طرز پختن خرچنگ دریایی به روش ساده


بیش از ۴۰۰۰ گونه خرچنگ در کف اقیانوس‌های جهان سکونت دارند و بخشی از مواد غذایی مردم برخی از کشورها مانند بریتانیا را تامین می‌کنند. خرچنگ‌ها دو نوع گوشت دارند: سفید و قهوه‌ای. گوشت سفید در مقایسه با گوشت تیره که طعم تندتری دارد، کم...

بیش از ۴۰۰۰ گونه خرچنگ در کف اقیانوس‌های جهان سکونت دارند و بخشی از مواد غذایی مردم برخی از کشورها مانند بریتانیا را تامین می‌کنند. خرچنگ‌ها دو نوع گوشت دارند: سفید و قهوه‌ای. گوشت سفید در مقایسه با گوشت تیره که طعم تندتری دارد، کم رنگ و لطیف‌تر است. اگر به دنبال مقادیر بیشتری گوشت سفید هستید، خرچنگ‌های نر را انتخاب کنید که پنجه‌های بزرگ‌تری دارند. اگر گوشت قهوه‌ای بیشتری می‌خواهید، یک خرچنگ ماده را انتخاب کنید. در این مقاله ساده‌ترین روش طرز پختن خرچنگ را می‌آموزید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب پیش روی‌تان همراه ما باشید.

طرز پختن خرچنگ دریایی به روش ساده

نکات مهم هنگام خرید خرچنگ

برای به دست آوردن گوشت بیشتر به ازای پولی که بابت خرید خرچنگ می‌پردازید، قبل از خرید باید خرچنگ‌های زنده را به دقت ارزیابی کنید. از خرید خرچنگ‌هایی که آب زیادی در داخل آن‌ها ریخته می‌شود و آن‌هایی که نسبت به اندازه‌شان کمی سبک هستند، اجتناب کنید. نکته مهم اینکه اندازه پوسته خرچنگ میزان گوشت آن را نشان نمی‌دهد؛ بنابراین لزوما خرچنگ‌های بزرگ‌تر گوشت بیشتری ندارند. به طور کلی، گوشت خرچنگ ¼ وزن کل آن است و بهتر است خرچنگ‌هایی را بخرید که پاهای گوشتی‌تری دارند.

خرچنگ‌های زنده باید در انتهای یخچال نگهداری شده و با حوله مرطوبی پوشانده شوند. همچنین مخزن نگهداری خرچنگ نباید آب تیره‌رنگی داشته یا جلبکی روی دیواره‌های آن دیده شود. حتی با رعایت این موارد، همیشه احتمال کلاهبرداری از شما هنگام خرید این خوراکی ارزشمند و گران قیمت وجود دارد. به همین دلیل، حتما خرچنگ موردنیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر خربداری کنید و مانند مراجعه به مراکز فروش نمک آبی برای خرید این شورمزه شگفت‌انگیز، این خوراکی را صرفا از کسانی بخواهید که به طور تخصصی خرچنگ صید می‌کنند.

طرز پختن خرچنگ دریایی به روش ساده

ساده‌ترین روش‌های پاک کردن و پختن خرچنگ

به طور کلی برای سرو کردن خرچنگ یا استفاده از آن در غذا دو را پیش روی شماست: اینکه کل خرچنگ را سرو کنید یا صرفا گوشت‌های آن را جدا کرده و با مواد و افزودنی‌های دیگر در آشپزی‌تان استفاده کنید.

راه اول: سرو خرچنگ کامل

برای پختن خرچنگ دریایی و طعم بخشیدن به آن، خرید نمک صورتی را فراموش نکنید؛ چرا که این نمک طعم بهتری به غذای دریایی شما می‌بخشد و همچنین خواص بیشتری نسبت به نمک سفید معمولی دارد. علاوه بر نمک، به دلخواه می‌توانید از چاشنی غذاهای دریایی استفاده کنید. ۳ مرحله ساده زیر را برای پخت خرچنگ دریایی انجام دهید:

  1. قابلمه بزرگی از آب نمک را به جوش بیاورید. از ۳۰ گرم نمک در هر لیتر آب استفاده کنید.
  2. خرچنگ را در آب در حال جوش قرار دهید تا بپزد. معمولا ۸ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا یک خرچنگ ۱ کیلوگرمی بپزد.
  3. خرچنگ را از آب خارج کنید و قبل از سرو بگذارید خنک شود. خرچنگ را در آب یخ قرار ندهید.

احتمالا اگر دفعه اول‌تان باشد که خرچنگ می‌پزید، با این روش متوجه نشوید که خرچنگ‌ها چه زمانی به طور کامل پخته می‌شوند. خبر خوب این که خرچنگ‌ها زمانی که آماده سرو می‌شوند، رنگ‌شان به قرمز روشن تغییر می‌کند. این تغییر رنگ از طریق یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد. رنگ گونه‌های مختلف خرچنگ‌ها از قهوه‌ای تا آبی و خاکستری متغیر است، اما همه آن‌ها رنگدانه‌ای به نام آستاگزانتین در پوسته خود دارند که در غشایی به نام کرستاسیانین ذخیره می‌شود. این رنگدانه نور آبی را جذب می‎‌کند، اما وقتی در معرض گرما قرار می گیرد، از کرستاسیانین آزاد شده، رنگدانه فعال می‌شود و رنگ قرمز را آشکار می‌کند. هنگامی که پوسته‌ها قرمز می‌شوند، نشانه‌ای است بر اینکه پخت خرچنگ تقریبا تمام شده و باید سریعا از روی حرارت برداشته شود.

طرز پختن خرچنگ دریایی به روش ساده

راه دوم: استفاده از گوشت خرچنگ در آشپزی

برای پاک کردن خرچنگ و آماده سازی آن برای پخت، ۲ چنگال بزرگ را از بدن جدا کنید و کناری بگذارید. درون چنگال‌ها گوشت سفید و لذیذ خرچنگ وجود دارد. در مرحله بعد با یک دست خرچنگ را بگیرید و با دست دیگر پوست زیرین و صدف مانند آن را جدا کنید. صورت خرچنگ متصل به صدف زیرین را جدا کرده و محتویات داخل را بیرون بیاورید. سپس در قسمت پشت خرچنگ و درست بالای مفصل پاها با نوک چاقوی تیز، برش مستقیمی ایجاد کنید. پاهای خرچنگ را نیز با چاقو جدا کنید و به هیچ عنوان نکشید.

در هر قسمت از بدن خرچنگ گوشت‌های سفیدرنگی وجود دارد. با استفاده از چاقو و بدون اینکه این گوشت‌های چرب له شوند، آن‌ها را خارج کنید. مابقی گوشت خرچنگ در جایی شبیه اتاقک در بدن این حیوان وجود دارد که با لغزاندن چاقو زیر هر بخش (هر اتاقک) باید آن‌ها را بیرون بیاورید. در نهایت چنگال‌های خرچنگ را با ضربه آرامی بشکنید و با کمک چاقو گوشت درون آن‌ها را (ترجیحا بدون تکه تکه شدن) بیرون بیاورید.

با خرچنگ چه چیزی سرو کنیم؟

بسته به ذائقه مردم بومی هر کشور، خرچنگ با روش‌ها و مواد غذایی مختلفی سرو می‌شود. برای مثال در برخی کشورها این غذای دریایی را به سس مایونز و آب لیمو آغشته کرده و صرفا با نان و کره سرو می‌کنند. گوشت خرچنگ سفید سبک و شیرین بوده و مکمل بسیاری از طعم‌های تازه بهار و تابستان مانند خیار، گوجه فرنگی و ماهی خال مخالی است. گوشت سفید در کیک‌های خرچنگ نیز طعم بسیار خوشایندی دارد؛ مانند وینیت باتیا که یک کیک خرچنگ هندی جنوبی است.

با این حال ترکیب گوشت سفید شیرین با گوشت قهوه‌ای و البته همراه با نمک آبی و صورتی می‌تواند نتایج دلپذیرتری به همراه داشته باشد. شما می‌توانید از ترکیب گوشت‌های سفید و قهوه‌ای خرچنگ و نمک‌های آبی یا صورتی کاپ کیک خرچنگ درست و با مخلفات زیر سرو کنید:

  • آبگوشت صدف خامه‌ای
  • اسفناج با خامه
  • هویج عسلی با شوید
  • پلو برنج قهوه‌ای
  • سیب زمینی با گوش ماهی
  • سالاد کلم خامه‌ای
  • سس تارتار
  • لیمو آیولی

طرز پختن خرچنگ دریایی به روش ساده

خرید نمک آبی و صورتی از فروشگاه بلو سالت برای پختن خوشمزه‌ترین خرچنگ‌ها

در این مقاله ۲ روش طرز پختن خرچنگ را توضیح دادیم و گفتیم با چه مخلفاتی می‌توانید خرچنگ‌تان را سرو کنید. توصیه می‌کنیم نقش نمک‌های آبی و صورتی را در پخت این غذای دریایی جدی بگیرید تا طعم به مراتب بهتری داشته باشد. پیشنهاد ما برای خرید نمک صورتی و آبی اصل فروشگاه بلو سالت به نشانی bluesalt24.ir است. همین الان به این فروشگاه معتبر مراجعه کنید و میزان نمک موردنیاز خود را سفارش دهید.

منبع : آرگا

برچسب :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

طرز تهیه سس مایونز در خانه