از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل


وجود جوش سر سیاه روی پوست برای هر فردی ناخوشایند به نظر می رسد و به دنبال راهی برای رهایی از این وضعیت است. در این مطلب با علت و روش های از بین بردن جوش سر سیاه آشنا می شوید.

جوش سر سیاه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که برای هر فردی ناخوشایند و آزاردهنده به نظر می رسد. درمان این مشکل پوستی به شیوه های مختلفی امکان پذیر است. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا روش های از بین بردن جوش سر سیاه را فرا بگیرید.

روش های از بین بردن جوش سر سیاه

جوش سر سیاه روی پوست می تواند خیلی آزاردهنده باشد. درمان این نوع جوش با روش های مختلفی صورت می گیرد از جمله مراجعه به سالن زیبایی، استفاده از محصولات مراقبت از پوست یا راهکارهای خانگی. اما در این میان بدون شک راهکارهای خانگی ارزانترین و کم عارضه ترین خواهند بود.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

اگرچه جوش سر سیاه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی به شمار می رود ولی گاهی پس از هر درمانی مجددا نمایان می شود. با این حال روش هایی برای از بین بردن جوش سر سیاه برای همیشه وجود دارد که در ادامه مطلب با آن ها آشنا می شوید. قابل ذکر است این نوع جوش از رایج ترین انواع آکنه و فولیکول هایی می باشد که منافذشان بیش از اندازه باز است.

این منافذ با چربی و سلول های مرده پوست پر شده و به شکل دانه هایی سیاه رنگ روی پوست ظاهر می شوند. روش های زیادی برای از بین بردن این مشکل پوستی وجود دارد ولی هیچ یک از انواع جوش را نمی توان یک شبه درمان نمود. به کار گیری روش های درست و اصلاح سبک زندگی به رفع جوش های سر سیاه کمک زیادی می کند.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

علت بروز جوش سر سیاه

جوش سر سیاه بر اثر تجمع چربی اضافه پوست، سلول های مرده و باکتری ها به صورت توده در منافذ پوست ایجاد می شود. برخی از این توده ها با شستشو یا لایه برداری به خودی خود از منافذ پوست خارج شده و از بین خواهند رفت. ولی برخی مواقع این توده ها سخت تر هستند یا در عمق غیر قابل دسترسی پوست واقع شده اند. در این حالت از بین بردن جوش سر سیاه اندکی چالش برانگیز می شود.

بر خلاف تصور عموم افراد سیاه رنگ بودن این جوش به علت کثیفی آن نبوده و در حقیقت انعکاس نامنظم نور در منافذ پوستی عامل آن است. از علل بروز جوش سر سیاه عبارت است از:

  • اختلال در ساخت هورمون ها
  • چربی یا سموم بیش از حد پوست
  • شکل غیر طبیعی کراتین که پروتئین سازنده ناخن، پوست و مو می باشد.
  • حضور باکتری های بسیار در تماس با پوست

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

با چه روش هایی می توان جوش سر سیاه را برطرف کرد؟

روش هایی برای از بین بردن و جلوگیری از بروز جوش سر سیاه وجود دارد از جمله موثرترین آن ها عبارتند از:

۱. شستشوی صورت با مواد شوینده

در طول روز دو مرتبه صبح و شب صورت خود را به طور صحیح مورد شستشو قرار دهید. البته اگر از مواد آرایشی استفاده یا بر اثر تمرینات ورزشی عرق نموده اید بهتر است بیشتر صورت را بشویید. برای رفع جوش سر سیاه بهتر است شوینده های حاوی عناصر میکرو لایه بردار استفاده شود. البته نباید صورت را بیش از حد بشویید زیرا سبب خشکی پوست شده و سبب تجمع سلول های مرده بیشتری در منافذ پوستی می گردد.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

۲. شستشوی صورت با آب

می توان گفت ساده ترین راه برای رفع جوش سر سیاه شستن روزانه صورت با آب است. این کار سموم زائد پوستی را برطرف نموده و سبب پاکسازی منافذ پوست می شود. همچنین شستن صورت یک یا دوبار در روز موجب شادابی و درخشندگی پوست هم می شود. ضمنا اگر پوست شما خشک است از مرطوب کننده استفاده تا از بروز چربی اضافی جلوگیری شود.

۳. ماسک لیمو و تخم مرغ

برای این که منافذ پوستی باز شده و جوش سر سیاه نرم گردد اول صورت را بخار بدهید. می توانید به کمک دستمال حوله ای خیس و گرم هم این کار را انجام بدهید. بعد یک عدد سفیده تخم مرغ و سه قطره آبلیمو را مخلوط و به جوش های سر سیاه بزنید.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

بعد روی آن دستمال قرار بدهید و بعد از ۲۰ دقیقه صورت را با لیف شسته و نقاط سیاه را بسابید. این ماسک را دو مرتبه در هفته استفاده کنید. بعد از این مدت خواهید دید که پوست شما براق و بدون جوش سر سیاه است.

۴. لایه برداری با ماسک خانگی

یک راه موثر برای رفع جوش های سر سیاه استفاده از انواع ماسک خانگی می باشد. البته در هفته بیشتر از یک یا دو مرتبه نباید از این روش استفاده شود. ولی همین دفعات کم لایه برداری نیز به جلوگیری از بروز جوش سر سیاه کمک می کند.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

۵. ماسک شیر و عسل

عسل خواص ضد باکتریایی قوی داشته و شیر هم سبب نرمی و لطافت پوست می شود.یک قاشق سوپ خوری عسل را با یک قاشق چای خوری شیر مخلوط کنید. و اجازه دهید ۵-۱۰ دقیقه گرم شود. بعد از رسیدن دمای مخلوط مورد نظر به دمای محیط لایه نازکی از آن را روی پوست اعمال نمایید. بعد پارچه یا نوار نخی را روی آن قرار بدهید و بعد از ۲۰ دقیقه محل جوش سر سیاه را بشویید.

۶. شستن موها

حداقل سه مرتبه در هفته موهای خود را شستشو دهید. تار موها به صورت مستقیم با پوست صورت تماس پیدا می کنند. برای این که چربی و گرد و غبار روی موها به پوست منتقل نشود در شستن موها سهل انگاری نکنید.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

۷. عدم زیاده روی در استفاده از داروهای ضد آکنه

این محصولات دارای اسید سالیسیک، سولفور و موادی از این قبیل می باشند که این عناصر فاکتورهای خشکی پوست به شمار می روند. با خشک شدن پوست، سلول ها سبوم بیشتری تولید تا پوست هیدارته شود. سبوم اضافی در منافذ تجمع کرده و موجب جذب جرم و آلودگی می شود. به این ترتیب جوش سر سیاه بروز می کند.

۸. عدم خوابیدن با آرایش

وجود مواد آرایشی به شکل طولانی مدت روی صورت هم سبب افزایش جوش های سر سیاه و سایر امراض پوستی می شود. خوابیدن با آرایش، سبب تحریک پوست شده و منافذ پوستی را مسدود می نماید.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

۹. بخار درمانی

از بین بردن جوش سر سیاه با بخار یک روش معمول و موثر می باشد که در کلینیک های زیبایی صورت می گیرد. ولی این روش به سادگی در خانه هم قابل انجام است. برای این کار ۶ فنجان آب را در قابلمه یا کتری جوشانده و آن را درون کاسه خالی کنید. بعد از چند دقیقه روبروی کاسه قرار بگیرید و صورت خود را با فاصله ۱۵ سانتی متر از کاسه طوری قرار دهید که در جریان بخار آب باشد.

بعد حوله ای را روی سر و بالای کاسه طوری تنظیم که بخار آب به دام آن بیفتد. در صورت نیاز گاهی گوشه حوله را بالا داده تا هوا وارد گردد. اگر بخار به صورت شما برخورد نکرد صورت را جابجا کنید. این کار را حدود ۱۰ دقیقه انجام دهید.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

از سایر روش های رفع جوش سر سیاه عبارت است از:

  • از محصولات غیر کمدوژنیک (عاری از روغن) استفاده که سبب مسدود شدن منافذ پوست نمی شوند.
  • همیشه دست و ناخن ها را تمیز نگه دارید تا احتمال انتقال چربی و جرم به منافذ پوست به حداقل برسد.
  • مدام روبالشی و رو تختخوابی خود را شستشو دهید.
  • سعی کنید آب فراوان بنوشید و از سبزیجات، میوه های زرد و سبز تیره، غلات کامل، اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده تا سلامت پوست ارتقا یابد.
  • تا می توانید از لمس صورت و دست کاری جوش ها خود داری کنید.

۱۰. ماسک خاک رس

ماسک خاک رس به راحتی چربی اضافه، جرم و سلول های مرده مناقذ پوستی را خارج کرده و آن را پاکسازی می نماید. ماسک را روی صورت قرار داده و با انگشتان ماسک را روی پوست صورت ماساژ بدهید. پس از ۱۵ دقیقه صورت را با آب ولرم شستشو دهید.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

جوش سر سیاه بینی را چگونه از بین ببریم؟

جوش سر سیاه بینی بسیار ناخوشایند به نظر می رسد. از این رو افراد زیادی برای رفع آن جوش را خراش داده یا می فشارند. ولی این کار سبب تحریک بیشتر پوست می شود. در ادامه روش رفع جوش سر سیاه بینی توسط زغال فعال ارائه می شود. برای این کار به دو قاشق چای خوری پودر زغال فعال ، چهار قاشق چای خوری پودر ژلاتین و مقداری آب گرم نیاز است.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

زغال فعال از جمله بهترین سم زداها می باشد. اگر پودر زغال فعال را از فروشگاه نتوانستید تهیه کنید می توانید زغال فعال را خریداری و در منزل آسیاب نمایید. بعد روی بینی حوله گرم و تری قرار داده تا منافذ پوست باز و نرم شوند. بعد پودر زغال و ژلاتین را در ظرفی ترکیب کنید.

در ادامه خیلی آرام آب گرم را به مخلوط اضافه و هم بزنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود به طوری که خیلی شل یا سفت نباشد. بعد به کمک یک قلم مو مواد را به آرامی روی بینی و در صورت نیاز پیشانی و چانه بزنید. سپس چند دقیقه ای صبر تا روی پوست سفت شود.

از بین بردن جوش سر سیاه با 10 راهکار طلایی در منزل

بعد خیلی آرام لایه را از روی پوست جدا نموده و صورت را بشویید. در نهایت یک مرطوب کننده هم استفاده کنید. این لایه بردار عالی برای نقاطی از پوست که سفتی و کشیدگی بیشتری دارد استفاده تا جوش های سر سیاه را برطرف نماید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با درمان های بیشتر جوش سر سیاه و ۸ ماسک صورت برای جوش های ریز و سر سیاه روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فرود اضطراری بالگرد نخست وزیر ارمنستان + فیلم