شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید


شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

به گزارش رکنا، اخبار مهم بورسی امروز و یک هفته اخیر را در ادامه بخوانید و بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید. پیش بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۳ بهمن...

به گزارش رکنا، اخبار مهم بورسی امروز و یک هفته اخیر را در ادامه بخوانید و بازار بورس تهران را لحظه به لحظه در اینجا کلیک کنید.

پیش بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

بورس تهران پس از گذشت سه هفته از آغاز بهمن‌ماه، سرانجام شاهد ثبت کندل مثبت هفتگی بود.

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی این هفته به عدد یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحد رسید و در مقایسه با هفته اخیر بازدهی ۰.۰۴ درصدی را ثبت کرد.

در سوی دیگر بازار، شاخص فرابورس نیز همسو با شاخص کل بورس تهران حرکت کرد و با رشد ۰.۱ درصدی به تراز ۲۰ هزار و ۲۷۹ واحدی رسید.

اما شاخص هم‌وزن مسیری برخلاف این دو شاخص پیش گرفت و سرخ‌پوش شد؛ شاخص هم‌وزن با کاهش ۰.۴۸ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۲۷۹ واحدی ایستاد.

تداوم خروج پول از بازار سرمایه

در هفته‌ای که گذشت تعارضات میان شورای رقابت و سازمان بورس در خصوص عرضه خودروهای دو‌ خودروساز بزرگ، سبب شد اعتماد بازار تا حد زیادی خدشه‌دار شده و‌ سرمایه‌گذاران‌ ریسک‌گریز اقدام به خروج‌ از بازار کنند.

این موضوع در کنار سایر ابهاماتی که بر فضای سرمایه‌گذاری این روزهای بازار سرمایه سایه افکنده، از قبیل تثبیت نرخ ارز نیمایی در محدوده 28 هزار و 500 ‌تومان، موضوعات مربوط به جزئیات بودجه و سایر مولفه‌هایی که می‌تواند ریسک سیستماتیک را در کشور افزایش دهد، باعث شد تا در هفته‌ گذشته، با بازاری نوسانی مواجه باشیم که طی آن به صورت متوسط روزانه حدود 425 میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی از بازار خارج شده است.

چالش جدید پیش روی بورس تهران

روز پنج‌شنبه بود که بانک مرکزی آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو را منتشر کرد. بر اساس این به‌روزرسانی، نرخ بهره بین بانکی جهش یافت و سقف تاریخی خود در 21/78 درصد را ثبت کرد.

این اتفاق در حالی است که طی هفته گذشته، بانک مرکزی مجددا تزریق پول سنگینی به سیستم بانکی داشت. بانک مرکزی حدود 24 هزار میلیارد تومان اضافی در قالب قرارداد‌های بازخرید در اختیار بانک‌ها قرار داد.

به این ترتیب مانده‌ پولی که بانک مرکزی با نرخ 21 درصد به این شیوه در اختیار بانک‌ها قرار داد به بیشترین مقدار خود از زمان آغاز رسید. همچنین بیش از 133 هزار میلیارد تومان پول به شکل ریپو در اختیار بانک‌ها قرار گرفت.

تا قبل از اعلام نرخ بهره بین بانکی جدید در روز پنجشنبه، بهمن‌ماه سومین ماه متوالی به شمار می‌رفت که بانک مرکزی سیاست انبساطی در پیش گرفته بود و با تزریق هرچه بیشتر پول سعی در تسهیل پولی داشت.

نتیجه این سیاست، کنترل نرخ بهره و افت نسبی آن بود که فعالان بازار شاهدش بودند. کاهش نرخ بهره حداقل در کوتاه‌مدت یکی از متغیر‌های کلانی است که به سود بازار سرمایه عمل خواهد کرد.

حال اما گویا سیاست‌های بانک مرکزی تغییر کرده است؛ تغییری که به نظر نمی‌رسد به کام سهامداران بازار سرمایه آنچنان خوش آید.

در هر صورت اما پیش بینی بورس هفته آتی تنها به یک عامل بستگی نخواهد داشت. باید دید واکنش بورس و اهالی آن به بحث مهم جهش نرخ بهره بین بانکی در کنار عوامل موثر دیگر نظیر چالش عرضه خودرو در بورس کالا چگونه خواهد بود.

دستورالعمل «ارسال گواهینامه حق تقدم خرید سهام جدید به طور الکترونیکی» ابلاغ شد

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، بر اساس این دستورالعمل ناشر موظف به اطلاع‌رسانی نحوه دریافت گواهینامه حق ‌تقدم سهام جدید در آگهی پذیره‌نویسی افزایش سرمایه است؛ این مصوبه برای کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان لازم الاجراست.

همچنین ناشران باید مشخصات حساب تخصیص‌یافته بابت افزایش سرمایه و مبلغ مطالبات حال‌شده هر یک از سهامداران را مطابق با فرمت اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آن شرکت ارسال کند.

در این راستا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه موظف است که ظرف 3 روز کاری از زمان دریافت مشخصات موضوع این ماده، تأیید یا عدم تأیید انجام مراتب مربوط را جهت اطلاع به ناشر و جهت صدور تأییدیه انتشار آگهی پذیره‌نویسی به سازمان اعلام کند.

لازم به ذکر است؛ دستورالعمل مذکور بر اساس بند «چ» ماده 68 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی مصوب 1396 و همچنین بر وفق بند 2 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار مصوب 1384، تدوین و ابلاغ شده است.

شاخص بورس امروز چهارشنبه به رشد هزار واحدی بسنده کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 6میلیارد و 949میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 4هزار و 736میلیارد تومان در بیش از 688هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد هزار و 556واحدی در ارتفاع یک میلیون و 558هزار و 82واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت و گاز پارسیان افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4میلیارد و 140میلیون ورقه به ارزش 5هزار و 179میلیارد تومان در 242هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 67واحد رشد کرد و در ارتفاع 20هزار و 279واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای بیمه پارساگاد، پلیمر آریاساسول و مدیریت انرژی امید تابان هور شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس سه شنبه 18هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از 9میلیارد و 674میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر 5هزار و 537میلیارد تومان در بیش از 428هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 18هزار و 655واحدی در ارتفاع یک میلیون و 556هزار و 515واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و بانک ملت شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و صنایع پتروشیمی کرمانشاه افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 6میلیارد و 138میلیون ورقه به ارزش 6هزار و 477میلیارد تومان در 242هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 291واحد رشد کرد و در ارتفاع 20هزار و 211واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای پلیمر آریاساسول، بیمه پارساگاد و پتروشیمی زاگرس و شد و در مقابل شرکت‌های پخش البرز، بیمه سامان و بیمه کوثر بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

7 نماد فرابورسی مجاز به تغییر دامنه نوسان شدند

معاون نظارت بازار شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره 3661/الف/01 مورخ 22/01/1401 این شرکت، با موضوع «ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، پس از بررسی های صورت گرفته طی شش ماه منتهی به 12/11/1401، نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، سیمان ساوه، مجتمع جهان فولاد سیرجان، سرمایه‌گذاری پویا، سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات و گروه توسعه مالی مهر آیندگان مشمول بندهای 2 ،3 و 4 ماده 1 ضوابط مذکور می باشند.

لذا بازارگردانان در نمادهای فوق در صورت تمایل می توانند با رعایت سایر بندهای «ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را به فرابورس ایران ارائه نمایند.

در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری و نیز اوراق تامین مالی توجه به مفاد ماده 2 ضوابط مربوط به ماده 21 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ضروری است.

شاخص بورس امروز دوشنبه 2 هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 8میلیارد و 252میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 535میلیارد تومان در بیش از 453هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 2هزار و 319واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 537هزار و 870واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی پردیس و بانک پاسارگاد شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و بانک ملت با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 6میلیارد و 851میلیون ورقه به‌ارزش 233هزار و 429میلیارد تومان در 249هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 117واحد افت کرد و در ارتفاع 19هزار و 920واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر منفی بر این نماگر به نام شرکتهای اعتباری ملل، صنایع فروآلیاژ ایران و نفت ایرانول شد.

بورس در تب و تاب بلاتکلیفی خودرویی ها + جدول نمادها

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

در بازار امروز دوشنبه 17 بهمن ماه 1401 و دومین روز معاملاتی هفته ( روز شنبه تعطیل بود ) شاخص کل بورس با افت نزدیک به 5 هزار واحد طی ساعات ابتدایی مواجه شد.

شاخص کل بورس امروز با افت 4 هزار و 910 واحدی به سطح یک میلیون و 535 هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز به عنوان نماینده شرکت های کوچک و متوسط بازار، 4 هزار و 592 واحد افت کرد و به سطح 475 هزار و 575 واحد رسید.

نمادهای میدکو، شستا، شپدیس و وپاسار بیشترین اثر منفی و نمادهای فملی، شپنا و فولاد بیشترین اثر مثبت را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز فرابورس منفی شد و با افت 175 واحدی در ارتفاع 19 هزار و 862 واحد ایستاد.

عرضه خودرو در بورس و دستورالعمل جدید شورای رقابت

نامه جدید رئیس شورای رقابت به سازمان بورس و اوراق بهادار و دستورالعملی که 11 بهمن‌ ماه به تصویب رسید و دیروز منتشر شد باعث تشکیل صف فروش نمادهای گروه خودرو شد. بر اساس این دستور‌العمل دیگر خبری از کشف قیمت و فروش خودرو در بورس کالا نخواهد بود.

اگر اتفاق مهمی درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا رخ ندهد، سهامداران بورس تهران امروز بار دیگر شاهد روی سرخ نقشه بازار سهام خواهند بود.

شاخص بورس امروز یکشنبه 17 هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 604میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 776میلیارد تومان در بیش از 455هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 17هزار و 59واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 540هزار و 183واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی فناوران، گروه دارویی برکت و بانک سینا با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 8میلیارد و 247میلیون ورقه به‌ارزش 11هزار و 594میلیارد تومان در 280هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 213واحد افت کرد و در ارتفاع 20هزار و 37واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان و پلیمر آریا ساسول بیشترین اثر منفی بر این نماگر به نام شرکتهای پتروشیمی زاگرس، بیمه سامان و پتروشیمی مارون شد.

بازار بورس اولین روز معاملاتی هفته را با افت شاخص ها آغاز کرد + جدول نمادها

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

شاخص بورس امروز و یک هفته اخیر را در اینجا ببینید

امروز یکشنبه 16 بهمن ماه 1401 و اولین روز معاملاتی هفته ( روز شنبه تعطیل بود ) شاخص کل بورس با افت نزدیک به 8 هزار واحد طی ساعات ابتدایی مواجه شد و در ارتفاع یک میلیون و 549 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس امروز با افت 7 هزار و 675 واحد در ارتفاع یک میلیون و 549 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم وزن هم قرمز شد و با افت 3 هزار و 18 واحد مواجه شد و در ارتفاع 484 هزار و 538 واحد قرار گرفت.

نمادهای شپنا، شبندر، شتران، حکشتی، فملی، فولاد و میدکو بیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند.

امروز فرابورس منفی شد و با افت 117 واحدی در ارتفاع 20 هزار و 133 واحد ایستاد.

افت 54 هزار واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت

در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته‌ گذشته طی 5روز معاملاتی تعداد 59میلیارد و 167میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 382هزار و 676میلیارد ریال در بیش از 4 میلیون و 20هزار و 581دفعه مورد معامله قرار گرفت که حجم، ارزش و نوبت‌های معاملات به ترتیب 38.42 درصد افت، 31.29 درصد کاهش و 3.29 درصد افزایش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 5میلیون و 890میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 109هزار و 199میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 25.61 و 17.77 درصد افت همراه شدند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته گذشته با 54 هزار و 712واحد کاهش، معادل 3.39 درصد افت کرد و به رقم یک میلیون و 557هزارو 2446واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با 24هزار و 934واحد کاهش، معادل 4.84درصد افت کرد و رقم 487هزار 557واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با 43هزار و 545واحد کاهش به رقم یک میلیون و 167هزار و 390واحد و شاخص بازار دوم با 99هزار و 460واحد کاهش، به عدد 3میلیون و 51هزار و 776واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 3.60درصد افت و شاخص بازار دوم با 3.16درصد کاهش همراه شدند.

رشد 189هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای امسال

از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته تعداد 1990میلیارد و 658میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 12776هزار و 7میلیارد ریال در بیش از 97میلیون و 650هزار و 181دفعه طی 209روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.

این درحالی است که تعداد 240میلیارد و 454میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 3554هزار و 209میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز در این 209روز، با 189هزار و 994واحد افزایش، معادل 13.90درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 557هزار و 244واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز در این مدت با 139هزار و 289واحد افزایش، معادل 39.99درصد رشد کرد و در این مدت به رقم 487هزار و 557واحد را به نمایش گذاشته است.

شاخص بازار اول هم با 103هزار و 279واحد افزایش در این مدت به رقم یک میلیون و 167هزار و 390واحد و شاخص بازار دوم با 492هزار و 347واحد رشد به عدد 3 میلیون و 51هزار و 776واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 9.71درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 19.24درصد رشد همراه شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین