رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه


رسوب گیری دستگاه اسپرسو ساز به صورت منظم یکی از مهمترین اموری است که می توانید برای تهیه یک فنجان اسپرسو خوش طعم دلچسب انجام دهید. در این مطلب چند روش انجام این کار ذکر می شود.

انجام منظم رسوب گیری دستگاه اسپرسو ساز علیرغم ارائه یک فنجان اسپرسو خوش طعم و دلنشین سبب افزایش عمر دستگاه به میزان قابل توجهی می شود. اگر مایلید تا روش های انجام این کار را فرا بگیرید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

روش های رسوب گیری دستگاه اسپرسو

رسوب گیری دستگاه اسپرسو ساز به صورت منظم یکی از مهمترین اموری است که می توانید برای آماده سازی یک فنجان جادویی از اسپرسو خوش طعم و دلچسب انجام داده و ضمنا این کار سبب افزایش عمر دستگاه به میزان قابل توجهی هم می شود. به نظر همین دو دلیل کافی است که شما را برای انجام این کار حداقل سه تا چهار مرتبه در سال ترغیب نماید.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

این که چگونگی و نحوه رسوب گیری دستگاه اسپرسو را نمی دانید بهانه خوبی برای عدم انجام آن نبوده زیرا یکی از لذت های زندگی یعنی نوشیدن قهوه ای دلچسب را از شما سلب می کند. به این ترتیب می توانید با مطالعه این مطلب چند روش رسوب گیری دستگاه اسپرسو ساز را فرا گرفته و به کار بندید.

تمیز کردن دستگاه اسپرسو ساز همانطور که اشاره شد مهمترین و اصلی ترین فاکتور لازم برای داشتن یک قهوه خوش طعم و دلنشین می باشد که بیشتر افراد به آن توجه نمی کنند. در حالت کلی دو روش جرم گیری برای دستگاه های آماده سازی قهوه وجود دارد یکی استفاده از مواد طبیعی و دیگر شوینده های صنعتی.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

در روش اول از موادی مانند سرکه، آب لیمو و جوش شیرین استفاده می شود و در روش دوم از شوینده ای صنعتی نظیر قرص جرم گیر و مایع دیسکیل مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است شستشو به ویژه رسوب گیری دستگاه اسپرسو ساز تقریبا کاری تخصصی است. و ما قصد داریم این کار را تا حد مقدور در منزل برای شما امکان پذیر نماییم.

ولی برای شستشو و رسوب گیری بهتر و دقیق تر می توانید آن را به یک تکنسین لوازم خانگی دهید. ضمنا برای جلوگیری از ایجاد رسوب در دستگاه می توانید از آب تصفیه شده استفاده نمایید.

چرا رسوب زدایی دستگاه اسپرسو ساز اهمیت دارد؟

برای تهیه یک فنجان اسپرسو خوش طعم فاکتورهای زیادی از جمله سایز، میزان و دمای آب و … تاثیر دارند. با این وجود تنها عاملی که می تواند تعادل این سه فاکتور را مختل کند، تجمع رسوب در دستگاه اسپرسو است. کم بودن دمای آب برای دم آوری اسپرسو سبب شده عصاره گیری به صورت کامل انجام نشود.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

دمای دم آوری بالا هم سبب مشکلاتی از جمله عصاره گیری بیش از حد می شود. به این ترتیب اگر دمای آب بیشتر باشد درصد بیشتری از قهوه آسیاب شده در فنجان عصاره گیری می شود. هر چند تغییرات در عملکرد عصاره گیری کم است ولی درجه حرارت دم آوری به صورت مشخصی روی طعم نهایی تاثیر می گذارد.

به این ترتیب اگر دمای دم آوری دستگاه به علت رسوب متغیر باشد امر دشواری است که دو فنجان اسپرسو با طعم یکسان داشته باشید. همچنین ممکن است رسوب در دستگاه به حدی تجمع یابد که سبب مسدود شدن جریان آب دستگاه شود. بنابراین میزان آب جاری به دو سمت مسیر دم و بخار محدود می گردد.

در صورت بروز این اتفاق برای دستگاه اسپرسو ساز شما دیگر نمی تواند شیر را به صورت مداوم گرم نماید. همچنین اگر رسوب به حدی باشد که لوله های دستگاه کاملا مسدود گردد، دستگاه قادر به تولید بخار یا شیر نیست. این تجمع رسوب اگر بر نشانگر بویلر روی دهد دستگاه نمی تواند سطح آب را دقیق تشخیص دهد که سبب پر شدن بیش از اندازه بویلر و سر ریز آن می شود.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

به این ترتیب واضح است که چرا به رسوب گیری این دستگاه هر چند وفت یکبار نیاز است.

در سال چند مرتبه رسوب گیری اسپرسو ساز نیاز است؟

در صورتی که محل زندگی شما دارای سختی آب بالایی است توصیه می شود در بازه های زمانی کوتاهی دستگاه اسپرسوساز را رسوب زدایی نمایید زیرا همانطور که اشاره شد تجمع رسوب مشکلات جدی در دستگاه به وجود می آورد. بسته به این که چه میزان از دستگاه خود استفاده می کنید و میزان سختی آب محل زندگی تان پیشنهاد های زیر برای تعداد دفعات رسوب زدایی اسپرسو ساز ارائه می شود:

  • اگر سختی آب محل زندگی شما بالا است و در روز از دستگاه حدود ۶ مرتبه استفاده می کنید پیشنهاد می شود هر ماه نسبت به رسوب گیری اقدام شود.
  • اگر سختی آب محل زندگی شما کم بوده و حداکثر ۶ بار در روز دستگاه را استفاده می نمایید هر سه یا ۴ ماه اسپرسوساز را رسوب زدایی کنید.
  • اگر منطقه دارای سختی آب بالایی است و بیش از ۶ مرتبه در روز دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد باید هر سه هفته یک بار آن را رسوب زدایی نمایید.
  • اگر منطقه دارای سختی آب پایین بوده و کمتر از ۶ بار در روز از دستگاه استفاده می شود هر دو ماه یک بار نسبت به رسوب گیری آن اقدام کنید.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

رسوب گیری اسپرسو ساز با اسید سیتریک و آب

برای رسوب گیری ماشین اسپرسو ساز با استفاده از اسید سیتریک به یک لیتر آب و دو قاشق غذاخوری از این اسید نیاز است. اگر آب منطقه به طور طبیعی سخت از میزان ایده آل باشد ممکن است به اسید سیتریک بیشتری مثلا دو پیمانه نیاز باشد. برای شروع آب و اسید سیتریک را در ظرف مورد نظر به خوبی ترکیب کنید.

پیشنهاد می شود از آب در دمای اتاق استفاده شود هر چند لزوم زیادی ندارد که بر دمای آب متمرکز شد می تواند گرم یا کمی خنک باشد. پس از درست کردن محلول اسید سیتریک و آب کافی است آن را درون بویلر دستگاه اسپرسو ریخته و با پر کردن مخزن آب و روشن کردن دستگاه توسط گروپ این آب را تخلیه نمایید.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

دقت کنید که آب را از طریق نازل بخار اسپرسو عبور داده تا رسوب گیری در این بخش هم به خوبی صورت گیرد. با این کار اطمینان ایجاد می شود که محلول توسط لوله های کوچک موجود در دستگاه نیز عبور کرده تا همه جا از رسوب زدوده شود. کار را با دیگ بخار ادامه داده تا این که محلول مورد نظر تمام شود.

به خاطر داشته باشید اگر هر دستگاه اسپرسویی که دارای دیگ بخار آلومینیومی است را با اسید سیتریک رسوب زدایی نمایید بایستی احتیاط نمایید زیرا این اسید در صورت عدم عبور درست در آن ها حبس می شود.

رسوب گیری اسپرسو ساز با اسید سیتریک و سرکه

بهترین روش برای رسوب گیری اسپرسو ساز در منزل استفاده از سرکه و اسید سیتریک می باشد. برای این کار بایستی مخزن اسپرسو را به نسبت دو به یک با آب و سرکه پر کنید. دقت کنید آب باید کاملا گرم باشد تا با افزودن دو قاشق اسید سیتریک به آن به راحتی حل شود.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

اجازه دهید این محلول درون مخزن یک ساعتی باقی بماند تا لکه های سفید قهوه ای نمایان شود که نشانگر پاکسازی دستگاه است. در پایان مخزن را با آب گرم شستشو داده تا بوی سرکه از بین برود.

رسوب گیری اسپرسو ساز با سرکه

از سرکه برای شستشو و رسوب زدایی مواردی مانند سماور، کتری و … ممکن است استفاده کرده باشید. استفاده از سرکه خیلی شبیه استفاده از اسید سیتریک می باشد. می توانید انواع سرکه که به صورت طبیعی به دست می آیند را برای اینکار استفاده نمایید.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

مراحل کار مانند روش اول است و اطمینان حاصل کنید که نازل بخار نیز رسوب زدایی شده باشد. بعد از عبور دادن محلول سرکه در دستگاه اسپرسو نوبت یک تمیزکاری کامل با آب تازه می رسد تا همه محلول و رسوب باقی مانده از دستگاه خارج شود. آب را از دستگاه عبور داده تا هنگامی که مطمئن شوید سرکه کاملا تمیز شده است.

دقت کنید برای تمیز شدن دستگاه اسپرسو ساز به بهترین شکل باید هر المانی از دستگاه که می توان جداگانه شست را مورد توجه قرار داد و مجزا تمیز کرد.

رسوب گیری اسپرسو ساز با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن اسپرسو ساز نیز یک روش خوب به نظر می رسد. شستن دستگاه با محلول های طبیعی می تواند از خرابی قطعات دستگاه جلوگیری کند. محلول رسوب زدایی برای این کار می تواند نقش مهمی در طعم اسپرسو داشته باشد.

در صورتی که تنظیمات خاصی برای رسوب گیری اسپرسو ساز وجود ندارد بک واش انتخاب نهایی است. اولین کاری که باید انجام دهید تعویض پرتافیلتر است. با این کار محفظه های خروجی آب توسط یک فیلتر کور مسدود شده و سبب عدم خروج آب از دستگاه می شود.

رسوب گیری دستگاه اسپرسو با روش های اصولی در خانه

پس از آنکه مخزن آب را توسط ترکیب مشخص جوش شیرین و آب تصفیه شده پر نمودید اطمینان حاصل کنید که محل بستن پرتفیلتر محکم بسته شده است. دقت کنید که فقط مجاز به استفاده از یک قاشق چای خوری جوش شیرین در کنار محلول آب تصفیه شده گرم می باشید.

بعد از پر شدن مخزن اسپرسو ساز از این محلول، دستگاه را روشن و صبر کنید ۲۰ ثانیه همه مراحل جرمگیری صورت گیرد. سپس محلول را از دستگاه خارج نموده و دوباره دستگاه را با آب تصفیه شده روشن و صبر کنید تا همه محلول جوش شیرین از دستگاه خارج و اسپرسوساز کاملا تمیز شود.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه رسوب زدایی قهوه ساز و مراحل تمیز کردن چای ساز روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو