قایق هزارسالۀ سرخپوستان از زیر آب بیرون آمد


قایق هزارسالۀ سرخپوستان از زیر آب بیرون آمد

قایق هزار ساله‌ی سرخپوستان آمریکایی پس از اینکه دو سال پیش چند نوجوان به طور تصادفی آن را کشف کردند بالاخره از رودخانه‌ی واکاما در کارولینای شمالی بیرون کشیده شد.

فرادید| قایق هزار ساله‌ی سرخپوستان آمریکایی پس از اینکه چند نوجوان به طور تصادفی آن را کشف کردند پس از دو سال از رودخانه‌ی واکاما در کارولینای شمالی بیرون کشیده شد. این قایق ۸ متری توسط تیمی از باستان‌شناسان، اعضای قبیله‌ی واکاما سیووآن و برخی از مردم محلی در یک عملیات پیچیده به سطح آب آورده شد.

به گزارش فرادید؛ سه نفر از کسانی که در این کار کمک کردند یابندگان قایق بودند: اِلی هیل، جَکسون هول‌کام و کریک یات. این افراد تابستان سال ۲۰۲۱ حین شنا کردن این قایق را یافتند و در آغاز آن را با الوار اشتباه گرفتند و تلاش کردند آن را بلند کنند، اما تکان نمی‌خورد؛ بنابراین سعی کردند آن را با کندن بیرون بیاورند، اما با نمایان شدن بخش‌های بیشتری از آن از بستر دریا، فهمیدند که با یک تکه الوار سروکار ندارند.

قایق هزارسالۀ سرخپوستان از زیر آب بیرون آمد

خانواده‌ی هیل به دفتر باستان‌شناسی کارولینای شمالی مراجعه کردند تا آن‌ها را از یافتن این قایق مطلع کنند. سپس تیم باستان‌شناسی برای نزدیک‌تر کردن قایق به اسکله‌ی خانواده‌ی هیل تلاش کردند. این قایق نزدیک دو سال در آن مکان بود تا اینکه روز چهارشنبه بالاخره به سطح آورده شد. جان مینتس باستان‌شناس می‌گوید فرایند وقت‌گیر جابجایی این قایق ارزشش را داشت: «این قایق سرخپوستی قریب ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و منشا آن همینجاست. به همین دلیل ما از گروه سرخپوستان محلی اینجا خواستیم در اجرای این پروژه با ما همکاری کنند.»

این قایق برای حفاظت و مطالعات بیشتر به آزمایشگاهی در گرینویل برده خواهد شد. این آزمایشگاه برای حفظ چنین قایقی که هزار سال زیر آب بوده از تخصص لازم برخوردار است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان