ناگفتنی هایی در مورد سوغاتی های شمال


بخش مهمی از جذابیت سفر به شمال، بخاطر سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی جالب...
بخش مهمی از جذابیت سفر به شمال، بخاطر سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی جالب در آنجا است. خیلی کم پیش می‌آید که گردشگران از سفر به شمال، دست خالی به شهر...

بخش مهمی از جذابیت سفر به شمال، بخاطر سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی جالب در آنجا است. خیلی کم پیش می‌آید که گردشگران از سفر به شمال، دست خالی به شهر خود برگردند. انواع نان‌ محلی، کیک‌ها و شیرینی‌های لذیذ و صنایع دستی جذاب، به‌اندازه کافی گردشگران را برای خرید، وسوسه می‌کند. به‌همین دلیل در چمدان هر مسافری که از شمال برمی‌گردد، تعدادی از سوغاتی های شمال دیده می‌شود. اگر می‌خواهید با آن دسته از سوغاتی‌ های شمال که کمتر شناخته‌شده‌ هستند آشنا شوید؛ این مقاله را از دست ندهید! بهترین جاهایی که می‌توانید سوغاتی های  شمال را پیدا کنید، بازارهای سنتی و قدیمی شهر هستند؛ بنابراین بهتر است نزدیک‌ترین هتل به این بازارها را رزرو کنید. برای مثال، هتل های ساری، در نزدیکی بازار سنتی و بازار ترکمن قرار دارند.

کدام سوغاتی های شمال را کمتر می‌شناسیم؟

معمولاً اغلب مردم، شمال را با سوغاتی‌هایی همچون برنج، چای، رب انار، انواع کلوچه و کوکی لاهیجان، مربا و زیتون می‌شناسند؛ اما حیف است که با دیگر سوغاتی‌ های شمال که معمولاً کمتر از آنها صحبت می‌شود، آشنا نشویم. هر گردشگری باید حداقل یکبار، طعم بی‌نظیر این سوغاتی‌ها را تجربه کند. پس بدون معطلی به‌سراغ بهترین سوغاتی های شمال می‌رویم. 

پشت زیک (سوهان کنجدی)

پشت زیک (سوهان کنجدی)

پشت زیک، یکی از مغزی‌ترین سوغاتی های شهرهای شمالی کشور است. این سوغاتی، نوعی شیرینی تقریباً سفت است که از کنجد و شکر تهیه می‌شود. مردم محلی شمال، پشت زیک را با کمک روغن حیوانی آماده می‌کنند. روش تهیه پشت زیک، بسیار آسان است و تقریباً شبیه حلوا است.

برای آماده کردن پشت زیک، ابتدا مقداری کنجد را در روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس کنجد را کنار بگذارید تا سرد شود. پس از آن، مقداری شکر را در روغن تفت دهید تا ملایم و ذوب شود. در این مرحله، کنجدها را به شکر ذوب شده اضافه کنید و بلافاصله، مخلوط ایجاد شده را داخل یک سینی پهن کنید. دقت کنید که این کار را باید خیلی سریع انجام دهید تا مخلوط بتواند به‌سرعت در سینی  پخش شود و شکل نازک پیدا کند. پشت زیک، به‌دلیل وجود کنجد، بسیار مقوی است و آن را می‌توان به عنوان صبحانه کودکان قبل از مدرسه درنظر گرفت. بهتر است این سوغاتی خوشمزه را برای کودکان خود بخرید.

نان کماج

نان کماج هم یکی از سوغاتی‌های جذاب شمال است. برای تهیه این نان، می‌توانید به بازارهای سنتی شمال بروید و در آنجا از مردم محلی خرید کنید. نان کماج، ترکیب بی‌نظیری از آرد، شکر، شیر ولرم، روغن مایع یا حیوانی، آب، تخم مرغ، خمیر مایع، زردچوبه، کنجد و نمک است. برای تزئین کماج، از سیاه دانه هم استفاده می‌شود. این شیرینی خوشمزه، بیشتر برای عید نوروز و سایر روزهای مناسبتی، تهیه می‌شود؛ بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین کماج‌های تازه شمال را بخرید، بهتر است در روزهای عید، به بازار سنتی بروید.

رشته به رشته

رشته به رشته، از سوغاتی‌های جالب شمال است که شکل عجیب و منحصربه‌فردی دارد. شیرینی رشته به رشته، شبیه چندین رشته در هم پیچیده است که مزه فوق‌العاده‌ای دارد. برای تهیه این شیرینی، از آرد برنج، آب، پودر قند و روغن به اندازه کافی استفاده می‌شود. بسیاری از کودکان در شهرهای شمالی، عاشق رشته به رشته هستند. شیرینی رشته به رشته، جزو خوراکی‌های باستانی مردم دیباج بوده است. اهالی دیباج، برای آنکه بتوانند از برنج‌های نیمه و شکسته هم استفاده کنند، این شیرینی هنرمندانه را ابداع کردند که اکنون به یکی از سوغاتی های شمال تبدیل شده است. 

آغوزنون

آغوزنون، جزو بهترین سوغاتی‌های شمال است. برای تهیه آغوزنون، به مقداری آرد برنج، تخم مرغ، آرد سفید، پودر گردو، شکر، پودر هل، بکینگ پودر، زعفران و آب، نیاز دارید. آغوزنون از دسته شیرینی‌های خشک و سفت است که بهتر است آن را با چای امتحان کنید. اگر یک‌بار این شیرینی را مزه کنید، احتمالاً همیشه در کنار چای از آن استفاده خواهید کرد. آغوزنون را می‌توانید از تمام فروشگاه‌ها و بازارهای بزرگ مازندران و ساری بخرید. این شیرینی، از جمله سوغاتی های شمال است که بیشتر در استان مازندران پیدا می‌شود.

حلوای اوماج

شاید بتوان گفت، حلوای اوماج، جزو اصلی‌ترین خوراکی‌های مناسبتی شمال است. از این حلوا، در مراسم ختم و تعزیه خیلی استفاده می‌شود. برای تهیه اوماج، به مقداری آرد، شیر، روغن مایع، زردچوبه، شکر، آب، زعفران و گلاب نیاز خواهید داشت. حلوای اوماج را معمولاً با بادوم، گردو و پسته تزئین می‌کنند. امیدوارم در سفر به شمال، این حلوای خوشمزه را از دست ندهید.

پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی

این پنیر، شبیه بسیاری از پنیرهای دنیای کودکی ما در فیلم‌های کارتونی است. پنیر سیاهمزگی، یک پنیر کاملاً اسفنجی و خوش‌فرم است که طعم بی‌نظیر آن، هر گردشگری را عاشق خود می‌کند. این پنیر مقوی، از شیر تازه گاو و میش، مایه پنیر و نمک تهیه می‌شود. پنیر سیاهمزگی، سوغاتی گیلان است و معمولاً آن را می‌توانید در بازارهای گیلان پیدا کنید.

برنجک

برنجک، نقطه اوج هنر شمالی‌ها در استفاده از برنج است. این شیرینی خوشمزه از جمله سوغاتی های شمال است که از برنج پفکی تهیه می‌شود. در کنار برنج، از آب، آب نارنج و شکر نیز استفاده می‌شود. شیرینی خوشمزه برنجک، جزو شیرینی‌های مجلسی و باکیفیت شمال است. شما می‌توانید رنگ برنجک را به‌دلخواه خود تغییر دهید و برای آن، از رنگ‌های طبیعی و غذایی استفاده کنید.

صنایع دستی شمال؛ بهترین سوغاتی‌های یادگاری

صنایع دستی شمال

اکنون نوبت به صنایع دستی مردم هنرمند شمال می‌رسد. بسیاری از مردم محلی شمال، معمولاً در کارگاه‌های کوچک تولیدی، یا منازل خود، محصولات دست‌ساز شگفت‌انگیزی را می‌سازند که در هیچ‌جای دنیا نمونه ندارد. برای خرید این سوغاتی‌ها در شهرهای شمال همچون گرگان، می‌توانید به بازارهای نزدیک محل اقامت خود بروید. یکی از هتل‌های باکیفیت گرگان که در نزدیکی بازارهای سنتی شهر قرار دارد، هتل بوتانیک گرگان است که امکانات و خدمات گسترده‌ای به میهمانان خود ارائه می‌دهد. در ادامه به معرفی بهترین صنایع دستی شمال می‌پردازیم.

بامبو بافی

شمالی‌ها و مخصوصاً گیلانی‌ها، خیلی خوب بلدند با طبیعت همکاری کنند. بامبو، نوعی گیاه روییدنی در برکه‌ها و مناطق مرطوب شمال است که به‌دلیل نی‌های منعطفی که دارد، مناسب ساخت محصولات کاربردی است. مردم شمال، به بامبو بافی علاقه زیادی دارند. با کمک نی‌های بامبو، می‌توان انواع محصولات، همچون صندلی، میز، پنجره و ... را ساخت. خرید هرکدام از محصولات بامبو، قطعاً کمک زیادی به اقتصاد مردم محلی خواهد کرد.

انواع کلاه و سبد حصیری

یکی دیگر از سوغاتی های شمال، انواع کلاه حصیری است که می‌توان آنها را در اکثر بازارهای سنتی پیدا کرد. کلاه‌های حصیری، برای رفتن به ساحل دریا و تفریحات دریایی بسیار کاربردی هستند. بهتر است در همان شروع بازدید از جاهای دیدنی، یکی از آنها را برای خود بخرید. استفاده از این کلاه‌های جذاب، قطعاً جلوی آفتاب‌سوختگی شما را خواهد گرفت.

لباس‌های محلی

از همه چیز که بگذریم، از لباس‌های محلی زنان و مردان شمالی نمی‌توان گذشت. این لباس‌ها آنقدر زیبا هستند که بسیاری از گردشگران خارجی، علاقه دارند حتماً یکی از آنها را بخرند. در حال حاضر، استفاده از این لباس‌ها در برخی روستاهای شمال رایج است. دامن‌های بلند و رنگارنگ و طرح‌های بانشاط و زیبا جزو ویژگی‌های ثابت لباس‌های محلی شمال هستند. ممکن است قیمت این لباس‌ها کمی گران باشد؛ اما خوب است بدانید که با یک‌بار خرید، می‌توانید برای مدت زیادی از آنها استفاده کنید؛ زیرا دوخت بسیار باکیفیتی دارند و جنس پارچه آنها از مواد کاملاً مرغوب است. از جمله انواع لباس‌های محلی می‌توان به چارقد، سراقوچ و گیس‌بند اشاره کرد.