مقبره جادوگر رومی در ویرانه های یک شهر باستانی در ترکیه کشف شد


مقبره  جادوگر  رومی در ویرانه های یک شهر باستانی در ترکیه کشف شد

باستان شناسان یک مقبره غیرعادی رومی را در شهر باستانی "ساگالاسوس" کشف کردند که ممکن است متعلق به شخصی باشد که معاصران او را "خون آشام" یا "جادوگر" می دانستند.

به گزارش اسپوتنیک، ویرانه های "ساگالاسوس" در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. این شهر در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد تأسیس شد. در قرن دوم به یکی از مراکز مهم پادشاهی پرگامون تبدیل شد و در 25 قبل از میلاد بخشی از استان "روم غلاطیه" شد.
این مقبره کشف شده توسط دانشمندان دانشگاه کاتولیک لوون (بلژیک) به دوران رومیان و به 100-150 پس از میلاد باز می گردد. محققان متوجه شدند که این قبر تفاوت قابل توجهی با بقیه دارد.
بقایای سوزانده شده یک مرد با لایه ای از آجر و آهک در زیر زمین دفن شد هاست و اطراف آن را میخ های عمداً خم شده احاطه کردند و نوعی دایره جادویی را تشکیل دادند. باستان شناسان معتقدند که مردم در آن زمان به این ترتیب سعی کردند مرد مرده را در محل دفن خود نگه دارند.
در بیانیه دانشمندان این دانشگاه آمده است:" ترکیب میخ و آجر با اثر مهر و موم آهک به وضوح دلالت بر ترس از مردگان بی قرار دارد".
در زمان های قدیم اعتقاد بر این بود که خون آشام ها یا جادوگران قدرتمند می توانند از تابوت خارج شده و به زنده ها آسیب برسانند. مردمان مختلف سنت های خاص خود را داشتند که برای محافظت از مردم در برابر خطرات ماورایی طراحی شده بود. پوشاندن قبر با آهک و استفاده از میخ از جمله این موارد است. اگرچه مقبره کشف شده در ساگالاسوس اولین مورد شناخته شده ای بود که این اقدامات به طور همزمان انجام شده بود.
در عین حال، در این مقبره اجسام همیشگی و استاندارد دیگری نیز پیدا شد. چندین ظرف سرامیکی، یک سکه از قرن دوم و یک جسم خاص با یک لولا.
باستان شناسان تاکید کردند:" امیدواریم این مثال به مطالعه مداوم باورهای جادویی جوامع باستانی کمک کند".
پیش از این نیز مقبره زنی با داس به دور گردن در لهستان کشف شده بود. باستان شناسان همچنین به این نتیجه رسیدند که افراد قبیله از بازگشت او از آن دنیا می ترسیده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه میراث فرهنگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک