هشدار جدی درباره بیماری سل؛ سرفه بیش از 2 هفته را جدی بگیرید


هشدار جدی درباره بیماری سل؛ سرفه بیش از 2 هفته را جدی بگیرید

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت گلستان با اشاره به مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری سل، گفت: اگر فرد مبتلا به این بیماری به درستی و به‌موقع تحت درمان قرار نگیرد روند درمان دچار مشکل می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهنا شیخی با اشاره به علائم بیماری سل اظهار کرد: بیماری سل یک بیماری عفونی است که عمدتاً ریه‌ها را درگیر می‌کند اما در مجموع هر قسمت از بدن می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

وی تنفس را مهم‌ترین راه انتقال این بیماری دانست و افزود: اگر یک فرد آلوده ترشحات تنفسی خود را به هر شکلی وارد محیط کند و فرد سالم در معرض آن قرار بگیرد میکروب وارد ریه‌های فرد سالم می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه حضور در کنار فرد مبتلا به بیماری سل در همه افراد منجر به بیماری نمی‌شود، تصریح کرد: اگر فردی سیستم ایمنی قوی داشته باشد سیستم ایمنی می‌تواند میکروب را کنترل کند که در این صورت میکروب در بدن فرد موردنظر غیرفعال شده اما فرد آلوده به این میکروب است و اگر بدن این فرد به هر دلیلی ضعیف شود این میکروب غیرفعال مجدد فعال شده و منجر به بیماری می‌شود.

شیخی، سرفه طولانی بیش از دو هفته را مهم‌ترین علامت بیماری سل برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار آن تنگی نفس، خلط خونی، خستگی، تعریق، کاهش وزن و غیره از دیگر علائم این بیماری است البته اگر قسمت‌های دیگر بدن غیر از ریه درگیر این بیماری شود ممکن است به فراخور همان ارگان، فرد مبتلا علائم دیگری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال بیماری سل در محیط‌های بسته افزایش می‌یابد و از آنجایی که انتقال این بیماری از طریق سرفه اتفاق می‌افتد به افرادی که سرفه طولانی(بیش از دو هفته) دارند توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنند تا از لحاظ ابتلا به بیماری سل مورد بررسی قرار گیرند.

خدمات تشخیصی و درمانی بیماری سل رایگان است

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت گلستان با تأکید بر اینکه برای کنترل سل در جامعه باید افراد مبتلا به این بیماری شناسایی و درمان شوند، گفت: بیماری سل دو هفته پس از شروع درمان دیگر قدرت انتقال خود را از دست می‌دهد، افراد مبتلا به این بیماری حتماً از ماسک استفاده کنند و از حضور در اجتماعات بپرهیزند.

شیخی به تشریح راه‌های تشخیص بیماری سل پرداخت و توضیح داد: برای تشخیص این بیماری باید از آزمایش خلط استفاده شود، در صورتی که فردی مبتلا به سل باشد درمان آن خیلی راحت است و حداقل ۶ ماه باید تحت نظر مستقیم مراکز بهداشتی درمانی باشند اما اگر فردی به درستی تحت درمان قرار نگیرد احتمال مقاومت به دارو وجود دارد و درمان را بسیار مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه آزمایش سل در آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت انجام می‌شود، افزود: فرد مبتلا می‌تواند به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی و پایگاه بهداشتی منطقه خود مراجعه کند تا آزمایش آن‌ها به طور رایگان انجام شود. تمامی خدمات تشخیصی و درمانی بیماری سل در مراکز بهداشتی درمانی رایگان است.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی