با دیگران سازگار شوند و به دنبال پذیرش باشند. در حقیقت، دنیا ممکن است گاهی اوقات برای یک بتا محلی خشن به نظر برسد، بنابراین برای او مهم است که بداند مهربان بودن، واکنش‌ناپذیر بودن و غیرانفجاری بودن می‌تواند قدرت بزرگی برای او در زندگی باشد. محافظت از قلب او و دانستن ارزش خود در اعماق وجودش، تمرین قدرتمندی برای او محسوب می شود، همانطور که قدرت داشتن برای او در گرو دانشی بیشتر از حدی است که او می داند.

حتما بخوانید: ۲۵ تست روانشناسی تصویری واقعی با جواب

شخصیت گاما

اسپنسر می‌گوید: “گاما شخصیتی پرتلاش، بیش از حد سازمان‌ یافته، مطمئن و مستقل است. او ارزش خود را می داند و با افتخار به اعمالش و همچنین با وفادار ماندن به خود و نیازش به موفقیت در زندگی دست پیدا می کند. مهمتر از آن، او برای انجام این کار به هیچ کس دیگری (یا شغلی!) متکی نیست.”

اسپنسر ادامه می‌دهد: “گاماها در دنیای خودشان زندگی می کنند، دنیایی که حول محور خودشان می‌چرخد، و این برای هر کسی که می‌خواهد وارد آن دنیا شود و بخشی از آن بماند، می‌تواند سخت باشد. به این ترتیب، گاماها باید قبول کنند که ما باید به خودمان و اهدافمان وفادار بمانیم، و هرج و مرجی که ممکن است در افراد و محیط اطرافمان ایجاد شود. مرا بپذیرید. زیرا ما نمی توانیم همه چیز را کنترل کنیم…گاهی اوقات باید رها شویم و جریانات زندگی را یاد بگیریم.”

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پادشاه انگلیس مرد!