آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه


دوخت ملحفه کشدار کار بسیار آسانی بوده که خانم های که در هنر خیاطی مهارت دارند می توانند به راحتی در خانه با بهره مندی از یک الگوی ساده طرح زیبا و دلخواهی از آن را بدوزند و از هنر دست خود لذت ببرند و از این طریق جلوه زیبا و منحصر به فردی به سرویس خواب خود بدهند.

یکی از ملزومات هر اتاق خواب که برای خواب و استراحت مورد استفاده قرار گرفته شده سرویس خواب بوده که ست مربوط به خود را داشته و شامل تکه هایی از جمله کاور لحاف، ملحفه، رو بالشی و … می باشد. این اجزا را می توان به صورت حاضری خریداری کرد و یا در صورت تمایل در منزل به تهیه و دوخت آن ها پرداخت. از همین رو سعی داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به آموزش دوخت ملحفه کشدار بپردازیم.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

آموزش دوخت ملحفه کشدار

اغلب خانم های هنرمند تمایل دارند با توجه به مهارت و هنری که دارند انواع وسایلی که نیاز دارند را خودشان در منزل درست کنند و از این طریق در هزینه های خود صرفه جویی نمایند. دوخت ملحفه کشدار یکی از این موارد بوده که می توان به راحتی با تهیه یک طرح پارچه دلخواه مدل زیبایی از آن را درست کرد و استفاده نمود.

دوختن این نوع ملحفه کار خیلی راحتی بوده و چند مرحله ساده دارد که تنها لازم است یاد داشته باشید به چه میزان پارچه را قیچی بزنید و بعد گوشه های اضافی آن را خالی کرده و کش دوزی را انجام دهید تا به طور کامل قالب تشک را در بر بگیرد. با توجه به این که تنوع در جنس و طرح پارچه ملحفه ای زیاد بوده در نتیجه می توانید به راحتی هر نوع پارچه ای که دوست دارید را تهیه نمایید.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

از آن جایی که تختخواب ها در سایزهای متفاوتی طراحی شده بدین ترتیب تهیه ملحفه کش دوزی آماده با طرح و رنگ دلخواه و مورد پسند مقداری سخت می باشد و همواره باعث محدودیت در خرید می شود. از این رو می توانید با یادگیری نحوه دوختن این نوع ملحفه ابتدا مطابق با سلیقه خود و رنگ و دکور اتاقتان پارچه موردنظر را خریده و بعد آن را بدوزید. در ادامه دو روش ساده درست کردن این ملحفه را به صورت گام به گام آموزش داده ایم.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

نحوه و مراحل دوختن ملحفه

از آن جایی که عرض پارچه های ملحفه ای فرق دارد در نتیجه بهتر است پیش از خریدن پارچه، مقدار طول، عرض و ارتفاع تشک خود را اندازه گیری نمایید تا با راهنمایی فروشنده میزان مورد احتیاج را آماده کنید. زمان خریدن پارچه به جهت دار بودن طرح آن نیز توجه نموده و جهتی را که تمایل دارید طرح قرار گرفته شود را به فروشنده بگویید.

میزان پارچه ای که برای دوختن ملحفه احتیاج دارید را باید قیچی بزنید که در ادامه این میزان را به طور دقیق توضیح داده ایم.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

برای بدست آوردن میزان طول پارچه باید طول تشک را به اضافه دو برابر ارتفاع تشک و ده سانتی متر نمایید. برای بدست آوردن عرض پارچه نیز باید مقدار عرض تشک را با دو برابر ارتفاع تشک و ده سانتی متر جمع بزنید. به عنوان مثال اگر طول تشک ۲۰۰ سانتی متر بود و ارتفاع آن ۲۰ سانتی متر، باید به این صورت عمل نمایید. ۲۰۰+۲۰+۲۰+۱۰=۲۵۰ طول ملحفه

در صورتی که فکر می کنید امکان دارد پارچه به دلیل جنسی که دارد دچار آبرفت شود می توانید حدود ده سانتی متر بیشتر از مقدار موردنظر خرید کنید. در صورتی که پارچه تهیه شده از جنس نخ می باشد و امکان دارد آبرفت داشته باشد بهتر است آن را درون آب انداخته و بعد مطابق با اندازه های گفته شده قیچی بزنید.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

در گام بعدی دوخت ملحفه کشدار از قسمت گوشه ها یک مربع خالی نمایید. طول ضلع مربع باید به میزان ارتفاع یا بلندی تشک به اضافه حدود ۵ سانتی متر باشد. به منظور این کار بهتر است به شیوه زیر عمل نمایید. ضلع های مجاور را از دو سمت بر روی هم بگذارید. بعد با متر از دو سمت به میزان ارتفاع تشک به علاوه ۵ سانتی متر اندازه بزنید و به شکل یک خط نشانه بگذارید.

خط رسم شده را به شکل یک درز چرخ کنید. بعد قسمت اضافی آن را برش بزنید. با این عمل گوشه ها به شکل مربع بیرون می آید و با دوخت شکاف حجم دار می گردد. پس از دوختن درزها چهار گوشه باید به همان میزان ارتفاع تشک به علاوه ۵ سانتی متر که به طور معمول ۲۵ سانتی متر می شود کشدوزی گردد.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

به این معنی که ۲۵ سانتی متر از هر سمت که در تمام هر گوشه ۵۰ سانتی متر کشدوزی می شود. این سایز را از دو سمت علامت گذاری کنید. برای ۵۰ سانتی متر کشدوزی نصف این میزان کش احتیاج دارید. به این معنی که ۲۵ سانتی متر کش را به ۵۰ سانتی متر گوشه ها باید بدوزید.

برای دوخت ملحفه باید لبه پارچه را دو تا بزنید و سپس چرخ کنید، زمانی که به مکان نشانه گذاری کرده برای دوخت کش رسیدید کش را درون تای لبه قرار دهید و یک مرتبه رفت و برگشت بر روی آن بروید. بعد در حین این که سوزن داخل کار است بخش به بخش کش را کشیده و سپس بدوزید. بهتر است تا جای امکان قسمت میانی کش را به قسمت وسط شکاف سنجاق بزنید تا میزان چین کش به شکل یکسان در تمامی بخش ها پخش گردد.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

روش دوم درست کردن ملحفه کشدار

در ابتدا نخستین عملی که برای دوخت ملحفه کشدار باید انجام بدهید این است که سایز تشک را اندازه بگیرید که معمولا سایز تشک های استاندارد برابر با مقدار طول دو متر و عرض نزدیک به ۱۵۶ سانتی متر و همچنین میزان ارتفاع ۱۸ سانتی متر است. به منظور دوختن یک ملحفه تشک با اندازه هایی که ذکر شد به یک پارچه ملحفه ای با ابعاد ۳ در ۳ نیاز دارید.

در گام بعدی از گوشه های پارچه مقداری را قیچی بزنید تا مستطیلی به ابعاد ۲۴۳ در ۲۸۶ سانتی متر بدست آید که این اندازه ها بر حسب شیوه زیر حاصل می شود.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

۲۵ + ۲۵ + ۱۸ + ۱۸ + ۲۰۰ = ۲۸۶ ( میزان طول تشک دو متر، ارتفاع تشک ۱۸ سانتی متر، زیر تشک ۲۵ سانتی متر )
۲۵ + ۲۵ + ۱۸ + ۱۸ + ۱۵۶ = ۲۴۲ ( مقدار عرض تشک ۱۵۶، ارتفاع تشک ۱۸ سانتی متر و زیر تشک ۲۵ سانتی متر )

در مرحله بعد پارچه را بر روی زمین قرار دهید و از هر یک از حاشیه های آن یک مربع به ابعاد ۴۳ در ۴۳ قیچی بزنید. بعد خطوطی که با رنگ مشابه مشخص شده را به هم بدوزید. در این بخش دوخت ملحفه به پایان رسیده است و می توانید دور تا دور قسمت پایینی آن را به نحوی رو به طرف قسمت داخلی کار بگذارید تا کش از درون آن به راحتی رد شود.

در گام بعدی دوخت ملحفه کشدار یک کش به مقدار طول دو متر را از بخش پایینی تشک قرار دهید و بعد ملحفه را بر روی تشک کشیده و به میزان ۲۵ سانتی متر ملحفه را به زیر تشک انتقال داده تا بدین گونه ملحفه بر روی تشک فیکس و محکم گردد.

بدین صورت می توانید برای سایر تشک های منزل خود به همین روش ملحفه درست کنید و از آن استفاده نمایید. برای جذابیت کار می توانید از روبان هایی به جای مغزی در میان شکاف ها استفاده کنید و به این شکل زیبایی منحصر به فردی به ظاهر ملحفه خود بدهید. همینطور باید به این موضوع دقت کنید که در هنگام خریدن پارچه حتما به قسمت عرض پارچه دقت نمایید.

آموزش دوخت ملحفه کشدار زیبا و آسان در خانه

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم. در صورت تمایل به بهره مندی از آموزش های بیشتر می توانید از مطالبی همچون دوخت کاور ماشین لباسشویی و دوخت نظم دهنده کشو دیدن نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تنها 20 حکم قانون هوای پاک اجرا شده است