نقش شورای عالی استان‌ها در حل مشکلات بافت فرسوده


نقش شورای عالی استان‌ها در حل مشکلات بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای به‌منظور احیا بافت فرسوده گفت: تمرکز ما بر توسعه مسکن روستایی حدوداً سالی ۲۰۰ هزار مسکن است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش در چهاردهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر ضرورت ایجاد یک کمیته مشترک میان شورای عالی استان‌ها و وزارت راه و شهرسازی به‌منظور پیگیری و حل موضوعات مرتبط با حوزه معماری و شهرسازی گفت: ضرورت دارد که حتماً در جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری رئیس شورای عالی استان‌ها یا نماینده ایشان حضور داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای به سراسر کشور در خصوص احیا بافت فرسوده اظهار کرد: لازم است که این موضوع توسط شوراهای شهر، شهرداری‌ها و ارکان شهر مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهترین و مؤثرترین مجموعه‌ای که می‌تواند حل مشکل بافت‌های فرسوده را تسهیل کند، شورای عالی استان‌ها است، عنوان کرد: اگر عزم لازم وجود داشته باشد به نظر گره‌گشایی خوبی در حوزه نوسازی بافت‌ها رخ خواهد داد.

بذرپاش با تاکید بر اینکه بهترین و مؤثرترین روش تولید مسکن در بناها و مجموعه‌های ناپایدار و بافت‌های فرسوده است، گفت: نهضت اقناع‌سازی ارکان مؤثر در احیا بافت‌های فرسوده اتفاق مبارک و برازنده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کاملاً دولت را به سمتی خواهیم برد که بازی برد_برد با شوراهای شهر دریافت کنیم؛ چرا که شوراها را شرکای راهبردی دولت می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ۱۲۶ هزار نفر عضو شورای شهر و روستا یک شبکه عظیم مردمی است که در بستری به نام شوراهای شهر و روستا سازمان پیدا کرده و نظرات و مشکلات مردم را منتقل می‌کند، اظهار کرد: در خصوص مسکن، تمرکز ما بر توسعه مسکن روستایی حدوداً سالی ۲۰۰ هزار مسکن است و حتماً طرح‌های هادی روستاها را اصلاح خواهیم کرد و حتماً واگذاری زمین در دستور کار است و در حال حاضر شروع شده است.

بذرپاش تصریح کرد: اعضای شوراهای روستایی می‌توانند در این حوزه کمک کنند تا در حوزه تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک کنند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اولویت ما واگذاری زمین است و بخش اعظمی از این اراضی تأمین شده؛ البته در برخی استان‌ها مانند کردستان و در برخی نقاط خوزستان مشکل وجود دارد؛ اما در حال تلاش هستیم که با روش‌های دیگر این مشکل را حل کنیم.

وی اذعان کرد: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و کلانشهرها غیر از تهران در جایی که امکان باشد، اولویت واگذاری زمین است و هدف‌گذاری در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و کلانشهرها سالی ۴۰۰ هزار مسکن است.

بذرپاش با بیان اینکه وام ۲۳ درصد به هیچ عنوان قابل قبول نیست و به زودی مشکل آن حل خواهد شد، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ باید کشور تبدیل به کارگاه بزرگ تولید مسکن شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مکانیزم‌های شهرسازانه آسان‌تری را ابلاغ می‌کنیم، گفت: راه افتادن چرخه تولید مسکن راه افتادن چرخه اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل افزایش قیمت مسکن عدم پاسخ‌دهی مناسب به حوزه تأمین مسکن است، گفت: ماندگاری اسناد در شوراها، سبب متضرر شدن مردم می‌شود؛ لذا باید همت کنیم برخی از اسناد که در حوزه استانداردسازی ساخت و ساز در کشور می‌تواند کمک کند، مورد پیگیری قرار گیرد.

بذرپاش در ادامه تصریح کرد: در شهرداری‌ها در ذیل کمیسیون‌هایی که تشکیل می‌شود برخی موضوعات خلاف مقررات و قوانین کشور است که سبب ایجاد نارضایتی می‌شود. لذا شوراها به نقش نظارتی خود توجه داشته باشند و در کمیسیون‌ها توافقی خلاف قوانین و مقررات صورت گرفته نشود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی شهرها توسط شوراها باید تصویب شود، گفت: الگو توسعه شهرها طرح‌های تفصیلی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: برای نهضت ملی در شهرداری‌ها اراضی قابل توجهی وجود دارد، اراضی زیادی در شهرها وجود دارد که در دست شهرداری‌ها است و می‌تواند در حوزه تولید مسکن استفاده شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟