فرانسه تلاش دارد شرایط داخلی‌اش را آرام جلوه دهد


فرانسه تلاش دارد شرایط داخلی‌اش را آرام جلوه دهد

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها تمام تلاششان این است که شرایط داخلی خود را به نحوی آرام نشان دهند چراکه بحران اوکراین به اندازه کافی در اروپا گرفتاری ایجاد کرده است.

ابوالقاسم دلفی در گفتگو با مهر، با اشاره به اعتراضات اخیر در فرانسه و سکوت رسانه‌های غربی در اینباره، اظهار داشت: آنچه که در حال حاضر در فرانسه رخ می‌دهد مربوط به موضوع سن بازنشستگی است که سابقه این مسئله به چندین سال گذشته برمی‌گردد.

وی ادامه داد: یکی از قول‌های انتخاباتی مکرون در دور اول ریاست جمهوری این بود که سن بازنشستگی را افزایش دهد و به ۶۵ سال برساند که در دور اول به دلایل مختلف فرصت تصویب این قانون را نداشت بنابراین در دور دوم ریاست جمهوری توانست این قانون را تصویب کند.

سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: مردم فرانسه با علم بر اینکه تصویب چنین موضوعی جزو قول‌های انتخاباتی مکرون است به او رأی دادند هرچند برخی از افراد سیاسی مخالف این موضوع بودند.

دلفی با بیان اینکه اصل موضوع این بود که سن بازنشستگی از ۶۰ تا ۶۵ سال باشد که در نهایت این مسئله با سن ۶۴ سال به تصویب رسید، عنوان کرد: با توجه به اینکه مکرون در مجلس ملی فرانسه اکثریت آرا را نداشت بنابراین استفاده از یک بند از قانون اساسی (قانون ۳/‏۴۹) به دولت و رئیس جمهور فرانسه این حق را می‌دهد که اگر در بعضی از قوانین اکثریت مجلس را نداشت با اختیار خود آن قانون را به اجرا بگذارد.

وی تصریح کرد: بنابراین به دلیل کمبود آرا حزب مکرون در مجلس ملی فرانسه، برای موضوع سن بازنشستگی رأی گیری انجام نشد اما در مجلس سنا این موضوع تصویب شد. مکرون نیز به قانون ۳/‏۴۹ متوصل شد و این موضوع را تصویب و اجرایی کرد.

سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: دولت مکرون معتقد است اگر سن بازنشستگی کاهش یابد تعهداتی که برای دولت بوجود می‌آید نیز کاهش خواهد یافت.

دلفی اظهار کرد: احزاب مخالف مکرون عمدتاً از رادیکال‌های چپ از جمله حزب نافرمانی فرانسه و سوسیالیست‌ها و… بودند. احزاب راست افراطی فرانسه نیز در یک ائتلاف مجموعه‌ای مقابل رئیس جمهور بودند تا نگذارند این قانون تصویب شود.

وی با بیان اینکه هرکدام از این احزاب یک سندیکای کارگری دارند که این سندیکاها ابزار اعمال فشار بر دولت در خیابان‌ها هستند، ادامه داد: این اعمال فشار و تظاهرات خیابانی از حدود یکسال و نیم گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

سفیر سابق ایران در فرانسه یادآور شد: از یک سال و نیم گذشته تاکنون با نزدیک شدن به مباحث مجلس فرانسه، شاهد افزایش این درگیری‌ها در خیابان‌ها هستیم.

دلفی افزود: آنهایی که در مجلس ملی فرانسه در مخالفت با مکرون فعالیت می‌کنند افرادی هستند که در ۲ دور از انتخابات ریاست جمهوری از مکرون شکست خورده‌اند لذا در حال حاضر در افکار عمومی زمینه‌ها و شرایطی را ایجاد می‌کنند تا حزب مکرون ظرفیتی برای انتخابات بعدی نداشته باشد. اما طبق نظر سنجی‌ها و روندهای سیاسی و اجتماعی، حزب مکرون و سیاست‌های او همچنان شانس حضور در انتخابات بعدی را دارد.

وی تصریح کرد: جریان جلیقه زردها که از سال ۲۰۱۹ پس از گران شدن حامل‌های سوخت در فرانسه فعال شدند؛ مجدداً با این روند فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و علیه مکرون اعتراضاتی را انجام می‌دهند.

سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به رفتار خشونت‌آمیز فرانسه در مقابل تظاهرکنندگان، عنوان کرد: آنچه که قانون و شرایط فرانسه نشان می‌دهد اینکه تا زمانیکه اعتراضات صلح‌آمیز باشد، می‌تواند ادامه داشته باشد و پلیس نباید به این موضوع ورود کند اما برخی از نهادهای بین‌المللی اذعان داشته‌اند که پلیس از حد و حدود خود تجاوز کرده است.

دلفی افزود: بسیاری از احزاب چپ تندروی فرانسه و حتی حزب راست تندروی فرانسه دارای روابط نسبتاً خوبی از گذشته با احزاب چپ حوزه سوسیالیزم بین‌المللی و در ادامه با روسیه داشتند. پس از جنگ اوکراین رسانه‌های داخلی فرانسه و طرفداران دولت اذعان داشتند که ممکن است دخالت روسیه در مسائل داخلی فرانسه نیز اتفاق افتد.

وی با اشاره به سکوت رسانه‌های غربی در اینباره، گفت: فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها تمام تلاششان این است که شرایط داخلی خود را به نحوی آرام نشان دهند و نگذارند فرآیند بحرانی در داخل ایجاد شود چرا که بحران اوکراین به اندازه کافی در اروپا گرفتاری ایجاد کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم