راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!


راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!

داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه آرزوی همه است. اینکه هرچقدر سن تان بالاتر برود پوست همچنان شاداب و جوان بماند چندان کار سختی نیست.

راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!
به نقل از دیجی کالا: چین و چروک‌های روی صورت یا آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی آفتاب،‌ لطافت و سرزندگی پوست را از بین می‌برد و چهره‌ی شما را پیرتر نشان می‌دهد. جوان ماندن پوست برای بیشتر آدم‌ها، یکی از آرزوهای بزرگ بیشتر ما است. ما نمی‌توانیم زمان را متوقف کنیم اما می‌توانیم کاری کنیم که شما هر موقع به چهره‌ی خود نگاه می‌کنید، خودتان را چندین سال جوان‌تر ببینید.

بیشتر بخوانید: خط پایان جوش پوستی: نکات طلایی روتین مراقبت پوست جوش دار!

۱. صورت خود را با یک پاک کننده‌ی ملایم بشویید


راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!
پاک کردن هر گونه مواد آرایشی که در طول روز استفاده کرده‌اید، یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت پوست است. علاوه بر آن آلودگی‌ها، چربی پوست و باکتری‌هایی که روی پوست جمع می‌شوند، نیاز به پاکسازی دارند. پس از شست‌وشو، دیگر محصولات مراقبت از پوست نیز بهتر جذب پوستتان می‌شود.

شوینده‌ی ملایم و مناسب با نوع پوست، در برابر کم‌آبی و آسیب دیدن از پوست صورت شما محافظت می‌کند. پاک‌کننده‌هایی مانند صابون که PH بالایی دارند، بسیار قوی و خشن هستند و می‌توانند پوست شما را تحریک‌پذیر و در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر کنند.

۲. آیا به تونر نیاز دارید؟

تونرها PH پوست را پس از استفاده از یک شوینده با PH بالا تنظیم می‌کنند. اگر از شوینده‌ای استفاده می‌کنید که PH پایینی دارد، پس استفاده از تونر غیر ضروری است. در حقیقت بهتر است که از آسیب جلوگیری کنید تا این که بعدا آن را جبران کنید.

۳. از یک لایه‌بردار فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنید


راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!
هر چه سن شما بالاتر می‌رود، سرعت حذف سلول‌های مرده پوست شما و جایگزینی آن‌ها کمتر می‌شود؛ به همین دلیل پوستتان کدر به نظر می‌رسد و ممکن است خشکی و ترک‌های پوستی روی صورتتان ایجاد شود. لایه‌بردارها، روشی عالی برای کمک به از بین بردن لایه‌ی مرده‌ی پوست و جوان ماندن پوست شما هستند.

۴. هیچوقت مرطوب کننده را فراموش نکنید

با افزایش سن، سبوم «چربی طبیعی پوست» نیز کاهش می‌یابد و به همین دلیل احتمال بروز آکنه و جوش نیز کمتر می‌شود. اما هرچه سبوم کاهش یابد، پوست شما خشک‌تر می‌شود و ترک‌های پوستی خودشان را نشان می‌دهند. یکی از دلایل مهم ایجاد خطوط ریز روی صورت،‌ آبرسانی ناکافی است، اما خوشبختانه رفع آن با کرم مرطوب کننده‌ی خوب آسان است.

راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!
مرطوب کننده‌هایی را انتخاب کنید که بر پایه‌ی آب باشند مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک. همچنین استفاده از موادی مانند وازلین یا روغن‌های پوستی نیز که مانند سدی جلوی تبخیر آب را می‌گیرند، خوب است. البته مراقب باشید که قبل از استفاده از این محصولات، پوستتان را کاملا تمیز کرده باشید تا از تجمع باکتری‌ها جلوگیری کنید.

۵. از سرم‌های ضدپیری استفاده کنید

به طور کلی سرم‌ها حاوی مواد فعال بیشتری نسبت به مرطوب‌کننده‌ها هستند. بهترین ترکیبات ضدپیری که برای جوان ماندن پوست باید به آن‌ها توجه کنید مشتقات ویتامین C و ویتامین A هستند که با نام رتینوئیدها شناخته می‌شوند. این ترکیبات علاوه بر افزایش کلاژن در پوست، به عنوان آنتی‌اکسیدان نیز عمل می‌کنند تا استرس اکسایشی بیولوژیکی و محیطی را که باعث پیری می‌شود، جذب کنند.

۶. همیشه ضدآفتاب بزنید


راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!
محافظت در برابر آفتاب، یکی از راه‌های مطمئن برای جوان ماندن پوست شماست. در حقیقت خورشید مقصر بسیاری از علائم قابل مشاهده‌ی پیری در پوست است، به طوری که در درماتولوژی آسیب‌های ناشی از نور خورشید دارای یک دسته‌بندی جداگانه به نام پیری نوری «photoaging» هستند.

اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید می‌تواند از راه‌های زیر باعث پیری پوست شود:

  • شکستن کلاژن و ایجاد ناهنجاری در الاستین «elastin» که منجر به نازک شدن پوست و چین و چروک می‌شود.
  • ایجاد لکه‌های نامتوازن رنگدانه‌ای پوستی

بنابراین هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید، نه فقط در مسافرت‌ها و ساحل دریا. بر اساس یکی از مطالعات اخیر، استفاده از یک ضدآفتاب با SPF 30 می‌تواند لکه‌های پیری را از بین ببرد، بافت پوست را بهبود ببخشد و چین و چروک‌ها را تا ۲۰ درصد صاف کند.

۷. از پوست خود در برابر ضربه محافظت کنید

یکی از دلایل اصلی چین و چروک،‌ ضربه‌ها و آسیب‌هایی است که به پوست وارد می‌شوند و از آنجایی که پوست افراد مسن آسیب‌پذیرتر است، ضربه‌ها تاثیرات بزرگ‌تر و عمیق‌تری از خود به جای می‌گذارند.

در حالی که شواهد زیادی در مورد تاثیر نحوه‌ی استفاده از محصولات پوستی وجود ندارد، مطالعات نشان داده‌اند که فشار دادن صورت خود به بالش در هنگام خواب، می‌تواند باعث ایجاد «چروک‌های خواب» دائمی شود. بنابراین منطقی است که هنگام شست‌وشوی صورت و استفاده از محصولات مراقبت از پوست، از مالیدن شدید پوست خودداری کنید.

۸. مراقب پوست بقیه‌ی بدن خود نیز باشید

به غیر از صورت، نواحی مهمی که سن شما را نشان می‌دهند، گردن، سینه و دستان شما هستند. رعایت نکات مراقبتی برای جوان ماندن پوست این قسمت‌ها را نیز فراموش نکنید.

۹. روتین پوستی را از کجا شروع کنیم؟


راز داشتن پوست جوان و شاداب برای همیشه!
متخصصان آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کنند که هر بار با یک محصول مراقبت از پوست شروع کنید. چند روز قبل از استفاده‌ی آن بر روی صورت، ابتدا آن را روی ساعد خود تست کنید و اگر دچار سوزش یا خارش شدید، از استفاده‌ی مجدد آن خودداری کنید. همچنین حتما مطابق با دستورالعمل درج‌شده روی محصول عمل کنید و بیش از اندازه از آن استفاده نکنید. بیشتر محصولات پوستی برای ایجاد تغییرات دلخواه شما نیاز به زمان دارند.

محققان می‌گویند: یک لایه‌ی ضدآفتاب، از پوست در مقابل آسیب‌های اشعه‌ی ماوراء بنفش محافظت می‌کند و به آن فرصت استراحت و بازسازی می‌دهد.

شما می‌توانید در کنار استفاده از این محصول، از روش‌های دیگری نیز از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. پوشیدن لباس‌های محافظ در برابر آفتاب مانند پیراهن‌های آستین بلند، کلاه و عینک آفتابی و نبودن در معرض نور خورشید در اواسط روز، علائم پیری پوست و خطر ابتلا به سرطان در اثر اشعه‌ی ماوراء بنفش را کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن