نگاهی به چانگان CS55 پلاس، محصول وارداتی گروه خودروسازی سایپا


نگاهی به چانگان CS55 پلاس، محصول وارداتی گروه خودروسازی سایپا

مقدمهکراس اوورهای مدرن چینی در مقایسه با گذشته، طراحی‌های بسیار جذاب و قابلیت‌های فراوانی دارند که باعث شده‌اند که در بازارهای در حال توسعه، حداقل مورد استقبال قرار بگیرند. شرکت سایپا که در گذشته تجربه مونتاژ خودروهای چینی را داشته...

مقدمه

کراس اوورهای مدرن چینی در مقایسه با گذشته، طراحی‌های بسیار جذاب و قابلیت‌های فراوانی دارند که باعث شده‌اند که در بازارهای در حال توسعه، حداقل مورد استقبال قرار بگیرند. شرکت سایپا که در گذشته تجربه مونتاژ خودروهای چینی را داشته است، حالا به سراغ یکی از جدیدترین محصولات شرکت چانگان، یعنی مدل سی اس ۵۵ پلاس رفته و می‌خواهد این خودروی شاسی بلند زیبای چینی را به صورت وارداتی به مشتریان خود ارائه دهد.

در این مقاله، ما به بررسی چانگان CS55 پلاس می‌پردازیم و ضمن معرفی این محصول، مزایا و معایب آن، مشخصات فنی و محدوده قیمت در بازار ایران را بررسی خواهیم کرد.

معرفی چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس، دومین نسل از خانواده خودروهای چانگان محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. این خودرو در دسته کراس اوورهای کامپکت یا جمع‌وجور قرار می‌گیرد و از لحاظ ابعاد، در کلاس محصولاتی مانند هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج قرار می‌گیرد.

مدل CS55 پلاس، فاصله بین کراس اوور کوچکتر سی اس ۳۵ پلاس و محصول بزرگتر یعنی سی اس ۷۵ پلاس را پر می‌کند.

نگاهی به چانگان CS55 پلاس، محصول وارداتی گروه خودروسازی سایپانمای عقب چانگان CS55 پلاس

طراحی و فضای داخلی

با توجه به بررسی طراحی بدنه، چانگان CS55 پلاس نشان می‌دهد که تحت تاثیر زبان طراحی محصولات سری یونی قرار دارد و با استفاده از استایلی مشابه با آنها، ظاهری متناسب با سلیقه‌های مدرن را به‌خوبی با هم تلفیق کرده است. همچنین، در مورد نمای داخل کابین نیز وضعیت مشابهی برقرار است؛ طراحی داخلی کاملاً نوگرایانه به نظر می‌رسد و با توجه به تولیدات پریمیوم و نسبتاً سطح بالای خودروسازان معتبر چینی، از اصولی مشابه در ترکیب‌بندی داخل خودرو استفاده می‌کند.

در این خودرو، غربیلک فرمان به حالت تخت درآمده و بخش پایین و بالای آن جلب توجه می‌کند. صفحه کیلومتر کاملا دیجیتال در بالای داشبورد در محلی غیر از مکان همیشگی، برای این خودرو منحصر به فرد است، با این‌حال، سبک مشابهی در محصولات پژو قبلاً نیز دیده شده است.

کنسول میانی بزرگی شامل برخی کلیدهای کنترل مانند کلید تغییر حالت رانندگی، کلید ترمز پارک و پنل اهرم تعویض دنده در ردیف جلویی قرار دارد و به نوع خود بسیار زیبا و لوکس به نظر می‌رسد. قسمت پایین این کنسول خالی است و دو پورت USB در آن وجود دارد. همچنین، بخشی در ناحیه جلویی این کنسول وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن، گوشی موبایل را به صورت وایرلس شارژ کرد.

می‌توان گفت فضای صندلی‌های ردیف عقب در این خودرو فضایی جادار دارد که سبب احساس راحتی در سرنشینان می‌شود. اما ظرفیت صندوق عقب در حالت استفاده عادی با صندلی‌هایش به تنها ۴۷۵ لیتر محدود می‌شود که در این کلاس اندازه خودروها، به نظر مقداری کمتر می‌آید. البته با خواباندن صندلی‌ها و تبدیل شدن به یک فضای بسیار بزرگ، ظرفیت صندوق عقب تا ۱۴۱۵ لیتر افزایش خواهد یافت.

نگاهی به چانگان CS55 پلاس، محصول وارداتی گروه خودروسازی سایپافضای داخلی چانگان CS55 پلاس

مشخصات فنی چانگان CS55 پلاس

مشخصات فنی چانگان CS55 پلاس با بسیاری از خودروهای هم‌رده‌اش در بازار ایران شباهت دارد، با این حال موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ آن توان بیشتری را نسبت به بیشتر خودروهای مشابه ارائه می‌دهد. این موتور قادر است تا ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید کرده و با یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خیس، تقریبا ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلویی خود منتقل کند.

سیستم تعلیق مک‌فرسون-استرات در جلو و تعلیق مستقل مالتی‌لینک در عقب، ترمزهای تمام دیسکی و باک سوخت ۵۵ لیتری نیز از دیگر ویژگی‌های فنی این خودرو است.

تجربه رانندگی با چانگان CS55 پلاس نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این خودرو یک کراس اوور نسبتاً چابک است که می‌تواند در حدود 8.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت از حالت توقف کامل برسد، بنابراین باید انتظار رانندگی نسبتاً مهیج، به ویژه در شتاب‌گیری اولیه، از این خودرو داشت.

عملکرد گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه در چانگان CS55 پلاس نرم و نسبتاً دقیق است، با این حال در معکوس دادن کمی وقفه دارد که به نظر می‌رسد شرکت سازنده این خودرو به دلیل مراقبت از دوام فنی جعبه دنده، این عملکرد را برای گیربکس در نظر گرفته است. اما در کل، هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس در رانندگی با چانگان CS55 پلاس مسئله‌ای ندارد.

نگاهی به چانگان CS55 پلاس، محصول وارداتی گروه خودروسازی سایپانمای جانبی چانگان CS55 پلاس

جدول مشخصات فنی چانگان CS55 پلاس

نام خودرو چانگان CS55 پلاس
سال (طراحی) 2017
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1499 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 188 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
جعبه دنده 7 سرعته خودکار دوکلاچه
شتاب 0 تا 100 8.2 ثانیه
وزن 1445 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4515 طول - 1865 عرض - 1680 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2656 میلیمتر

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق این خودرو عملکرد نرمی و راحتی دلنشینی را ارائه می‌دهد و تا حد امکان ضربات جاده را به خود جذب می‌کند. همچنین در بحث هندلینگ و پایداری، این خودرو به عنوان یک کراس اوور کامپکت، تعادل و پایداری نسبتاً مطلوبی ارائه می‌دهد.

قبل از بررسی آپشن ها و امکانات چانگان CS55 پلاس، باید به این نکته توجه کنید که این محصول در سه نوع پایه، متوسط و فول آپشن به بازار جهانی عرضه شده است. چانگان CS55 پلاس 2023 دارای این سه تیپ است.

امکانات و تجهیزات

شرکت سایپا احتمالاً نسخه پایه این خود را به ایران می‌آورد. این خودرو از امکاناتی مانند سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت، صندلی‌های چرمی با قابلیت تنظیم برقی صندلی‌های جلو، دیلایت، اتولایت و نوربالای هوشمند، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک و نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی، پورت شارژ USB، دوربین عقب، دوربین نقاط کور و دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه های کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی و سربالایی، سامانه ضد واژگونی، چهار کیسه هوای جلو و ترمز پارک برقی اتوهلد برخوردار است.

علاوه بر این، در دو تیپ هایپ و لوکس، امکاناتی مانند سامانه کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، سیستم هشدار تصادف و ترمز خودکار اضطراری نیز وجود دارند.

نگاهی به چانگان CS55 پلاس، محصول وارداتی گروه خودروسازی سایپاامکانات و تجهیزات چانگان CS55 پلاس

مزایا و معایب چانگان CS55 پلاس

این خودرو از ظاهر جذاب و تقریبا همه‌پسند، طراحی داخلی مدرن با متریال باکیفیت و فضای جادار کابین و عملکرد فنی نسبتا چابک و پرشتاب برخوردار است. همچنین سواری با چانگان CS55 پلاس دلنشین است.

اما در کنار مزایا، معایبی نیز وجود دارد. نسخه پایه این خودرو دارای امکانات پایین‌تری است و از سیستم‌های راداری مدرن بهره‌مند نیست. صندوق عقب نیز کوچکتر از رقباست. علاوه بر این، حساسیت‌های نگهداری از سامانه‌های توربوشارژ و استهلاک بیشتر گیربکس‌های دوکلاچه نسبت به نمونه‌های اتوماتیک معمولی از جمله معایب دیگر این خودرو هستند.

با تحلیل چانگان CS55 پلاس به عنوان یک خودروی وارداتی سایپا، می‌توان نتیجه گرفت که این خودرو چینی دارای قابلیت‌های زیادی برای جذب مشتریان در بازار ایران است. طراحی بسیار زیبا، عملکرد فنی مناسب و سایر عوامل عملی، این خودرو را به یک گزینه مناسب برای مشتریان ایرانی تبدیل کرده است.

در ضمن، خودروهایی همچون فونیکس تیگو ۷ پرو، هایما 8S ایران خودرو و لاماری ایما هم می‌توانند به عنوان رقبای چالش‌برانگیز برای چانگان CS55 پلاس در بازار ایران در نظر گرفته شوند. با توجه به قیمت حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو در بازار جهانی، احتمالا چانگان CS55 پلاس با همان قیمت پایه حدود ۲۰ هزار یورو در بازار ایران عرضه خواهد شد. اما با توجه به هزینه‌های جانبی فروش خودرو در ایران، احتمالا قیمت نهایی این خودرو در بازار بورس حداقل حدود ۱۰ درصد بیشتر از محصولاتی مثل لاماری ایما و هایما 8S ایران خودرو خواهد بود.


گالری تصاویر


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شوک بنزینی بهارستان ‌نشینان در سال 1400